Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Viaduct van Moresnet

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Gebruikersavatar
treinrobert
Lid
Lid
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:52
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Viaduct van Moresnet

Bericht door treinrobert »

Weet iemand hoe ik met het openbaar vervoer (heb geen auto) zo dicht mogelijk bij het Moresnet spoor-viaduct kom? Ik wil deze graag bezichtigen maar weet niet hoe ik daar kom. Het is niet zo ver van de grens......

Misschien dat iemand hier al eens met het OV heen is geweest?

Afbeelding
Groeten Robert.


Rijdt naar voorbeeld van de Rhätische Bahn.
bauke

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door bauke »

Mooi ding is dat, ze hebben hem geloof ik juist helemaal gerestoreerd...
Maakt toch deel uit van de 'Ijzeren Rijn' ...?
Er heeft een jaar of wat (7/8) geleden een stuk gestaan in de RailHobby
janjaap

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door janjaap »

@Treinrobert,
Hoewel ik er vaak geweest ben (vrouw uit zuid limburg), was dat altijd met eigen vervoer. Is dan wel van alle kanten te bekijken.

@ Bauke,
Nee het is(was) geen onderdeel van de ijzeren rijn.
Het viaduct is in de eerste wereldoorlog door Russische krijgsgevangen gebouwd om de Duitsers in N.Frankrijk snel van kanonnenvoer en kanonnen te voorzien.

Er zal vast wel iets over de geschiedenis van het viaduct te begoogelen zijn.

Jan (aka janjaap)
JanC

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door JanC »

Hallo Robert,
Het viaduct van Moresnet is Belgisch grondgebied. Ik denk derhalve dat je je OV maar tot Maasticht kunt gebruiken. Vandaar de trein naar Visé nemen. Aan hand van het sporenplan van de Belgische spoorwegen zal je dan moeten kijken hoe je van daar naar het station van Montzen komt. Dan ben je in elk geval vlak bij het viaduct van Moresnet (Geuldal). Je kan er waarschijnlijk niet met een trein overheen aangezien het deel van het traject Aken-Montzen-Antwerpen en zeker het viaduct, nagenoeg alleen voor goederenvervoer bestemd is.
De benenwagen zal je het laatste deel naar het viaduct moeten brengen. Het aantal kilometers van daar uit weet ik helaas niet.
JanC

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door JanC »

Oh ja Robert,
neem ook een paar vriendelijke mondjes Frans mee. De reis van Visé naar Montzen gaat door de Voerstreek.
En de franstaligen daar vertikken het nog wel eens om Nederlands te spreken of te verstaan.
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Willie C »

Kan ook via Stein :D station Beek Elsloo, misschien dat er wel een paar Limbo's mee willen, had zelf ook al plannen om er een kijkje gaan te nemen, en samen lijkt me ook wel gezellig, tevens kun je dan een Limburgse traditie proeven :idea: :) Van hier uit zal het ongeveer 30 minuten met de auto zijn, misschien nog meer liefhebbers dan alleen Limbo's, mag ook internationaal zijn :!: 8-)
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Denniz »

fiets in de trein + tentje mee + wachten tot voorjaar + een paar lekkere Belgische pinten + brug = erg plezierig! (en dronken!) :D
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
janjaap

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door janjaap »

Denniz schreef:fiets in de trein + tentje mee + wachten tot voorjaar + een paar lekkere Belgische pinten + brug = erg plezierig! (en dronken!) :D
Heb je dat gedaan..... of ga je dat doen ?

Jan (aka janjaap)
Gebruikersavatar
harrybb
Lid
Lid
Berichten: 504
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 15:44
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: Durgerdam

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door harrybb »

Janjaap dat zijn dromen van Denniz

groeten uit Durgerdam

Harry
website: www.durgerdalsesmalspoorbaan.nl
de Durgerdalse Smalspoor Baan
Durgerdal een plaatsje ergens in Europa
JanC

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door JanC »

Denniz schreef:fiets in de trein + tentje mee + wachten tot voorjaar + een paar lekkere Belgische pinten + brug = erg plezierig! (en dronken!)
Dit voorjaar in de Gazet van Belgie" Bij Morenset alweer enen Hollander onder den trein gekomen" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
bauke

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door bauke »

janjaap schreef:@Treinrobert,
Hoewel ik er vaak geweest ben (vrouw uit zuid limburg), was dat altijd met eigen vervoer. Is dan wel van alle kanten te bekijken.

@ Bauke,
Nee het is(was) geen onderdeel van de ijzeren rijn.

Jan (aka janjaap)
Hè jammer nou vind ik er gelijk niets meer aan... :cry:

Dit staat er bij Wikipedia, komt toch wel in de buurt... lopen er twee lijnen vanaf Antwerpen?

De brug is een belangrijke schakel in het internationale goederenverkeer. Ze verbindt het Duitse Aken met de haven van Antwerpen en bevindt zich nabij het rangeerterrein van Montzen. De brug van Moresnet is voor België dan ook belangrijk voor de handelsbetrekkingen met Duitsland en met landen in Oost-Europa. Dagelijks passeren hier in twee richtingen 80 tot 90 goederentreinen.

groet, bauke
Peterson

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Peterson »

Hallo,

Leuk om daareens te gaan kijken :roll:

Groeten,

Sijtse

RhB baantje Heerenveen
janjaap

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door janjaap »

bauke schreef:
janjaap schreef: @ Bauke,
Nee het is(was) geen onderdeel van de ijzeren rijn.
Jan (aka janjaap)
Hè jammer nou vind ik er gelijk niets meer aan... :cry:
Dit staat er bij Wikipedia, komt toch wel in de buurt... lopen er twee lijnen vanaf Antwerpen?

De brug is een belangrijke schakel in het internationale goederenverkeer. Ze verbindt het Duitse Aken met de haven van Antwerpen en bevindt zich nabij het rangeerterrein van Montzen. De brug van Moresnet is voor België dan ook belangrijk voor de handelsbetrekkingen met Duitsland en met landen in Oost-Europa. Dagelijks passeren hier in twee richtingen 80 tot 90 goederentreinen.
groet, bauke
De enige echte ijzeren rijn liep van Antwerpen naar het Ruhrgebied; langs de Belgische noordgrens richting Mol en dan richting Valkenswaard, Eindhoven, Venlo.
Er wordt door Belgie hard aangedrongen op een (her)aanleg van het deels oude tracé. Er liggen echter nog al wat belangen dwars: Rotterdam natuurlijk; Venlo alwaar er een natuurgebied doorgestoken moet worden, maar ook Eindhoven heeft zo z'n bezwaren. Is toch al een belaste lijn richting 't westen (inmiddels 4 sporig tot Boxtel).
Kijk eens op railtrash,nl , daar kun je nog sporen volgen van de lijn.

Jan (aka janjaap)
Gebruikersavatar
treinrobert
Lid
Lid
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:52
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door treinrobert »

Willie C schreef:Kan ook via Stein :D station Beek Elsloo, misschien dat er wel een paar Limbo's mee willen, had zelf ook al plannen om er een kijkje gaan te nemen, en samen lijkt me ook wel gezellig, tevens kun je dan een Limburgse traditie proeven :idea: :) Van hier uit zal het ongeveer 30 minuten met de auto zijn, misschien nog meer liefhebbers dan alleen Limbo's, mag ook internationaal zijn :!: 8-)
Lijkt me een leuk idee om met zijn 2en of met meerdere mensen te gaan !! Kunnen we iets organiseren? Ik kom uit Eindhoven en heb dus geen eigen vervoer.
Groeten Robert.


Rijdt naar voorbeeld van de Rhätische Bahn.
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Willie C »

Natuurlijk, Robert, wanneer ben je van plan te gaan, is in de buitenlucht, vervoer geen probleem, nog meer liefhebbers, lijkt me iets voor een mooie voorjaarsdag, samen genieten van de mooie natuur en uiteraard de treinen, gecombineerd met .............. de goede gewoontes van het Zuiden des Lands :D Wat dat inhoud, kom mee en ontdek dit zelf, hoe meer zielen, hoe meer vreugd, aanmelden en datum prikken via deze Topic. Misschien Dennis als reisleider :?: :D
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Denniz »

Ho Ho Willie, ik mag dan wel geograaf zijn, maar jij kent het gebied veel beter toch?

- ik zag net op google earth (want dat doen geografen nu eenmaal meteen!) dat er ten westen van de brug een rangeerterrein ligt... zou daar niets te zien zijn?
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Willie C »

Klopt, Dennis, je zal het rangeerterrein van Vise bedoelen, nabij Luik, is wel nog bedrijvigheid, maar is flink terug gelopen, de staalfabrieken hebben veel last van de economie, maar is in de buurt, en kan even meegenomen worden, dus toch een goede reisleider :D
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Peterson

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Peterson »

Hallo Heren,

Wanneer gaat de reis beginnen naar het viaduct en het rangeerterrein. :mrgreen:
Toch niet in de winter, of maakt dat niet uit.

Groeten,

Sijtse

RhB baantje Heerenveen
Gebruikersavatar
treinrobert
Lid
Lid
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:52
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door treinrobert »

Begin april? Eind april ga ik voor anderhalve maand op reis dus zou het leuk vonden als het daarvoor kan !! Het liefst begin april dan want ik moet nog van alles afkrijgen voor mijn studie voor ik op reis ga......
Groeten Robert.


Rijdt naar voorbeeld van de Rhätische Bahn.
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Willie C »

Robert, zullen we maar gelijk een datum prikken, Zondag 4 april zou best een mooie dag kunnen worden, zijn er nog meer liefhebbers :?: Maken we een lijstje aan op dit Topic, hoe meer zielen, hoe meer vreugd, ben benieuwd of deze datum een beetje past!
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Willie C »

Voor diegene die nog meer willen weten van dit fraaie viaduct hier nog een link:

http://www.beauvois.nl/moresnet.htm

En nog een met veel foto's voor de liefhebbers!

http://www.treinfoto2000.be/NMBS/Moresnet/moresnet.htm

Voor de liefhebbers alvast veel kijkplezier, mooi genoeg om er een kijkje te gaan nemen :!:
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
JanC

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door JanC »

Denniz schreef:- ik zag net op google earth (want dat doen geografen nu eenmaal meteen!) dat er ten westen van de brug een rangeerterrein ligt... zou daar niets te zien zijn?
Willie C schreef:Klopt, Dennis, je zal het rangeerterrein van Vise bedoelen, nabij Luik
Sorry Willie, maar het station Montzen heeft een eigen rangeerterrein en direct daarachter in oostelijke richting Aken ligt het viaduct.
Het rangeer terrein van Vise ligt een stuk verder westelijk, tegen de Maas aan, langs de lijn Maastricht-Luik.
Hemelsbreed zal de afstand tussen Vise en Montzen ongeveer 20 Km. zijn.
Lucien

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Lucien »

Willie C schreef:Robert, zullen we maar gelijk een datum prikken, Zondag 4 april zou best een mooie dag kunnen worden, zijn er nog meer liefhebbers :?: Maken we een lijstje aan op dit Topic, hoe meer zielen, hoe meer vreugd, ben benieuwd of deze datum een beetje past!
...Willie dat is wel op "Pasen", is wel een verlengd weekend maar ik weet niet of dit voor iedereen dan wel zal passen ( kinderen, kleinkinderen, paaseitjes rapen, je weet wel ! ).

... is inderdaad een mooie natuurstreek, maar is het beste met de auto te doen, er is daar weinig openbaar vervoer.

Zijn er mensen die ook wat "Franse" knobbel hebben, want dat is inderdaad wel meegenomen.

Er kunnen misschien nog andere zaken bezichtigd worden, tijdens heen- of terugreis.
Bvb - het nieuwe station van Luik, heel indrukwekkend en nog maar pas geopend.

Het viaduct van Moresnet in inderdaad helemaal vernieuwd in 2003-2004 een ongelooflijk werk, ik ben er nog gaan kijken tijdens de werken ... echt de moeite waard.
Wim Waleboer

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Wim Waleboer »

En voor mij was dat de reden om de camping in Eepe te nemen van waaruit ik in de verte het viaduct zag liggen maar er heen gaan met OV lijkt mij niet verstandig dat zou wel eens uit kunnen draaien op een wereld reis.
Dus de optie van Willie is denkelijk de beste optie.
En prachtig om het zware diesel geluid van 2 5500den te horen als je beneden onder het viaduct staat.
ook zul je daar deze jongens tegenkomen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In de verte zie je de uitkijktoren op de Vaalserberg
Afbeelding

hier op het viaduct over de sporen kun je mooie treinen spotten dit is niet ver van het grote rangeer en opstelterrein van Montzen het is echter niet of nauwelijks meer in gebruik als rangeerstation, de heuvel is niet meer in gebruik en het opstelterrein wordt gebruikt voor opslag van veel 5100den.
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Willie C »

Lucien, je hebt, alweer, volkomen gelijk, in mijn haast overheen gekeken, zondag 11 april is mogelijk een betere optie, het belangrijkste is dat Robert kan, Lucien als gids, en Jan C. als tolk, dat zou al een leuk begin zijn :D En natuurlijk is het nieuwe station van Luik ook de moeite waard, die dag zullen we wel ingevuld krijgen! Jan, ook nog bedankt voor de aanvullende juiste informatie, zijn er nog meer mensen die mee "DURVEN" :ugeek:
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”