Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Viaduct van Moresnet

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

JLGB

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door JLGB »

Stafkaarten :shock: ( topografische kaarten :roll: ) zijn in mijn bezit 8-) , dus wij kunnen alle toegangswegen te voet of te paard gebruiken :idea: ;)

JLGB :ugeek:
JLGB

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door JLGB »

Om de honger wat op te wekken : uit de oude doos
Afbeelding
met wat geluk een stomer over de brug. :mrgreen:
Afbeelding
het emplacement van Montzen als opslag voor 51-en voor hun sloop of verkoop :cry: :(

JLGB :ugeek:
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Willie C »

JLGB schreef:Stafkaarten :shock: ( topografische kaarten :roll: ) zijn in mijn bezit 8-) , dus wij kunnen alle toegangswegen te voet of te paard gebruiken :idea: ;)

JLGB :ugeek:
Mijn god, waar gaan we aan beginnen, wandelschoenen, rijlaarzen en zadelpijn :P
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Lucien

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Lucien »

Ja, Jean-Luc is niet alleen een treinliefhebber, maar is ook op een militaire leest geschoeid :D ;) , vandaar direct die stafkaarten erbij, wandelingen en wegen uitstippelen.
Dat doe ik trouwens ook graag, heb ook nog wat stafkaarten liggen uit mijn vorig leven, maar ik moet kijken of er ééntje van Moresnet bijzit ( ik vrees van niet !) ... maar komen doen we er wel.

Ja Willie "we" komen, je mag je lijst al aanvullen :D
Wij ( Carine en ik ) komen samen met Jean-luc en Ritje, de Belgische gidsen zijn dus van de partij, we zullen ook ons Frans wat oppoetsen dan hebben wij daar alvast geen problemen mee.

Bestel maar wat goed weder, dat gaan wij ook doen en dan kan die dag niet meer stuk en hopen we dat Robert het ook allemaal ziet zitten :) ;)
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Willie C »

Ja, Lucien, laten we dat hopen, want Robert en ik zitten nu met een Belgische overmacht opgezadeld :D HELP, wie komt ons steunen om deze overmacht wat kleiner te maken :P Wij laten ons niet zomaar kisten, en zullen proberen in het gareel te blijven, een worst bij de paters voor goed weer word geregeld :lol: Nu de nieuwe Deelnemersljist.

Deelnemers bezichtiging viaduct van Moresnet Zondag 11 april 2010
onder deskundige begeleiding van onze Belgische gids JLGB en Lucien

Rietje
Carine
Treinenrobert
Willie C


De stand is dus nu 4 Belgen tegen 2 Ollanders, maar dat mag de pret niet drukken, ga al op zoek naar degelijke wandelschoenen, accu's voor de foto camera en opslagkaarten, ik krijg er steeds meer zin in :D
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Lucien

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Lucien »

Ter info :

Waar de rijbaan van het centrum van Moresnet onder het viaduct doorloopt, daar is ook het hoogste ( of diepste ) punt van het viaduct ( erg indrukwekkend als je eronder staat !).
Vandaaruit kan je naar het station met rangeer-emplacement van Montzen, zowat 1,5 km afstand, is eventueel bij goed weder ook te voet te doen, wel wat te klimmen. ( terugweg is dan wel naar beneden, dat gaat beter ! )

Het rangeerterrein is wel zo'n 2,5 km lang, en je krijgt ook een mooi zicht vanop de rijweg-viaduct aan het einde van het terrein ( komende van Moresnet ), maar dat is dan nog even stappen voor de wandelaars ( misschien beter een stuk met de auto, we zien wel ! ).

Ik ga ook nog op zoek naar een filmpje, nog gemaakt ter plaatse met mijn oudere sony-camera op Hi-8, toen er nog maar enkele elementen van het nieuwe viaduct waren geplaatst en er ook nog enkele oude brugdelen tussen de pijlers lagen (2004).
JLGB

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door JLGB »

Ik ga even op zoek naar spooractiviteit daar op zondag :shock: , ik heb laatst in Spoorwegjournaal een artikel hieromtrent gelezen :!: , er zouden toch noch een aantal privé-operators op zondag rijden :mrgreen: , van de NMBS zullen we niet veel moeten verwachten :evil: . Ik snor wel wat doorgangstijden op :idea: .

JLGB :ugeek:
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Truckerjoep »

net onder het 3 landen punt ligt een tunnel naar aken. is dat dezelfde lijn?
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
JanC

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door JanC »

Jacob,
als dat een spoortunnel is zou het wel haast de Montzenlijn moeten zijn.
JLGB

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door JLGB »

Ik denk dat jullie de Gemmenichtunnel bedoelen is idd daar in de buurt. 8-)

Ik heb ook al wat doortochten op zondag van Crossrail aan Moresnet gevonden :lol:
operator trein van grensovergang naar
crossrail z40160 Muizen 10:52 Mortara (I)
crossrail z40161 Muizen 8:13 Mortara (I)
crossrail z40191 Muizen 11:19 Brindisi (I)
crossrail z41531 Sluiskil 15:43 Ludwigshafen
crossrail z41542 Ludwigshafen 16:51 Zeebrugge
crossrail z43556 Ruhland 8:03 Antwerpen
crossrail z43669 Genk 16:19 Gallarate (I)

De aangegeven tijd is aan de grens Duitsland - België dus komt iets later aan het viaduct en Montzen voorbij, of iets vroeger als ie de andere kant op rijdt.

JLGB :ugeek:
Lucien

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Lucien »

Truckerjoep schreef:net onder het 3 landen punt ligt een tunnel naar aken. is dat dezelfde lijn?
Ja, inderdaad, de lijn vertrekt in Aken ( Aachen ) gaat dan door de Gemmenichtunnel, onder het 3-landenpunt ( trouwens een heel mooie tunnelingang, kant Duitsland, met torentjes ) dan aan Belgische kant, na enkele kilometers over het viaduct van Moresnet, langs het rangeerstation van Montzen en dan direct weer door een tunnel ( ongeveer 900 m )en dan na een bocht naar links iets verder nog een tunnel ( ongeveer 2 km ), uitgang ter hoogte van Sint-Maertens-Voeren, waar ook nog een stenen bogenviaduct ligt van 250 m lengte, dan over Berneau in de richting van Visé ( juist boven of ten Noorden van Luik ) waar de lijn eerst de Maas en dan het Albertkanaal kruist, over twee metalen bruggen, waarvan die over de Maas wel heel indrukwekkend is.
Lucien

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Lucien »

JLGB schreef:Geen probleem :shock: , is aangeduid op de kalender, ik weet niet of er Voerse taart bestaat :?: , ik heb wel wat vloeibare alternatieven :evil:

JLGB :geek:
Jean-Luc ik heb ook al een vloeibaar alternatief, te verkrijgen in de buurt van het drielandenpunt ( enkele kilometers ten Oosten van Moresnet ).
Het is een streekbier, speciaal bebrouwen voor het drielandenpunt, een donker bier van 6° met de naam "3 Schténg", moet een zeer goed biertje zijn ... dus dat kunnen we misschien eens gaan proeven ;) en voor Robert, geen probleem, wij tracteren :D ;) .
Er staat daar ook nog een 50 meter hoge uitzichtstoren ( de boudewijntoren ) die een uitzicht geeft over gans de grensstreek, je ziet zelfs het treinverkeer dat door de Gemmenichtunnel rijdt, aan Duitse en Belgische kant, dus dat is wel meegenomen !
Wim Waleboer

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Wim Waleboer »

Je kunt vlak voor moreznet naar rechts een smal weggetje in dan kom je precies in het midden van het rangeerterrein uit ter hoogte van de heuvel.
Zal nog eens zoeken naar foto's.
Gebruikersavatar
Bertus
Lid
Lid
Berichten: 1445
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 21:35
Andere provincie: Niedersachsen
Land: DE
Skype: bertusdejong

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Bertus »

Nou als ik zo lees wat jullie allemaal willen gaan doen heb je wel een week nodig.
Of je moet zondag heeeeeeel vroeg op pad.
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Willie C »

Voor de liefhebbers nog een link met foto van de Gemmenich tunnel, zowel de Belgische kant als de Duitse ingang!!

http://www.bordertrain.net/bordertrains ... aar_NL.htm

Veel plezier met deze info, en inderdaad Bertus, het word een druk daggie, hi.hi..........!
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Gebruikersavatar
harrybb
Lid
Lid
Berichten: 504
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 15:44
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Locatie: Durgerdam

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door harrybb »

Willie C schreef:Voor de liefhebbers nog een link met foto van de Gemmenich tunnel, zowel de Belgische kant als de Duitse ingang!!

http://www.bordertrain.net/bordertrains ... aar_NL.htm

Veel plezier met deze info, en inderdaad Bertus, het word een druk daggie, hi.hi..........!
Nou als ik de foto's zo bekijk hebben die Duitsers toch wel een hele mooie tunnel ingang

groeten uit Durgerdam

Harry
website: www.durgerdalsesmalspoorbaan.nl
de Durgerdalse Smalspoor Baan
Durgerdal een plaatsje ergens in Europa
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Willie C »

Pssssssssssssst, Harry, wij hebben 2 Belgische gidsen!!!!!!!!!!!!!
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Lucien

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Lucien »

Willie C schreef:Pssssssssssssst, Harry, wij hebben 2 Belgische gidsen!!!!!!!!!!!!!
... Harry, je hebt volkomen gelijk, ik had het trouwens al aangegeven, die Duitsers maken er meer werk van ... tijdens de 2de Wereldoorlog werden het viaduct van Moresnet zelfs opgeblazen om de invasie van de Duitsers te stuiten, maar werd door diezelfde Duitsers in een recordtempo weer opgebouwd.
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Willie C »

Het weer zit er aan te komen, zijn er nog lefhebbers die willen meegaan op 11 april naar het mooie viaduct van Moresnet, onder begeleiding van onze 2 Belgische gidsen moet dat toch wel een geslaagde dag worden, want we zij als Ollanders nog steeds in de minderheid :oops: Dit is de voorlopige deelnemers lijst, die best wat langer mag en kan worden 8-)

Deelnemers bezichtiging viaduct van Moresnet Zondag 11 april 2010
onder deskundige begeleiding van onze Belgische gids JLGB en Lucien

Rietje
Carine
Treinenrobert
Willie C
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Gebruikersavatar
Willie C
Lid
Lid
Berichten: 4364
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
Provincie: Limburg
Land: NL
Locatie: Stein

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Willie C »

Ik ben er klaar voor, er is droog weer voorspelt met een mooie temperatuur van 18 graden. Hopelijk werken de Belgische spoorwegen ook mee en gaan zij niet staken of ongelukken veroorzaken, dan kan deze dag niet meer stuk !!
Gr. Willie

Limburgs Gezellig Baantje.....
Peterson

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Peterson »

Hallo,

Zou graag meegaan met jullie maar de afstand is de spelbreker.
Ns start te laat de treinen richting het zuiden Willie.

Groeten,

Sijtse
Gebruikersavatar
treinrobert
Lid
Lid
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:52
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door treinrobert »

Ben er helemaal klaar voor !! Wordt een leuke dag !!
Groeten Robert.


Rijdt naar voorbeeld van de Rhätische Bahn.
Gebruikersavatar
kretabaan
Lid
Lid
Berichten: 6847
Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: Kreta

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door kretabaan »

Peterson schreef:Hallo,
Zou graag meegaan met jullie maar de afstand is de spelbreker.
Ns start te laat de treinen richting het zuiden Willie.
Groeten,
Sijtse
Hé ik van het zelfde, alleen geldt dat voor mij voor het vliegtuig, en Maastricht Airport ontvangt geen prive jets :oops:
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!! :twisted:
Lucien

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Lucien »

De 4 Belgen zijn er ook klaar voor :) ;)

Spijtig voor de mensen die niet kunnen deelnemen, om praktische redenen, maar dat is een reden te meer voor ons om mooie foto's te maken en een verslag van de uitstap, na afloop :D ;)
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: Viaduct van Moresnet

Bericht door Denniz »

Sorry guys,

ik moet bodemboringen doen in Purmerend eo. :(
Ik had zo graag eens wat inzicht/uitleg willen geven over het ontstaan van het gebied.. (als daar interesse in was...)
Heel erg veel plezier!
Dit is een super-initiatief, een van de eerste (DE eerste?) excursies van leden, georganiseerd met behulp van dit forum. :)
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”