Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Theo

Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Bericht door Theo »

Deze rubriek is gewijd aan de Zwitserse MOB en zal voornamelijk foto's bevatten om een overzicht te geven van het bedrijf en haar materieel. Ook bij de MOB worden tegenwoordig reclame locs gesignaleerd voor extra inkomsten. Zeker bij de MOB geen overbodige luxe daar zij het financieel niet zo breed hebben als de veel grotere RhB.

De MOB heeft naast enkele kleinere zijlijnen de hoofdlijn lopend van Montreux naar Zweisimmen en visa versa.
De De Golden Mountain Express maakt daar deel van uit, de bekende trein met de panoramische wagons en panoramische voor en achterkant (de machinist zit daarbij in een koepel op het dakgedeelte, net als bij 'onze' IC3).

De Golden Pass bestaande uit goud/witte wagons rijden zelfs nog verder en worden overgnomen door de Brünnig Bahn voor een voortzetting van de reis naar Luzern. Je kan dus een eind komen met de MOB, een maatschappij waar ik ook erg veel interesse in heb.

Als eerste foto om mee te open is erg voor de hand liggend. Het is de bekende MOB uitvoering van de bekende RhB loc.
Ook deze loc is als eerste van dit model door LGB destijds uitgebracht.

Afbeelding

Eén van de mooiste uitvoeringen/beschilderingen is wel deze, met een interne reclame om de Golden Pass te promoten.
Let ook op de wagons er achter, de voornoemde Golden Pass wagons.

Afbeelding

Ook erg leuk is deze loc die al een paar jaar zo rijdt met de reclame voor het bekende Zwitserse chocolade merk Cailler.

Afbeelding

Deze reclameloc is weer een interne reclame en wel voor de Golden Pass...

Afbeelding

De volgende locbeschilderingen zijn alweer verledentijd, maar daarom niet mindere leuk.

Afbeelding

Afbeelding

Ook deze loc loopt nogsteeds mee in de reguliere dienst.

Afbeelding

De volgende foto geeft een blik op het rail emplacement als je vertrekt uit Montreux.

Afbeelding

Gelijk maar even een blik op de werkplaats in Montreux met wat oud materieel voor de deur.

Afbeelding

Laten we even een tripje maken met de stoptrein en een paar stationnetjes bekijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn dat mooie stationnetjes of niet...werkelijk prachtig! Hopelijk blijven ze lang bewaard.
Een andere zijlijn is de lijn van Zweisimmen naar Lenk. Zie hier het station aldaar.

Afbeelding

Onder: de jongste MOB pendeltrein voor het station Lenk.

Afbeelding

Deze trein pendelde uitsluitend tussen Zweisimmen en Lenk, maar is sinds kort opgeheven en vervangen door een bus verbinding daar de treinverbinding te kostbaar werd.
Het prachtige lightrail treinstel is in de pendeldienst bijgezet van Zweisimmen - Montreux.

Afbeelding

Hier staat het treinstel in station Zweisimmen. De foto onder laat de werkplek zien van de machinist (niet verkeerd toch?).

Afbeelding

Persoonlijk vind ik het een erg mooi treinstel.

Afbeelding

Op het volgende station zie je een oude triebwagen die een paar ketelwagens vervoerd.
Het komt daar geregeld voor dat deze oude triebwagens een rangeerloc functie vervullen of een beperkt aantal goederen- en/of ketelwagons vervoeren.

Afbeelding

Zo ook in dit geval...

Afbeelding

We gaan weer verder met het materieel en wel de wagons.
Naast de voornoemde Golden Pass zijn er de standaard wagons zoals deze rijden in de regionale stoptreinen.

Afbeelding

Ook is er de Golden Mountain Pullman Express waar je echt een keer een reisje mee gemaakt moet hebben.
Ze hebben qua inrichting een nog hogere graad van luxe en kwaliteit als de RhB Classic Pullman rijtuigen.
De prijzen hiervoor zijn iets hoger dan de 1e klas kaartjes maar is het echt waard!

Afbeelding

Dit is een interier van de Pullman en zoals te zien is overdrijf ik niet...

Afbeelding

Afbeelding

We gaan nu even naar Zweisimmen en zien daar een oud gediende voor de remise deuren staan.
Hij wordt nog dagelijks ingezet...

Afbeelding

Ook dit is weer zo'n oude triebwagen met goederenwagons erachter, heel gewoon daar...

Afbeelding

Mooi gezicht die klassieke rijtuigen, maar wel erg contrasterend met die moderne loc en rijden dat het doet....(!)

Afbeelding

Kijk je naar rechts dan zie je dat er een regio-stoptrein klaarstaat na een schoonmaakbeurt.

Afbeelding

Nog even twee stations plaatjes van Zweisimmen.

Afbeelding

Afbeelding

En ja hoor, daar is hij dan; de Panoramic Express!

Afbeelding

Afbeelding

En ook deze trein is echt de moeite waard, heel bijzonder om voorin te zitten op de plek waar normaal gesproken de machinist zit. En bijzonder comfortable!

Afbeelding

Ook hier geldt dat de prijs meevalt voor zo'n ervaring; 1e klas prijs met toeslag voor de panoramic trein plus een toeslag voor de plaats voorin (een paar dagen van te voren te reserveren!).

Afbeelding

Afbeelding

Is dit te gek of niet!

Afbeelding

Tot slot van dit verslag nog een enkele opvallende verschijning op het spoor van de MOB...

Afbeelding

Afbeelding

En wat werkpaarden...

Afbeelding

Afbeelding

En een museum loc.

Afbeelding

Tot zover voorlopig het relaas over de MOB.
Vandaag één dag na plaatsing heb ik nog wat extra toegevoegd over station Lenk en de pendeltrein daarheen.
Veel plezier! :P
Laatst gewijzigd door Theo op za 13 dec 2008, 23:40, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: Die Montreux Oberland Bahn

Bericht door Michiel »

ik ben ook 1 keer met de MOB geweest zeer mooi.
Echt de moeite waard :D
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Gebruikersavatar
Lex
Lid
Lid
Berichten: 2009
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 16:36
Provincie: Overijssel
Land: NL
Skype: lmb_nl
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Die Montreux Oberland Bahn

Bericht door Lex »

Persoonlijk heb ik niet zo veel met de RHB (misschien omdat ik er nog nooit geweest ben), maar het zijn mooie foto's Theo, met interessante bijschriften. Wis niet dat die jongens zo van variatie hielden :D
Willem
Lid
Lid
Berichten: 3443
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06

Re: Die Montreux Oberland Bahn

Bericht door Willem »

Lex schreef:Persoonlijk heb ik niet zo veel met de RHB (misschien omdat ik er nog nooit geweest ben), maar het zijn mooie foto's Theo, met interessante bijschriften. Wis niet dat die jongens zo van variatie hielden :D
Het is ook geen RhB maar MOB :D
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Gebruikersavatar
Lex
Lid
Lid
Berichten: 2009
Lid geworden op: wo 24 sep 2008, 16:36
Provincie: Overijssel
Land: NL
Skype: lmb_nl
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Die Montreux Oberland Bahn

Bericht door Lex »

Willem schreef:Het is ook geen RhB maar MOB :D
:oops: (ben er niet helemaal bij geloof ik vandaag)
Theo

Re: Die Montreux Oberland Bahn

Bericht door Theo »

Lex schreef:
Willem schreef:Het is ook geen RhB maar MOB :D
:oops: (ben er niet helemaal bij geloof ik vandaag)
We nemen het je niet kwalijk hoor Lex, met die tuinbaan uitbreiding aan je hoofd... :)

Ik was er gisteren ook niet helemaal bij; zodoende heb ik vandaag even wat toegevoegd aan de bovenstaande posting. :oops:
Een interessante toevoeging over station Lenk en de daar naar toe rijdende pendeltrein.
Lucien

Re: Die Montreux Oberland Bahn

Bericht door Lucien »

Theo,

Weer een prachtig MOB verhaal, en die foto's :o

Mij maakt het niet uit, MOB, RhB of andere maatschappijen, in Zwitserland zijn het stuk voor stuk juweeltjes.
De mensen die deze trein- en natuur combinatie nog niet gezien hebben hebben ongelijk, al moet ik eerlijk toegeven dat de stoom-liefhebbers ( HSB) hier wel minder aan hun trekken komen, daar het hier nu meer om diesel- en elektrische stellen en locs gaat.

Wat mij wel verbaast bij de MOB, is dat ze meestal felblauw gebruiken voor wagens en triebwagens en dat er dan voor enkele modellen van locs donkerblauw wordt gebruikt ( niet de reclame locs), had dit een speciale reden, of was de verf op :)

En Theo zegt het zelf, één van de mooiste uitvoeringen ... en die heb ik ook in mijn verzameling, en ik ben er trots op ook !

Afbeelding

... de wagens spijtig genoeg nog niet ... komt nog wel hoop ik !
Theo

Re: Die Montreux Oberland Bahn

Bericht door Theo »

Lucien schreef:Theo,

Weer een prachtig MOB verhaal, en die foto's :o

Mij maakt het niet uit, MOB, RhB of andere maatschappijen, in Zwitserland zijn het stuk voor stuk juweeltjes.
De mensen die deze trein- en natuur combinatie nog niet gezien hebben hebben ongelijk, al moet ik eerlijk toegeven dat de stoom-liefhebbers ( HSB) hier wel minder aan hun trekken komen, daar het hier nu meer om diesel- en elektrische stellen en locs gaat.

Wat mij wel verbaast bij de MOB, is dat ze meestal felblauw gebruiken voor wagens en triebwagens en dat er dan voor enkele modellen van locs donkerblauw wordt gebruikt ( niet de reclame locs), had dit een speciale reden, of was de verf op :)

En Theo zegt het zelf, één van de mooiste uitvoeringen ... en die heb ik ook in mijn verzameling, en ik ben er trots op ook !

Afbeelding

... de wagens spijtig genoeg nog niet ... komt nog wel hoop ik !
Inderdaad is dit nog steeds een mooie loc, ik vind dat ook. Wel zal het steeds moeilijker voor je worden om de MOB wagons te kopen daar ze er allang uit zijn bij LGB. Dus niet te lang mee wachten! :P Overigens zijn er wel veel twee-assige gesloten goederen wagons in omloop met reclame opdruk van LGB en worden er nog steeds gemaakt.
Twee jaar geleden nog de Coca-Cola uitvoering en dit jaar komt er nog een nieuwe uit; Getaz Remag (41283) van LGB naar het voorbeeld. :D Uiteraard wordt die laatste toegevoedg aan m'n collectie, want nu moet het wel compleet blijven natuurlijk. ;)

Afbeelding

Zoals je kunt zien zijn de bovenste drie planken geheel gevuld de MOB, alleen staat niet alles echt duidelijk op de foto bleek achteraf, maar het geeft toch wel een aardig overzicht van wat LGB geproduceerd heeft van de MOB.

Er zijn een 1e en een 2e klas geproduceerd in creme/lichtblauw en een Pullman wagon creme/donkerblauw (bijna zwart) door LGB, zie het grote voorbeeld op de foto's. Bijpassend kunnen de LGB Salonrijtuigen van de serie Oriënt Express gevoegd worden, daar zij dezelfde opdruk en logo (wapen midden op wagon) voeren.
De oplettende LGB gebruiker en treinfanaat zal al reeds hebben kunnen constateren dat deze een andere is als welke gevoerd wordt op de RhB salonrijtuigen van de Classic Glacier Pullman wagons. :o
Leuk hè al die weetjes! ;)
Laatst gewijzigd door Theo op vr 31 okt 2008, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Die Montreux Oberland Bahn

Bericht door Truckerjoep »

een beetje vakantievierend opgegroeid in lauterbrunnen eo. komt het me bekend voor.
mooie plaatjes en een pracht omgeving.

theo ik ga ook ff in de oude doos zoeken voor plaatjes. :D
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Ronald
Lid
Lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
Land: NL

Re: Die Montreux Oberland Bahn

Bericht door Ronald »

gaaf om zo voorin te zitten in de panoramic Express.

moest daar eigenlijk ook eens heen gaan ;)
en natuurlijk weer een mooie fotoreportage Theo
Ronald
JanC

Re: Die Montreux Oberland Bahn

Bericht door JanC »

Lucien schreef:En Theo zegt het zelf, één van de mooiste uitvoeringen ... en die heb ik ook in mijn verzameling, en ik ben er trots op ook ![/q"]... de wagens spijtig genoeg nog niet ... komt nog wel hoop ik !
Lucien, als jij de lok naar Ciney wil meebrengen zorg ik wel voor de nodige rijtuigen er achter.
Wim Waleboer

Re: Die Montreux Oberland Bahn

Bericht door Wim Waleboer »

Awel en dan mag dat op mijn(onze) baan rijden.
wel weet je wat, het mag op onze "Belgische baan" rijden
Lucien

Re: Die Montreux Oberland Bahn

Bericht door Lucien »

Eerste klas, Jan,

Dat doen we, Wim (als stationschef van de modulebaan) heeft toelaten om zijn baan internationaal te maken, dus gaan we MOB rijden, ik breng hem mee, ok!

En we maken prachtige foto's en film, voor ons en de afwezigen, dan kunnen ze ook wat meegenieten.
Theo

Re: Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Bericht door Theo »

Zie ook "De MOB in de Winter" in deze rubriek.
Theo

Re: Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Bericht door Theo »

Even een nieuwtje over de MOB.
Een oude loc uit de 6000 serie is uitverkoren tot reclame object getuige onderstaande foto's.
Met het thema "Train du Chocolat" staat hij te pronken in z'n gouden jas op het station in Montreux.
Eerst de oude staat en daaronder de nieuwe uitvoering, mooi of niet....oordeel zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Ook nieuw is de "Fun Train express".
Een bagage rijtuig welke is verworden tot reclame object voor "Tele-Chateau d'Oex" la Braye.

Afbeelding

Tja...je moet er maar op komen. ;)
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Bericht door Michiel »

Tja wat moet ik hier nou van vinden :shock: ......ik zeg maar heel appart.
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Theo

Re: Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Bericht door Theo »

Wat ook heel apart is, is de Museumtrip die onlangs gemaakt is met deze stoomtrein van Zweizimmen naar Lenk visa versa.

Afbeelding

Ook ging de reis van Zweisimmen naar Gstaad, maar dat kon de oude dame niet alleen meer af en werd er een eloc voorgespannen (waarom ze daar dan zo'n moderne loc voorzetten?).

Afbeelding

Maar in Gstaad aangekomen moest wel de eloc er af, teneerste voor de fotoshoot en teven om het gehele garnituur om te kunnen zetten voor de reis terug naar Zweizsimmen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
gs-tuinspoor
Lid
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 20:46
Land: NL

Re: Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Bericht door gs-tuinspoor »

Ook de MOB heeft een "LoGin" locomotief. Bij de SBB en RhB zijn er ook dergelijke opschriften te vinden.

Afbeelding

En de vertrouwde "goldenPass" locomotief.

Afbeelding

Groet,

Gido
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Bericht door Michiel »

Log in? die reclame ken ik wel van inderdaad sbb treinen. Maar wat is Log in eigenlijk?
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Gebruikersavatar
gs-tuinspoor
Lid
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 20:46
Land: NL

Re: Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Bericht door gs-tuinspoor »

Michiel,

de reclame dient voor werving van leerlingen die een (technische) opleiding volgen. Bij de Rhb en SBB zijn zo ook een x-aantal stageplaatsen.

Gido
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Bericht door Michiel »

Bedankt Gido :D eigenlijk een loc voor de toekomst voor technisch Zwitserland 8-)
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Theo

Re: Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Bericht door Theo »

En bedankt Gido voor deze mooie plaatsing, eindelijk weer eens nieuwe toevoeging aan deze rubriek.
Als er nog leden zijn die iets interessants te melden hebben over de MOB of foto's, graag hoor. ;)
Mij doe je er in iedergeval een groot plezier mee.
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Bericht door edje »

Ik heb hier nog een drietal foto's van twee rijtuigen van de MOB.
Van de B 207 staater al een foto op maar ik heb hier nog twee die wat dichter bij zijn genomen
Afbeelding
MOB B 207 " Marmottes Paradis "
Afbeelding
MOB B 207a " Marmottes Paradis "
Afbeelding
MOB B 208.
Willy misschien iets voor achter je mooie MOB Loc ;).

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Bericht door Willie C »

Ja Edwin, dat zou er heel fraai uitzien, :lol: gelukkig zijn deze nog niet verkrijgbaar :!: dus zal het voorlopig een goederentrein blijven :!: :)
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Theo

Re: Die Montreux Oberland Bahn = MOB

Bericht door Theo »

Willie C schreef:Ja Edwin, dat zou er heel fraai uitzien, :lol: gelukkig zijn deze nog niet verkrijgbaar :!: dus zal het voorlopig een goederentrein blijven :!: :)
Laten we dat maar zo houden, wat een kermis atractie die 'pretwagons' van de MOB! :cry:
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”