Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Theo

Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Theo »

In deze rubriek gaan we voornamelijke foto's plaatsen, aangevuld met informatie van en over de MGB.
Ook dit is een smalspoorbedrijf in Zwitserland, net als de bekende RhB en MOB dat zijn.
De MGB is een fusie tussen de twee oude bedrijven 'Furka Oberalp' en 'Brig Visp Zermat Bahn'.
Dit was noodzakelijk om het hoofd te kunnen bieden aan de steeds grotere vraag naar mooier, beter en moderner vervoer.
De MGB werkt nauw samen met de RhB op diverse gebieden waaronder baanonderhoudsmachines welke worden gehuurd van de RhB en niet in de laatste plaats het onderhouden van de dienst van de Glacier Express.

Afbeelding

De Glacier Express welke loopt van St.Moritz naar Zermat wordt van Disentis van de RhB overnomen en verder tot aan Zermat verzorgt door een loc van de MGB met tandrad aandrijving Ge 4/4.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er lopen natuurlijk ook de nodige pendel treinen door de regio, zoals hier in kanton Wallis waar door het publiek goed gebruik van wordt gemaakt. Vooral Brig en Visp zijn erg drukke stations.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook is er een dieselloc die voornamelijk wordt ingezet als ergens een baanvak niet elektrisch meer berijdbaar is door een storing of ongeval. In zo'n situatie kan deze diesel een uitkomst bieden.
Het is een broertje van de twee Gem 4/4 801 en 802 van de RhB. Alleen is de loc van de MGB uitsluitend in diesel uitgevoerd. Deze Gm 4/4 wordt ook gebruikt tijdens de winterperiode om de sneeuwploeg van tractie te voerzien.
Hier zien we hem met enkele museum rijtuigen in actie.

Afbeelding

Hier een foto van één van de nieuwe gelede treinstellen die de MGB heeft aangekocht voor het regiovervoer.
Dit treinstel op deze foto heeft nog geen belettering omdat hij toen nog in proefbedrijf liep.
Inmiddels zijn deze stellen ook in dubbeltractie waar te nemen op het spoor in de reguliere dienst.

Afbeelding

Op de onderstaande foto is de Gm 4/4 van de vroegere BVZ te zien in de winter.
Deze opname toont de toenmalige kleurstelling rood/zilver.

Afbeelding

Over winter gesproken, in Zwitserland zijn die wel heel erg mooi...

Afbeelding

Ook valt te melden dat de nog niet zolang in de nieuwe beschildering rondrijdende panoramawagons van de MGB onlangs zijn doorverkocht aan de RhB en inmiddels zijn overgespoten in de nieuwe huistijl van de RhB-Glacier Express.
De onderstaande foto toonde wagons nog in de MGB huisstijl.

Afbeelding

Ook zijn er nog enkele museum locs in omloop bij de MGB. Welke net als bij de RhB zich verdienstelijk moeten maken voor speciale touristische tripjes of gezelschappen en bedrijven die deze huren voor hun pv feestjes. Daarnaast worden ze ook wel ingezet voor de hand en span diensten op het spoor.

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover het verslag van de MGB, voorlopig natuurlijk want er valt altijd wel wat aan toe te voegen. ;)
Gebruikersavatar
Eddebruijn
Lid
Lid
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: 't Gooi

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Eddebruijn »

Tja, dan heb ik ook nog een paar foto's:

De MGB heeft ook museummaterieel. Stoomlok 'Breithorn' is daar een voorbeeld van:
Afbeelding

Bij deze lok hebben ze 2 rijtuigen, een 4-asser en een 2-asser. De 4 asser ziet er zo uit van binnen:
Afbeelding

De 2-asser was van oorsprong een wagon van de Berninabaan. Deze in in de jaren 40 overgegaan in de RhB. Later heeft de BVZ deze wagon gekocht en gerestaureerd. Het zusje van deze wagon is de bekende 'La Bucunada' die bij de RhB regelmatig de baan op gaat. Op deze foto zie je de 2-asser achteraan hangen:
Afbeelding

Nog een leuk verhaal: Ik was vorig jaar samen met m'n zoon in Brig toen we bovenstaande trein zagen staan. Ik heb een tijdje met de machinist staan praten. Hij vertelde dat de trein was ingehuurd door een gezelschap en dat hij een paar minuten later het station in moest rijden. Op mijn vraag of we mee mochten rijden werd enthousiast 'Ja' gezegd en dan kan je zo'n foto maken:
Afbeelding
Afbeelding

Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
Theo

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Theo »

Bedankt Ed, mooie aanvulling in deze rubriek! :P
Wim Waleboer

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Wim Waleboer »

Leuk, ook daar kan ik over mee praten ik heb ook nog FO materiaal. :oops:
:)
Theo

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Theo »

Wim Waleboer schreef:Leuk, ook daar kan ik over mee praten ik heb ook nog FO materiaal. :oops:
:)
Kom op dan Wim, plaatsen die foto's.....en graag een verhaaltje erbij! :D
Wim Waleboer

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Wim Waleboer »

Theo schreef:
Wim Waleboer schreef:Leuk, ook daar kan ik over mee praten ik heb ook nog FO materiaal. :oops:
:)
Kom op dan Wim, plaatsen die foto's.....en graag een verhaaltje erbij! :D
Ik zei materiaal, geen verhaaltjes maar het is altijd leuk om info te kunnen lezen over het grote voorbeeld van het LGB modelletje.
en schrijven dat moet ik straks weer al na de expo dus daar bewaar ik de inkt maar even voor ;)
Theo

Bericht door Theo »

Zie ook; "Winter bij de MGB..."
Theo

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Theo »

Voor de geïnteresseerden is hierbij een link naar een pdf van de MGB goederenwagens;

http://www.mgbahn.ch/beruns/betriebsdat ... genpdf.pdf
Gebruikersavatar
gs-tuinspoor
Lid
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 20:46
Land: NL

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door gs-tuinspoor »

Hierbij een aantal aardige plaatjes van de MGB, gemaakt in juli 2009 tijdens de zomervakantie.

Afbeelding

GlacierExpress in Disentis-Muster kort na de locwissel.

Afbeelding

GlacierExpress opweg van Zermatt naar St. Moritz. Fotolocatie is tussen Zermatt en Tasch.

Afbeelding
Nieuw treinstel van de MGB verlaat het station van Tasch.

Groet,

Gido
Laatst gewijzigd door gs-tuinspoor op wo 26 aug 2009, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Theo »

Bedankt Gido erg fraai! 8-)
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door edje »

http://www.tagesanzeiger.ch/panorama/ve ... y/26826246
Gisteren gebeurt bij de MGB.

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Theo

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Theo »

edje schreef:http://www.tagesanzeiger.ch/panorama/ve ... y/26826246
Gisteren gebeurt bij de MGB.

Groetjes edwin
Schokkende ervaring lijkt me. :shock:
Theo

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Theo »

Nog even een link naar een artikel over de bergingsactiviteiten met 12 interessante foto's;

http://www.tagesanzeiger.ch/panorama/ve ... y/25470555

Met om de paar foto's een reclame, niks van aantrekken, gewoon doorklikken. :idea:

En nog een SF video van de berging; http://videoportal.sf.tv/video?id=d4f78 ... 59ad90abc6 , en deze; http://videoportal.sf.tv/video?id=db6b7 ... ade626390d
Laatst gewijzigd door Theo op wo 02 dec 2009, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door edje »

Mooie foto's van de berging :) :) .

groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Willem
Lid
Lid
Berichten: 3443
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Willem »

Wat is het plan? Spul terug op de rails krijgen voor zover de schade dat toelaat? Of met diepladers wegvoeren?
Mooie foto's trouwens :)
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Theo

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Theo »

De twee video's zijn nóg beter! 8-)
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door edje »

Als ik het goed heb verstaan zou de plek des onheils vrijdag weer vrij worden gegeven voor het trein verkeer.

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Willem
Lid
Lid
Berichten: 3443
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 13:06

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Willem »

Theo schreef:De twee video's zijn nóg beter! 8-)
Oeps, even over het hoofd gezien :D
Terug op de sporen dus.. :oops:
Ter info: Ik ben gestopt als moderator, gelieve mij geen PB's meer te sturen ivm forumzaken!
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door edje »

geeft toch niet dat overkwam mij :oops: ook hoor Willem tot dat Theo het noemde in een bericht later ;)

groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Gebruikersavatar
Ewald
Lid
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 10:50
Provincie: Overijssel
Land: NL
Skype: ejansen.nl
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Ewald »

Theo schreef:De MGB in actie tijdens het sneeuwruimen; http://www.bahnforum.ch/index.php?page= ... post405294
Ik kan niet zien, alleen voor leden van het bahnforum.
Theo

Re: Matterhorn Gotthard Bahn = MGB (voorheen FO en BVZ)

Bericht door Theo »

Ewald schreef:
Theo schreef:De MGB in actie tijdens het sneeuwruimen; http://www.bahnforum.ch/index.php?page= ... post405294
Ik kan niet zien, alleen voor leden van het bahnforum.
Dan gewoon even registreren... ;) is zeker de moeite waard.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”