Smalspoor in het wild.
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Nu een onduidelijke foto van een tramlocomotief uit de Boerenrepublieken in Zuidelijk Afrika.
De Britten namen begin 1800 de omgeving van Kaapstad over van de Nederlanders.
De Nederlandse Boeren trokken noordwaarts verder Afrika in om vrij van de Engelsen te blijven.
De tragiek was dat de Britten de Vrije Boerenrepublieken wilden overnemen, zeker toen er goud en diamanten werden gevonden.
De Boeren legden, in samenwerking met Portugal, rond 1890 een eigen smalspoorlijn aan in Kaaps Spoor van ruim 500 km. tussen Johannesburg en Laurenzo Marques, een havenplaats in Mozambique aan de Indische Oceaan voor hun bevoorrading.
Halverwege moest zelfs een stuk tandradbaan worden aangelegd.
Deze lijn was vanaf de grens met Mozambique eigendom van de NZASM, de NEDERLANDS ZUIDAFRIKAANSE SPOORWEG MAATSCHAPPIJ uit Amsterdam.
Het materieel werd uiteraard bij voorkeur niet in Engeland aangeschaft....
Dit is een foto van een van de tramlocomotieven van de tramlijn op 1067 mm. spoor tussen Elandsfontein en de Witwaterrandsche goudvelden.
Het is een loc van Backer&Rueb, fabrieksnummer 68, 69 of 70.
Deze loc was vrijwel identiek met andere Nederlandse tramlocs uit die periode.
Hieronder een nog ongeschilderd model van een loc uit dezelfde serie:
De Britten namen begin 1800 de omgeving van Kaapstad over van de Nederlanders.
De Nederlandse Boeren trokken noordwaarts verder Afrika in om vrij van de Engelsen te blijven.
De tragiek was dat de Britten de Vrije Boerenrepublieken wilden overnemen, zeker toen er goud en diamanten werden gevonden.
De Boeren legden, in samenwerking met Portugal, rond 1890 een eigen smalspoorlijn aan in Kaaps Spoor van ruim 500 km. tussen Johannesburg en Laurenzo Marques, een havenplaats in Mozambique aan de Indische Oceaan voor hun bevoorrading.
Halverwege moest zelfs een stuk tandradbaan worden aangelegd.
Deze lijn was vanaf de grens met Mozambique eigendom van de NZASM, de NEDERLANDS ZUIDAFRIKAANSE SPOORWEG MAATSCHAPPIJ uit Amsterdam.
Het materieel werd uiteraard bij voorkeur niet in Engeland aangeschaft....
Dit is een foto van een van de tramlocomotieven van de tramlijn op 1067 mm. spoor tussen Elandsfontein en de Witwaterrandsche goudvelden.
Het is een loc van Backer&Rueb, fabrieksnummer 68, 69 of 70.
Deze loc was vrijwel identiek met andere Nederlandse tramlocs uit die periode.
Hieronder een nog ongeschilderd model van een loc uit dezelfde serie:
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
DADDY LONGLEGGS
Over het strand van Brighton aan de zuidkust van Engeland werd spoor gelegd met de rails ver uit elkaar.
Een elektrische tram op hoge poten werd geconstrueerd, die bij vloed nog royaal boven het water kon rijden.
En zo kregen ze in die badplaats er een unieke toeristenattractie bij
Over het strand van Brighton aan de zuidkust van Engeland werd spoor gelegd met de rails ver uit elkaar.
Een elektrische tram op hoge poten werd geconstrueerd, die bij vloed nog royaal boven het water kon rijden.
En zo kregen ze in die badplaats er een unieke toeristenattractie bij
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 465
- Lid geworden op: zo 08 jan 2017, 19:01
- Provincie: Friesland
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Hallo Piet,
Droge voeten mooi hoor.
Groeten,
Sijtse
Droge voeten mooi hoor.
Groeten,
Sijtse
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Over de Britse Brighton & Rottingdean Seashore Electric Railway (de enige tram ter wereld met zoel reddingboeien als ook een reddingboot aan boord) is een Engelse Wikipediapagina met het hele verhaal erover:
https://en.wikipedia.org/wiki/Brighton_ ... ic_Railway
Ook Nederland had zulke railponten over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze zijn allemaal opgedoekt bij de verbreding van het kanaal. Ook hierover een Nederlandse Wikipediapagina zelfs met een filmpje. Hier een foto daarvan:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Veerwagen
Mvg,
Gerrit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Brighton_ ... ic_Railway
Ook Nederland had zulke railponten over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze zijn allemaal opgedoekt bij de verbreding van het kanaal. Ook hierover een Nederlandse Wikipediapagina zelfs met een filmpje. Hier een foto daarvan:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Veerwagen
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Gerrit, PRACHTIG!
Deze pontjes over het Amsterdam-Rijn kanaal herinner ik me nog.
Deze pontjes over het Amsterdam-Rijn kanaal herinner ik me nog.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Dit is een inspectierijtuig van een normaalsporige lijn ergens in de USA.
Onze NS had speciaal hiervoor de Kameel laten bouwen, die nog steeds bestaat.
Maar dit ding lijkt het meeste op een dinosaurus
Onze NS had speciaal hiervoor de Kameel laten bouwen, die nog steeds bestaat.
Maar dit ding lijkt het meeste op een dinosaurus
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
In Europa was SLM Winterthur een voorloper in het construeren van tramlocs.
Zelfs in Amsterdam heeft een zusterloc als proef rondgereden, voorzien van een grote naamplaat AMSTERDAM !
In 1:87 heeft Atlas een prachtig, maar ongemotoriseerd, modelletje uitgegeven.
Ik kon het niet laten, en heb een exemplaar op MP gekocht
WIE BOUWT DEZE PRACHTIGE TRAMLOC NA IN ONZE SCHAAL?
Zelfs in Amsterdam heeft een zusterloc als proef rondgereden, voorzien van een grote naamplaat AMSTERDAM !
In 1:87 heeft Atlas een prachtig, maar ongemotoriseerd, modelletje uitgegeven.
Ik kon het niet laten, en heb een exemplaar op MP gekocht
WIE BOUWT DEZE PRACHTIGE TRAMLOC NA IN ONZE SCHAAL?
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Dit is een trein zonder CO2 uitstoot, op windkracht.
De passagiers zitten aan de kant waar de wind vandaan komt; anders waait ie om
Wie bouwt hem in model?
De passagiers zitten aan de kant waar de wind vandaan komt; anders waait ie om
Wie bouwt hem in model?
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 685
- Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 10:19
- Provincie: Noord-Brabant
- Land: NL
- Locatie: Gilze
Re: Smalspoor in het wild.
Hé Piet, deze vind ik wel heel leuk!
Maar ja, binnenbaan, dus weinig wind, of ik moet een grote ventilator inzetten! f
Maar ja, binnenbaan, dus weinig wind, of ik moet een grote ventilator inzetten! f
John
GB
Gilzer Buurtspoorweg
GB
Gilzer Buurtspoorweg
-
- Lid
- Berichten: 990
- Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
- Provincie: Gelderland
- Land: Nederland
Re: Smalspoor in het wild.
Binnen hoeft GEEN probleem te zijn, gewoon een ventilator gebruiken.
het voordeel is dat je ALTIJD "halve wind" kan rijden
mvg. Hanno
het voordeel is dat je ALTIJD "halve wind" kan rijden
mvg. Hanno
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
John, dan weet ik al een nieuwe naam voor je baan; DE WINDBAAN
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 685
- Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 10:19
- Provincie: Noord-Brabant
- Land: NL
- Locatie: Gilze
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Speciaal voor John, de open tram van Bachmann
Een prachtig natuurgetrouw model, ook nog betaalbaar, helaas met een waardeloze motor en een verkeerde kleur.
Maar ik heb wel ontdekt dat vrouwen het een aantrekkelijk model vinden....
Ideaal ook voor je eigen binnenbaan op zolder!
De oplossing is eenvoudig, wanneer de tram kapot gaat, zet je er een LGB Toytrain onderstel onder.
En schilder je de tram in een bescheiden kleur.
En anders boor je, net als ik heb gedaan, in elk lager van het onderstel een gaatje waar de as van een stel LGB wielen in past.
Dan heb je een getrokken open tram.
Wel even de stroomafnemer van de bovenleiding, de loopplanken op het dak en de regelkasten op de balkons verwijderen....
Hier is als voorbeeld een originele electrische motortram uit de USA:
Een prachtig natuurgetrouw model, ook nog betaalbaar, helaas met een waardeloze motor en een verkeerde kleur.
Maar ik heb wel ontdekt dat vrouwen het een aantrekkelijk model vinden....
Ideaal ook voor je eigen binnenbaan op zolder!
De oplossing is eenvoudig, wanneer de tram kapot gaat, zet je er een LGB Toytrain onderstel onder.
En schilder je de tram in een bescheiden kleur.
En anders boor je, net als ik heb gedaan, in elk lager van het onderstel een gaatje waar de as van een stel LGB wielen in past.
Dan heb je een getrokken open tram.
Wel even de stroomafnemer van de bovenleiding, de loopplanken op het dak en de regelkasten op de balkons verwijderen....
Hier is als voorbeeld een originele electrische motortram uit de USA:
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Dit is een foto van mijn Bachmann tram, verbouwd tot een open getrokken tram, nog voor het schilderen.
Dus met gewone LGB wagenwielen en zonder motor.
Dus met gewone LGB wagenwielen en zonder motor.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
De Bachmann open motorwagen is ook zonder hem te verbouwen een naar mijn idee prachtig natuurgetrouw model van een typische "USA trolley".
Je kan er ook iets anders van maken wat ik nog nooit op een modelbaan gezien heb:
de bijbehorende tekst uit het boek The time of the trolley van William D.Middleton , uitgave Kalmbach, 1967:
Dat is nog wat anders dan die LGB brandweerman op een railmotorfiets!!
Mvg,
Gerrit.
Je kan er ook iets anders van maken wat ik nog nooit op een modelbaan gezien heb:
de bijbehorende tekst uit het boek The time of the trolley van William D.Middleton , uitgave Kalmbach, 1967:
Dat is nog wat anders dan die LGB brandweerman op een railmotorfiets!!
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Gerrit, een prachtige foto en een leuk onderwerp
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
En nu ik toch in mijn boekenkast de brandweertram zocht, vond ik een kleurenfoto van het grote voorbeeld van de Bachmanntram:
Het is een tram van de Baltimore Traction Company; de tram is 1896 gebouwd en in dienst gesteld op lijn 5, de Huntington Avenue lijn in Baltimore zoals wordt aangeduid door het eerste cijfer van het wagennummer. Na zijn buitendienststelling werd er een ijzelbestrijdingstram van gemaakt; nu is hij in het trammuseum ter plaatse. Zie daarvoor https://baltimorestreetcarmuseum.org/re ... of-car-554
Mvg,
Gerrit.
Het is een tram van de Baltimore Traction Company; de tram is 1896 gebouwd en in dienst gesteld op lijn 5, de Huntington Avenue lijn in Baltimore zoals wordt aangeduid door het eerste cijfer van het wagennummer. Na zijn buitendienststelling werd er een ijzelbestrijdingstram van gemaakt; nu is hij in het trammuseum ter plaatse. Zie daarvoor https://baltimorestreetcarmuseum.org/re ... of-car-554
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 685
- Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 10:19
- Provincie: Noord-Brabant
- Land: NL
- Locatie: Gilze
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een draisine, gefotografeerd in de Congo in het hart van Afrika.
De Belgische Congo was destijds een Belgische kolonie, waar de toenmalige Belgische koning een dikke vinger in de pap had.
De draisine reed bij de Compagnie De Chemin De Fer Du Katanga.
Een paar jaar geleden heb ik op het forum een verwijzing gezet naar een Franse firma, die een bouwpakket van een dergelijke draisine aanbood.
De Belgische Congo was destijds een Belgische kolonie, waar de toenmalige Belgische koning een dikke vinger in de pap had.
De draisine reed bij de Compagnie De Chemin De Fer Du Katanga.
Een paar jaar geleden heb ik op het forum een verwijzing gezet naar een Franse firma, die een bouwpakket van een dergelijke draisine aanbood.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Hier de verwijzing naar de Franse firma die het bouwpakket in 1:22,5 aanbiedt:
http://mjmodelisme.free.fr/index_IIm.htm
Wanneer je op het forum zoekt naar DRAISINE, heb je de discussie snel gevonden..
http://mjmodelisme.free.fr/index_IIm.htm
Wanneer je op het forum zoekt naar DRAISINE, heb je de discussie snel gevonden..
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Smalspoor was heel belangrijk tijdens de eerste wereldoorlog, elk leger had zijn eigen veldbaan voor de bevoorrading.
De meeste veldbanen achter het front hadden een spoorwijdte van ongeveer 60 cm.
Hier een baan langs een bomkrater bij Yperen in 1917.
De stoomlocomotief lijkt mij een Amerikaanse Baldwin of een Alco.
De soldaten zijn Australiërs die vochten in de troosteloze modder van Noord Frankrijk en België.
De meeste veldbanen achter het front hadden een spoorwijdte van ongeveer 60 cm.
Hier een baan langs een bomkrater bij Yperen in 1917.
De stoomlocomotief lijkt mij een Amerikaanse Baldwin of een Alco.
De soldaten zijn Australiërs die vochten in de troosteloze modder van Noord Frankrijk en België.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 685
- Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 10:19
- Provincie: Noord-Brabant
- Land: NL
- Locatie: Gilze
Re: Smalspoor in het wild.
John
GB
Gilzer Buurtspoorweg
GB
Gilzer Buurtspoorweg
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Aan de overkant van de Noordzee steekt voor mij één aanbieder van smalspoor er boven uit: SWIFT SIXTEEN
Met allerlei smalspoorwagens in onze schaal die je nergens anders vindt.....
http://www.swiftsixteen.com/
Met allerlei smalspoorwagens in onze schaal die je nergens anders vindt.....
http://www.swiftsixteen.com/
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Dit zijn foto's van Jeeps uit de tweede wereldoorlog.
Let op de verschillen, de jeeps zelf zijn identiek.
Ze zijn aangepast om op rails te rijden:
Met optrekbare geleidewielen op Kaapsspoor
Jeep op normaalspoor
Jeep op Kaapsspoor (smalspoor)
Let op de verschillen, de jeeps zelf zijn identiek.
Ze zijn aangepast om op rails te rijden:
Met optrekbare geleidewielen op Kaapsspoor
Jeep op normaalspoor
Jeep op Kaapsspoor (smalspoor)
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
En dit is het Franse Michelin systeem, bekend van de Micheline.
Een spoorflens tegen de binnenkant van de band, hier op een Duitse Kubelwagen in WO2.
Een spoorflens tegen de binnenkant van de band, hier op een Duitse Kubelwagen in WO2.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....