GrootSpoorForum.nl is een forum gericht op het grotere formaat modelspoor dat rijdt op 30, 32 en 45 mm rails. O.a van de merken LGB, Piko, Aristocraft.
STEAMPUNK
Ook fabrieken van locomobielen leverden stoomlocomotieven.
Deze normaalsporige eencilinder stoomlocomotief met tandwieloverbrenging is gemaakt door het Britse bedrijf Aveling & Porter.
Er bestaat nog minstens één exemplaar in 2023
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
Andre, ze werden gebruikt op particuliere aansluitingen, de trekkracht was voldoende voor enkele goederenwagens, ze waren relatief goedkoop en snel op te stoken.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
Met je eens Piet, dit ziet er ook niet uit.
Wel een "Climax" aandrijving zo te zien. Loks van het type Climax stonden op twee (of drie) draaistellen en die vind ik wel indrukwekkend om te zien, net als de Shays en Heislers.
De uitvinder van de Shay locomotief had zijn eigen Logging Railroad in de Amerikaanse staat Michigan rond 1900.
Officieel heette deze lijn de Harbor Springs Railway, maar werd gewoonlijk de Hemlock Central genoemd.
Hemlock is een Amerikaanse naaldhoutsoort, die daar veel voorkwam.
Epraim Shay was de ontwerper van deze locomotieven, de Shays werden gewoonlijk in de Lima locomotieven fabriek gebouwd.
En van de opbrengst van zijn octrooi liet hij deze spoorlijn aanleggen.
Dit is zijn no. 1 uit 1893, Epraim Shay is de man net achter de locomotief.
Nieuwste project: 150 KG Shay class C in schaal 1:8 op 7 1/4" rails
Nu LGB binnenbaan met Multimaus, zelfbouw DCC wisseldecoders + xpressnet Bedieningspaneel + loconet bezetmelders
Vroeger Dinamo met N-spoor
Bedankt voor de complimenten! Ik juich het trouwens toe, dat een ander op dit draadje ook iets soortgelijks plaatst!
Nu een staatsieportret van een nieuwe Shay; een opname vanaf de aandrijfszijde van een nieuw exemplaar met een hoge vuurkist.
Wanneer iemand een Bachmann Shay die niet meer te repareren is, kwijt wil, dan bouw ik graag een dergelijk transport van een Shay na
Een verlengde flatcar hiervoor heb ik al gebouwd....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
Not mine, als die niet meer werkt wordt het een vitrine exemplaar.....
Als we het toch over verlanglijstje hebben - mis nog een N scale exemplaar in het rijtje
Remco.
Nieuwste project: 150 KG Shay class C in schaal 1:8 op 7 1/4" rails
Nu LGB binnenbaan met Multimaus, zelfbouw DCC wisseldecoders + xpressnet Bedieningspaneel + loconet bezetmelders
Vroeger Dinamo met N-spoor
Stoomlocomotief 16 van de Rotterdamse Tram Maatschappij
Gebouwd door Backer & Rueb in Breda.
Het valt me altijd weer op hoe weinig belangstelling bij grootspoorders in Nederland bestaat voor modellen in 1:22,5 van deze tramlocs.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
Op sommige na dan, want dit model is gewoon mooi van lelijkheid. Nederlandse functionaliteit ten top!
Helaas zien ook de commerciële modelbouwers geen brood in dit model. Te weinig potentiële verkoop. Daarmee kom je dan uit in het segment zelfbouw en een van de doelen van dit forum: "samen bouwen?"
Ronald, daar ben ik het mee eens.
Van dit model zijn twee exemplaren commercieel verkocht, zijn Zwitserse modellen liggen veel beter in de markt.
Zoals je weet heb ik zijn prototype van deze locs, ik ben er blij mee.
Ook Philotrain heeft maar 5 exemplaren van hun tramloc in 1:22,5 kunnen verkopen.
Dan maar zelfbouw, vindt ik zelf ook véél leuker
Wanneer mijn gezondheid verbetert, ga ik weer verder met bouwen.
Ondertussen hou ik mij bezig met foto's plaatsen op het forum, dat kan ik liggend op bed doen!
Het prototype van Ed de Bruijn
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
Met jouw exemplaren die naar Groningen zijn gegaan ben ik héél blij.
Binnenkort hoop ik weer verder te gaan met de nabouw in messing van de ketelarmaturen en andere kleine delen voor jouw locs en de mijne.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
Piet, misschien komt de lage belangstelling voor stoomtram loks ook wel omdat LGB er maar 1 van heeft gemaakt, in een paar uitvoeringen en geen bijpassende rijtuigen.
Toch is er wel belangstelling voor dit type. Zelf heb ik er geen maar het grote voorbeeld is zeker de moeite waard om eens te bekijken.
Bij de Stoom tram Hoorn-Medenblik hebben ze meerdere prachtige exemplaren.
Maar geen smalspoor.
Smalspoor vind je nog bij de RTM-lijn.
, maar weer geen "kasten-lok"
Ook grappig was deze gemotoriseerde caravan
in dienst bij Hoorn-Medemblik
Er zijn meer stoomtramlocs in het land (nee ik wil het niet hebben over wat er bij het Valkenburgse Meer gedaan wordt met de Henschelloc) zoals bij de RTM Museumlijn in Ouddorp.
Daar wordt al enige jaren gebouwd aan een replica van RTM loc 37 waar de nummerplaten nog van bewaard waren gebleven. De bouw gaat niet zo snel en is afhankelijk van de beschikbare menskracht en geld. Hier een plaatje van het origineel:
Overigens zijn er nog veel meer RTM stoomtramlocs te zien in Ouddorp: een aantal achterstandslocs in verschillende uitvoeringen wat betreft schilderwerk en techniekdetails. Maar ook een grote modelbaan met prachtige modellen 1:22.5 die voorzover ik weet afkomstig zijn van wijlen Jan Gerrits en Paul Nitze. De laatste was tandarts en kon veel gietwerk van appendages, enz. verzorgen. Ik heb Jan vaak getroffen in Zetten bij de clubdagen van de Grootspoorgroep NL en heb heel wat van zijn modellen mogen bewonderen.
Gerrit, bedankt voor deze gedetailleerde foto van RTM 37. Ik zie details die ik eerder over het hoofd had gezien.
De foto is een hele steun bij het voltooien van het model van Ed de Bruijn.
Andre, in Hoorn ben ik veel geweest, ik kom oorspronkelijk uit West-Friesland. Het zijn mooie foto's.
In model beperk ik me tot smalspoormodellen.
Hopelijk lukt het me dit jaar om daar het Allan rijtuig van de TBC en het Gelderse rijtuig, gemaakt door Pennock te kunnen bekijken.
Deze rijtuigen reden oorspronkelijk respectievelijk op Kaaps spoor en 75 cm. spoor; ze staan nu op normaalspoor draaistellen.
Het zijn beide teakhouten rijtuigen die ik graag op mijn baan wil hebben; ik heb van deze een model dat ik niet zelf heb gebouwd, aan beide moet nog iets gebeuren.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
De Geldersche Tramweg Maatschappij reed tot en met 1957 met stoomtrams op 75 cm. spoor in de Gelderse Achterhoek.
Bijna veertig jaar daarvoor was het bedrijf al begonnen met vrachtauto's en autobussen.
De GTM verbond de Achterhoek met de hoofdstad Arnhem tegen betaalbare tarieven.
Maar het gemeentebestuur van Arnhem eiste dat stoom uit de stad zou worden geweerd.
De GTM begon -met vallen en opstaan- noodgedwongen met motortrams op de route in Arnhem.
Dit is GTM 105, gebouwd in Kiel, gefotografeerd in 1926 in Arnhem.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....