Smalspoor in het wild.
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
STEAMPUNK
Ook fabrieken van locomobielen leverden stoomlocomotieven.
Deze normaalsporige eencilinder stoomlocomotief met tandwieloverbrenging is gemaakt door het Britse bedrijf Aveling & Porter.
Er bestaat nog minstens één exemplaar in 2023
Ook fabrieken van locomobielen leverden stoomlocomotieven.
Deze normaalsporige eencilinder stoomlocomotief met tandwieloverbrenging is gemaakt door het Britse bedrijf Aveling & Porter.
Er bestaat nog minstens één exemplaar in 2023
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
- Corpet
- Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: za 02 feb 2019, 20:25
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Locatie: Herwijnen
Re: Smalspoor in het wild.
Wat een ding zeg. Waarvoor diende deze gevaartes ?
Gr. Andre
Gr. Andre
-
- Lid
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Andre, ze werden gebruikt op particuliere aansluitingen, de trekkracht was voldoende voor enkele goederenwagens, ze waren relatief goedkoop en snel op te stoken.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Ook in Verenigde Staten reden afschuwelijk lelijke locomotieven rond, hier een loc van de Dewey Brothers Company.
Hij ziet eruit alsof een kind deze loc heeft ontworpen
Hij ziet eruit alsof een kind deze loc heeft ontworpen
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
- Corpet
- Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: za 02 feb 2019, 20:25
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Locatie: Herwijnen
Re: Smalspoor in het wild.
Met je eens Piet, dit ziet er ook niet uit.
Wel een "Climax" aandrijving zo te zien. Loks van het type Climax stonden op twee (of drie) draaistellen en die vind ik wel indrukwekkend om te zien, net als de Shays en Heislers.
http://www.accucraft.com/modelc/AC78-631-C.htm
Gr. Andre
Wel een "Climax" aandrijving zo te zien. Loks van het type Climax stonden op twee (of drie) draaistellen en die vind ik wel indrukwekkend om te zien, net als de Shays en Heislers.
http://www.accucraft.com/modelc/AC78-631-C.htm
Gr. Andre
-
- Lid
- Berichten: 465
- Lid geworden op: zo 08 jan 2017, 19:01
- Provincie: Friesland
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Hallo Piet,
Het is zoals je aangeeft vreemde modellen.
Groeten,
Sijtse
Het is zoals je aangeeft vreemde modellen.
Groeten,
Sijtse
-
- Lid
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
De uitvinder van de Shay locomotief had zijn eigen Logging Railroad in de Amerikaanse staat Michigan rond 1900.
Officieel heette deze lijn de Harbor Springs Railway, maar werd gewoonlijk de Hemlock Central genoemd.
Hemlock is een Amerikaanse naaldhoutsoort, die daar veel voorkwam.
Epraim Shay was de ontwerper van deze locomotieven, de Shays werden gewoonlijk in de Lima locomotieven fabriek gebouwd.
En van de opbrengst van zijn octrooi liet hij deze spoorlijn aanleggen.
Dit is zijn no. 1 uit 1893, Epraim Shay is de man net achter de locomotief.
En als je hier meer over wilt lezen:
http://smallmr.com/wordpress/the-hemloc ... prototype/
Officieel heette deze lijn de Harbor Springs Railway, maar werd gewoonlijk de Hemlock Central genoemd.
Hemlock is een Amerikaanse naaldhoutsoort, die daar veel voorkwam.
Epraim Shay was de ontwerper van deze locomotieven, de Shays werden gewoonlijk in de Lima locomotieven fabriek gebouwd.
En van de opbrengst van zijn octrooi liet hij deze spoorlijn aanleggen.
Dit is zijn no. 1 uit 1893, Epraim Shay is de man net achter de locomotief.
En als je hier meer over wilt lezen:
http://smallmr.com/wordpress/the-hemloc ... prototype/
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 292
- Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 22:13
- Provincie: Noord-Holland
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
dank je wel - leuk om te lezen en zien.
Remco.
Remco.
Nieuwste project: 150 KG Shay class C in schaal 1:8 op 7 1/4" rails
Nu LGB binnenbaan met Multimaus, zelfbouw DCC wisseldecoders + xpressnet Bedieningspaneel + loconet bezetmelders
Vroeger Dinamo met N-spoor
Nu LGB binnenbaan met Multimaus, zelfbouw DCC wisseldecoders + xpressnet Bedieningspaneel + loconet bezetmelders
Vroeger Dinamo met N-spoor
-
- Lid
- Berichten: 685
- Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 10:19
- Provincie: Noord-Brabant
- Land: NL
- Locatie: Gilze
Re: Smalspoor in het wild.
Ja, Piet; elke dag weer iets leuks te lezen en zien!
chapeau
chapeau
John
GB
Gilzer Buurtspoorweg
GB
Gilzer Buurtspoorweg
-
- Lid
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Bedankt voor de complimenten! Ik juich het trouwens toe, dat een ander op dit draadje ook iets soortgelijks plaatst!
Nu een staatsieportret van een nieuwe Shay; een opname vanaf de aandrijfszijde van een nieuw exemplaar met een hoge vuurkist.
Wanneer iemand een Bachmann Shay die niet meer te repareren is, kwijt wil, dan bouw ik graag een dergelijk transport van een Shay na
Een verlengde flatcar hiervoor heb ik al gebouwd....
Nu een staatsieportret van een nieuwe Shay; een opname vanaf de aandrijfszijde van een nieuw exemplaar met een hoge vuurkist.
Wanneer iemand een Bachmann Shay die niet meer te repareren is, kwijt wil, dan bouw ik graag een dergelijk transport van een Shay na
Een verlengde flatcar hiervoor heb ik al gebouwd....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 292
- Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 22:13
- Provincie: Noord-Holland
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Not mine, als die niet meer werkt wordt het een vitrine exemplaar.....
Als we het toch over verlanglijstje hebben - mis nog een N scale exemplaar in het rijtje
Remco.
Als we het toch over verlanglijstje hebben - mis nog een N scale exemplaar in het rijtje
Remco.
Nieuwste project: 150 KG Shay class C in schaal 1:8 op 7 1/4" rails
Nu LGB binnenbaan met Multimaus, zelfbouw DCC wisseldecoders + xpressnet Bedieningspaneel + loconet bezetmelders
Vroeger Dinamo met N-spoor
Nu LGB binnenbaan met Multimaus, zelfbouw DCC wisseldecoders + xpressnet Bedieningspaneel + loconet bezetmelders
Vroeger Dinamo met N-spoor
-
- Lid
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Nu maar eens terug naar Nederland
Stoomlocomotief 16 van de Rotterdamse Tram Maatschappij
Gebouwd door Backer & Rueb in Breda.
Het valt me altijd weer op hoe weinig belangstelling bij grootspoorders in Nederland bestaat voor modellen in 1:22,5 van deze tramlocs.
Stoomlocomotief 16 van de Rotterdamse Tram Maatschappij
Gebouwd door Backer & Rueb in Breda.
Het valt me altijd weer op hoe weinig belangstelling bij grootspoorders in Nederland bestaat voor modellen in 1:22,5 van deze tramlocs.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 477
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Op sommige na dan, want dit model is gewoon mooi van lelijkheid. Nederlandse functionaliteit ten top!
Helaas zien ook de commerciële modelbouwers geen brood in dit model. Te weinig potentiële verkoop. Daarmee kom je dan uit in het segment zelfbouw en een van de doelen van dit forum: "samen bouwen?"
Helaas zien ook de commerciële modelbouwers geen brood in dit model. Te weinig potentiële verkoop. Daarmee kom je dan uit in het segment zelfbouw en een van de doelen van dit forum: "samen bouwen?"
-
- Lid
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Ronald, daar ben ik het mee eens.
Van dit model zijn twee exemplaren commercieel verkocht, zijn Zwitserse modellen liggen veel beter in de markt.
Zoals je weet heb ik zijn prototype van deze locs, ik ben er blij mee.
Ook Philotrain heeft maar 5 exemplaren van hun tramloc in 1:22,5 kunnen verkopen.
Dan maar zelfbouw, vindt ik zelf ook véél leuker
Wanneer mijn gezondheid verbetert, ga ik weer verder met bouwen.
Ondertussen hou ik mij bezig met foto's plaatsen op het forum, dat kan ik liggend op bed doen!
Het prototype van Ed de Bruijn
Van dit model zijn twee exemplaren commercieel verkocht, zijn Zwitserse modellen liggen veel beter in de markt.
Zoals je weet heb ik zijn prototype van deze locs, ik ben er blij mee.
Ook Philotrain heeft maar 5 exemplaren van hun tramloc in 1:22,5 kunnen verkopen.
Dan maar zelfbouw, vindt ik zelf ook véél leuker
Wanneer mijn gezondheid verbetert, ga ik weer verder met bouwen.
Ondertussen hou ik mij bezig met foto's plaatsen op het forum, dat kan ik liggend op bed doen!
Het prototype van Ed de Bruijn
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 477
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Hierbij mijn Backertjes.
Links het model in aanbouw. Rechts mijn rijdend prototype.
En hier en daar verblijft nog een versie van een Backertje vanuit mijn 3d print avontuur. Samen kom je een heel eind.
Links het model in aanbouw. Rechts mijn rijdend prototype.
En hier en daar verblijft nog een versie van een Backertje vanuit mijn 3d print avontuur. Samen kom je een heel eind.
-
- Lid
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Met jouw exemplaren die naar Groningen zijn gegaan ben ik héél blij.
Binnenkort hoop ik weer verder te gaan met de nabouw in messing van de ketelarmaturen en andere kleine delen voor jouw locs en de mijne.
Binnenkort hoop ik weer verder te gaan met de nabouw in messing van de ketelarmaturen en andere kleine delen voor jouw locs en de mijne.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
- Corpet
- Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: za 02 feb 2019, 20:25
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Locatie: Herwijnen
Re: Smalspoor in het wild.
Piet, misschien komt de lage belangstelling voor stoomtram loks ook wel omdat LGB er maar 1 van heeft gemaakt, in een paar uitvoeringen en geen bijpassende rijtuigen.
Toch is er wel belangstelling voor dit type. Zelf heb ik er geen maar het grote voorbeeld is zeker de moeite waard om eens te bekijken.
Bij de Stoom tram Hoorn-Medenblik hebben ze meerdere prachtige exemplaren.
Maar geen smalspoor.
Smalspoor vind je nog bij de RTM-lijn.
, maar weer geen "kasten-lok"
Ook grappig was deze gemotoriseerde caravan
in dienst bij Hoorn-Medemblik
Toch is er wel belangstelling voor dit type. Zelf heb ik er geen maar het grote voorbeeld is zeker de moeite waard om eens te bekijken.
Bij de Stoom tram Hoorn-Medenblik hebben ze meerdere prachtige exemplaren.
Maar geen smalspoor.
Smalspoor vind je nog bij de RTM-lijn.
, maar weer geen "kasten-lok"
Ook grappig was deze gemotoriseerde caravan
in dienst bij Hoorn-Medemblik
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Er zijn meer stoomtramlocs in het land (nee ik wil het niet hebben over wat er bij het Valkenburgse Meer gedaan wordt met de Henschelloc) zoals bij de RTM Museumlijn in Ouddorp.
Daar wordt al enige jaren gebouwd aan een replica van RTM loc 37 waar de nummerplaten nog van bewaard waren gebleven. De bouw gaat niet zo snel en is afhankelijk van de beschikbare menskracht en geld. Hier een plaatje van het origineel:
Overigens zijn er nog veel meer RTM stoomtramlocs te zien in Ouddorp: een aantal achterstandslocs in verschillende uitvoeringen wat betreft schilderwerk en techniekdetails. Maar ook een grote modelbaan met prachtige modellen 1:22.5 die voorzover ik weet afkomstig zijn van wijlen Jan Gerrits en Paul Nitze. De laatste was tandarts en kon veel gietwerk van appendages, enz. verzorgen. Ik heb Jan vaak getroffen in Zetten bij de clubdagen van de Grootspoorgroep NL en heb heel wat van zijn modellen mogen bewonderen.
Mvg,
Gerrit.
Daar wordt al enige jaren gebouwd aan een replica van RTM loc 37 waar de nummerplaten nog van bewaard waren gebleven. De bouw gaat niet zo snel en is afhankelijk van de beschikbare menskracht en geld. Hier een plaatje van het origineel:
Overigens zijn er nog veel meer RTM stoomtramlocs te zien in Ouddorp: een aantal achterstandslocs in verschillende uitvoeringen wat betreft schilderwerk en techniekdetails. Maar ook een grote modelbaan met prachtige modellen 1:22.5 die voorzover ik weet afkomstig zijn van wijlen Jan Gerrits en Paul Nitze. De laatste was tandarts en kon veel gietwerk van appendages, enz. verzorgen. Ik heb Jan vaak getroffen in Zetten bij de clubdagen van de Grootspoorgroep NL en heb heel wat van zijn modellen mogen bewonderen.
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Gerrit, bedankt voor deze gedetailleerde foto van RTM 37. Ik zie details die ik eerder over het hoofd had gezien.
De foto is een hele steun bij het voltooien van het model van Ed de Bruijn.
Andre, in Hoorn ben ik veel geweest, ik kom oorspronkelijk uit West-Friesland. Het zijn mooie foto's.
In model beperk ik me tot smalspoormodellen.
Hopelijk lukt het me dit jaar om daar het Allan rijtuig van de TBC en het Gelderse rijtuig, gemaakt door Pennock te kunnen bekijken.
Deze rijtuigen reden oorspronkelijk respectievelijk op Kaaps spoor en 75 cm. spoor; ze staan nu op normaalspoor draaistellen.
Het zijn beide teakhouten rijtuigen die ik graag op mijn baan wil hebben; ik heb van deze een model dat ik niet zelf heb gebouwd, aan beide moet nog iets gebeuren.
De foto is een hele steun bij het voltooien van het model van Ed de Bruijn.
Andre, in Hoorn ben ik veel geweest, ik kom oorspronkelijk uit West-Friesland. Het zijn mooie foto's.
In model beperk ik me tot smalspoormodellen.
Hopelijk lukt het me dit jaar om daar het Allan rijtuig van de TBC en het Gelderse rijtuig, gemaakt door Pennock te kunnen bekijken.
Deze rijtuigen reden oorspronkelijk respectievelijk op Kaaps spoor en 75 cm. spoor; ze staan nu op normaalspoor draaistellen.
Het zijn beide teakhouten rijtuigen die ik graag op mijn baan wil hebben; ik heb van deze een model dat ik niet zelf heb gebouwd, aan beide moet nog iets gebeuren.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Jaren geleden zijn deze filmpjes van een Roemeense smalspoorlijn op 76 cm. spoor al eens op het forum gezet.
Geniet er van, dat ga ik nu ook doen
https://www.youtube.com/watch?v=13ODaPNgdoM&t=433s
https://www.youtube.com/watch?v=11--TGD9Oas
Geniet er van, dat ga ik nu ook doen
https://www.youtube.com/watch?v=13ODaPNgdoM&t=433s
https://www.youtube.com/watch?v=11--TGD9Oas
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
- Corpet
- Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: za 02 feb 2019, 20:25
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Locatie: Herwijnen
Re: Smalspoor in het wild.
Heel mooi ! Ik ben wel een keer in Roemenie geweest , maar niet daar.
Overigens is er wat overtollig Mariazellerbahn materieel naar Roemenie gegaan. Geen idee hoe het daar mee is.
Ik neem toch aan dat ze er iets mee willen doen (?)
Overigens is er wat overtollig Mariazellerbahn materieel naar Roemenie gegaan. Geen idee hoe het daar mee is.
Ik neem toch aan dat ze er iets mee willen doen (?)
-
- Lid
- Berichten: 2902
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
De Geldersche Tramweg Maatschappij reed tot en met 1957 met stoomtrams op 75 cm. spoor in de Gelderse Achterhoek.
Bijna veertig jaar daarvoor was het bedrijf al begonnen met vrachtauto's en autobussen.
De GTM verbond de Achterhoek met de hoofdstad Arnhem tegen betaalbare tarieven.
Maar het gemeentebestuur van Arnhem eiste dat stoom uit de stad zou worden geweerd.
De GTM begon -met vallen en opstaan- noodgedwongen met motortrams op de route in Arnhem.
Dit is GTM 105, gebouwd in Kiel, gefotografeerd in 1926 in Arnhem.
Bijna veertig jaar daarvoor was het bedrijf al begonnen met vrachtauto's en autobussen.
De GTM verbond de Achterhoek met de hoofdstad Arnhem tegen betaalbare tarieven.
Maar het gemeentebestuur van Arnhem eiste dat stoom uit de stad zou worden geweerd.
De GTM begon -met vallen en opstaan- noodgedwongen met motortrams op de route in Arnhem.
Dit is GTM 105, gebouwd in Kiel, gefotografeerd in 1926 in Arnhem.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 477
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Wat een vooruitstrevend bedrijf! Brede deuren voor rolstoelvervoer .
Of was dat voor goederen?
Is dit de enige foto van de 105? Lijkt me een mooi model om te bouwen
Of was dat voor goederen?
Is dit de enige foto van de 105? Lijkt me een mooi model om te bouwen
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Originele materieeltekeningen van de 4-assige motorwagens zijn aanwezig bij de NVBS in Amersfoort; zie de index op de website:
https://www.nvbs.com/shared/content/upl ... erhoek.pdf
Foto's staan op de NVBS Beeldbank.
De motorwagens zijn uiteindelijk verbouwd tot stoomtramrijtuig.....
Mvg,
Gerrit.
https://www.nvbs.com/shared/content/upl ... erhoek.pdf
Foto's staan op de NVBS Beeldbank.
De motorwagens zijn uiteindelijk verbouwd tot stoomtramrijtuig.....
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 477
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Dank Gerrit.
Het wordt weer een tijd voor een bezoekje bij de NVBS.
Het wordt weer een tijd voor een bezoekje bij de NVBS.