Smalspoor in het wild.
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Voor de paardentramlijn Winsum - Ulrum was de steile oprit van de stenen boogbrug over het Winsumerdiep onoverkomelijk.
Daarom werd de oprit in 1894 opgevuld; je kunt dit nog steeds herkennen!
Daarom werd de oprit in 1894 opgevuld; je kunt dit nog steeds herkennen!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Ook een tram moet afremmen voor een scherpe bocht ......
Bij de tram op de foto weigerden de remmen; de tram ontspoorde en reed rechtuit en drukte een geparkeerde auto in het water.
De tram rust met de voorkant op de auto, zodat de tram niet doorschoot en in de Amsterdamse gracht verdween
Bij de tram op de foto weigerden de remmen; de tram ontspoorde en reed rechtuit en drukte een geparkeerde auto in het water.
De tram rust met de voorkant op de auto, zodat de tram niet doorschoot en in de Amsterdamse gracht verdween
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 1087
- Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
- Provincie: Gelderland
- Land: Nederland
Re: Smalspoor in het wild.
Dag Piet,
de tram in het water ga ik NIET nabouwen
ben nu met 3 delig model Arriva bezig, is inmiddels ROOD
mvg. Hanno
de tram in het water ga ik NIET nabouwen
ben nu met 3 delig model Arriva bezig, is inmiddels ROOD
mvg. Hanno
-
- Lid
- Berichten: 555
- Lid geworden op: ma 28 jan 2019, 03:40
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Heinenoord
Re: Smalspoor in het wild.
Hallo Piet,
Met de tram die de gracht inreed is het eigenlijk nog wel goed afgelopen, dankzij de auto die als steuntje fungeerde. In Ramsgate UK ging het in 1905 ook niet goed. Tram no 47 ontspoort en crasht in Vyes Grocer's, waarbij de conducteur, de winkelmanager en zijn dochter gewond raken....
Zonde van het mooie tramstel.....
Groetjes, Almar
Met de tram die de gracht inreed is het eigenlijk nog wel goed afgelopen, dankzij de auto die als steuntje fungeerde. In Ramsgate UK ging het in 1905 ook niet goed. Tram no 47 ontspoort en crasht in Vyes Grocer's, waarbij de conducteur, de winkelmanager en zijn dochter gewond raken....
Zonde van het mooie tramstel.....
Groetjes, Almar
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Dit was ook een serieuze botsing, in 1921 op Java in het station van Jerakah bij Semarang.
Let op het materieel, alles stoom op Kaaps spoor.
Let op het materieel, alles stoom op Kaaps spoor.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 12:48
- Andere provincie: Friesland
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Hallo Piet,
Mooie beelden.
Gr Sijtse
Mooie beelden.
Gr Sijtse
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Jerakah, de plaats waar in 1921 die botsing plaats vond; was aangelegd als een simpele halte van de Semarang Cheribon Stoomtram Maatschappij.
Een mooie halte om op je treinbaan na te bouwen.
Jerakah, of Djrakah, is nu een station met meerdere perrons in een voorstad van Semarang.
Een mooie halte om op je treinbaan na te bouwen.
Jerakah, of Djrakah, is nu een station met meerdere perrons in een voorstad van Semarang.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Op deze wijze zijn ze begonnen met motorrijtuigen in de Verenigde Staten:
Men neme een overtollige locomotief die niet sterk genoeg meer is, en bouw daar een bagagewagen overheen.....
Men neme een overtollige locomotief die niet sterk genoeg meer is, en bouw daar een bagagewagen overheen.....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Bij de Hanover Railroad in Illinois kwam al snel een motorrijtuig met een verbrandingsmotor in bedrijf.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
In 1895 in de ruige Northern Region in Australië.
De Cosmopolitan goldmine aan de Pine Creek, met een smalspoortreintje.....
De Cosmopolitan goldmine aan de Pine Creek, met een smalspoortreintje.....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
De gemeentetram van Sloten.
Een keer getrokken door een paard, op de tweede foto door een T Ford...
Maar op beide foto's is het rijtuig no 7....
Een keer getrokken door een paard, op de tweede foto door een T Ford...
Maar op beide foto's is het rijtuig no 7....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 566
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
"This has never been done before"
Wat een ezels zeg! Er zijn duizenden T Fords geweest met railwielen.
Elke slimme technicus kijkt eerst hoe anderen de problemen hebben opgelost.
Waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden?
Het zou me ook niet verbazen wanneer railwielen voor een T Ford nog gewoon te koop zijn!
Hun eigengemaakte railwielen hebben een veel te smal loopvlak.
De flens klimt op de rails; de hoofdoorzaak hiervan is ook dat er te weinig speling is tussen de flens en rail.
Dus de spoorwijdte van de wielen van de railauto is ook te groot.....
Bij railauto's werd gewoonlijk ook het stuur vastgezet, wanneer je dit niet wilt, kan je beter de wielen een hogere flens geven en het profiel van de wielen bij de flens hoekiger maken.
Wat een ezels zeg! Er zijn duizenden T Fords geweest met railwielen.
Elke slimme technicus kijkt eerst hoe anderen de problemen hebben opgelost.
Waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden?
Het zou me ook niet verbazen wanneer railwielen voor een T Ford nog gewoon te koop zijn!
Hun eigengemaakte railwielen hebben een veel te smal loopvlak.
De flens klimt op de rails; de hoofdoorzaak hiervan is ook dat er te weinig speling is tussen de flens en rail.
Dus de spoorwijdte van de wielen van de railauto is ook te groot.....
Bij railauto's werd gewoonlijk ook het stuur vastgezet, wanneer je dit niet wilt, kan je beter de wielen een hogere flens geven en het profiel van de wielen bij de flens hoekiger maken.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 555
- Lid geworden op: ma 28 jan 2019, 03:40
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Heinenoord
Re: Smalspoor in het wild.
Ik vond het wel een vermakelijk filmpje met een hoog Peppi en Kokki gehalte, heb me niet geërgerd maar vooral gelachen
Groetjes Almar
Groetjes Almar
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
"This has never been done before"
Dit is een T Ford van meer dan 100 jaar oud, met zelfs een smalspoor onderstel.
Deze, een "Crewe Tractor" uit de eerste wereldoorlog, werd veel gebruikt....
Dit is een T Ford van meer dan 100 jaar oud, met zelfs een smalspoor onderstel.
Deze, een "Crewe Tractor" uit de eerste wereldoorlog, werd veel gebruikt....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 566
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Ook wel click-bait genaamd. Het lijkt wel Marketing.
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een Britse stoomtram; van de North London Tramways
http://www.tramwaybadgesandbuttons.com/ ... ge445.html
http://www.tramwaybadgesandbuttons.com/ ... ge445.html
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
En zo kan het ook.....
Een metalen plaat als wielflens achter elk wiel met een gewone band.
De auto is een Duitse Kubelwagen, de militaire uitvoering van een Volkswagen Kever uit WO 2.
Een metalen plaat als wielflens achter elk wiel met een gewone band.
De auto is een Duitse Kubelwagen, de militaire uitvoering van een Volkswagen Kever uit WO 2.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Harlingen 1904, een oude opname van de NTM locloods en station onder één dak.
Rechts kleine Henschel no. 7.
Rechts kleine Henschel no. 7.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
In 1937 reed loc 405 van de GWSM met een tram over de schipbrug over de IJssel bij Doesburg.
En dat op smalspoorrails van 75 cm. Het is maar één keer fout gegaan, de machinist hield er een bijnaam aan over: DE ONDERZEËR
En dat op smalspoorrails van 75 cm. Het is maar één keer fout gegaan, de machinist hield er een bijnaam aan over: DE ONDERZEËR
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
In al die jaren zijn bij mijn woonplaats een aantal spoorwegongelukken gebeurd....
Tijum bij Winsum, de locomotief is NS 7114.
Tijum bij Winsum, de locomotief is NS 7114.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
De Ierse Dublin and Blessington Steam Railway was een stoomtram op 1600 mm. breedspoor.
Dit soort locomotieven, met twee machinistenhuizen, werden ook in Frankrijk gebruikt.
Het voordeel was dat de machinist, zowel heen als terug, goed zicht op de baan had.
Het nadeel was, dat op deze locs, altijd een stoker en een machinist dienst moest doen.
In Nederland was de trammachinist gewoonlijk ook verantwoordelijk voor het stoken van de loc.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dublin_an ... am_Tramway
Dit soort locomotieven, met twee machinistenhuizen, werden ook in Frankrijk gebruikt.
Het voordeel was dat de machinist, zowel heen als terug, goed zicht op de baan had.
Het nadeel was, dat op deze locs, altijd een stoker en een machinist dienst moest doen.
In Nederland was de trammachinist gewoonlijk ook verantwoordelijk voor het stoken van de loc.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dublin_an ... am_Tramway
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....