De Britten namen begin 1800 de omgeving van Kaapstad over van de Nederlanders.
De Nederlandse Boeren trokken noordwaarts verder Afrika in om vrij van de Engelsen te blijven.
De tragiek was dat de Britten de Vrije Boerenrepublieken wilden overnemen, zeker toen er goud en diamanten werden gevonden.
De Boeren legden, in samenwerking met Portugal, rond 1890 een eigen smalspoorlijn aan in Kaaps Spoor van ruim 500 km. tussen Johannesburg en Laurenzo Marques, een havenplaats in Mozambique aan de Indische Oceaan voor hun bevoorrading.
Halverwege moest zelfs een stuk tandradbaan worden aangelegd.
Deze lijn was vanaf de grens met Mozambique eigendom van de NZASM, de NEDERLANDS ZUIDAFRIKAANSE SPOORWEG MAATSCHAPPIJ uit Amsterdam.
Het materieel werd uiteraard bij voorkeur niet in Engeland aangeschaft....
Dit is een foto van een van de tramlocomotieven van de tramlijn op 1067 mm. spoor tussen Elandsfontein en de Witwaterrandsche goudvelden.

Het is een loc van Backer&Rueb, fabrieksnummer 68, 69 of 70.
Deze loc was vrijwel identiek met andere Nederlandse tramlocs uit die periode.
Hieronder een nog ongeschilderd model van een loc uit dezelfde serie:
