LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
Moderator: Gideon
LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
Deze rubriek gaat over de wat minder bekende smalspoorbaan van Berner Oberland in midden Zwitserland de LSE.
De baan is niet erg lang maar wel interessant en loopt van Luzern (kopstation van de SBB, Brünig Bahn en LSE) via Stanz naar Engelberg. Engelberg ligt vrij hoog in de bergen en de trein moet dan ook de laatste kilometers om er te komen ernstig klimmen en gebruikt daartoe een tandrad systeem van Rowan Abt.
Hier vertrekt de LSE pendeltrein van het kopstation van Luzern.
De treinen zijn ontzettend schoon omdat ze iedere dag gewassen worden!
Een deel van de reis gaat over een vlak landschap waar de LSE gebruik maakt van het spoor van de Brünig Bahn (de enige smalspoorbaan van de SBB).
Er wordt gereden met triebwagens met een personenwagon en een stuurstandrijtuig eraan. Alleen op het vlakke deel worden er twee van deze combinaties gekoppeld waardoor er een set ontstaat bestaande uit; TW/BD-B-B-ABst +TW/BD-B-ABst.
Dit plaatje laat zien dat ook de LSE beperkt reclame op het spoor toelaat, maar dan wel slechts op de goederen wagons.
De baan is niet erg lang maar wel interessant en loopt van Luzern (kopstation van de SBB, Brünig Bahn en LSE) via Stanz naar Engelberg. Engelberg ligt vrij hoog in de bergen en de trein moet dan ook de laatste kilometers om er te komen ernstig klimmen en gebruikt daartoe een tandrad systeem van Rowan Abt.
Hier vertrekt de LSE pendeltrein van het kopstation van Luzern.
De treinen zijn ontzettend schoon omdat ze iedere dag gewassen worden!
Een deel van de reis gaat over een vlak landschap waar de LSE gebruik maakt van het spoor van de Brünig Bahn (de enige smalspoorbaan van de SBB).
Er wordt gereden met triebwagens met een personenwagon en een stuurstandrijtuig eraan. Alleen op het vlakke deel worden er twee van deze combinaties gekoppeld waardoor er een set ontstaat bestaande uit; TW/BD-B-B-ABst +TW/BD-B-ABst.
Dit plaatje laat zien dat ook de LSE beperkt reclame op het spoor toelaat, maar dan wel slechts op de goederen wagons.
Laatst gewijzigd door Theo op za 08 nov 2008, 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
- Berichten: 1211
- Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
- Land: NL
- Rinke
- Lid
- Berichten: 644
- Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:28
- Provincie: Noord-Holland
- Land: NL
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
of piko, of kiss,of aristocraft, of een andere fabrikant in deze dicipline.ronalddekkers schreef:deze mag lgb wel uitbrengen
groeten uit Langedijk
stoom of stroom het maakt niet uit zolang de tram zijn rondjes rijd
i am also a steamlocomotive driver
i am also a steamlocomotive driver
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
Ja hierin heb ik dan toch een ander standpunt, wil iemand een reclame wagen uitbrengen dan is dat prima maar als hij bij zou moeten rijden mochten ze hem schenken en ik zal er niet voor betalen.
Zo ook de Coca Cola trein , zou mooi rijden op de afslag vonden ze bij CC, prima zei toen Niek Manneke maar ik betaal hem dan niet, de trein kwam dus ook niet.
Zo ook de Coca Cola trein , zou mooi rijden op de afslag vonden ze bij CC, prima zei toen Niek Manneke maar ik betaal hem dan niet, de trein kwam dus ook niet.
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
Nu noem je hier ook wel een zeer arrogant merk zeg, van hun hoef je niets te verwachten.Wim Waleboer schreef:Ja hierin heb ik dan toch een ander standpunt, wil iemand een reclame wagen uitbrengen dan is dat prima maar als hij bij zou moeten rijden mochten ze hem schenken en ik zal er niet voor betalen.
Zo ook de Coca Cola trein , zou mooi rijden op de afslag vonden ze bij CC, prima zei toen Niek Manneke maar ik betaal hem dan niet, de trein kwam dus ook niet.
Cola reclame ergens op betekent bij hun; Betalen (en veel!). Gehoord van BTW die altijd erg veel in Coca Cola treinen doet/deed. Nu staat er weer een grote vier-asser schuifwandwagon in de vitrine met Coca-Cola erop. Prijs is uiteraard hoger als de normale wagon van LGB.
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
Mee eens heren, maar dit is LSE en niemand maakt daar iets van...of ze zouden hem maatschappijloos moeten uitbrengen! Overigens is Titlis een berg in het gebied waar de LSE rijdt, dus een beetje vreemd tussen de HSB lijkt me.ronalddekkers schreef:deze mag lgb wel uitbrengen
- Michiel
- Lid
- Berichten: 3349
- Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Contacteer:
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
He in luzern hebben we op de camping gestaan 2 jaar geleden.
Is een leuk baan(tje) om mee te gaan, vondt het veel van de RHB weg hebben
Is een leuk baan(tje) om mee te gaan, vondt het veel van de RHB weg hebben
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
Uh...., ja Michiel...griezelig veel zelfs! En schoon!!Michiel schreef:He in luzern hebben we op de camping gestaan 2 jaar geleden.
Is een leuk baan(tje) om mee te gaan, vondt het veel van de RHB weg hebben
- Michiel
- Lid
- Berichten: 3349
- Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Contacteer:
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
We waren daar voor de (Zware) regen en overstroomingen, gelukkig toen waren wij alweer aan de andere kant van Zwiserland.
Is nu je uh? opgelost, of bedoelde je dat niet
Is nu je uh? opgelost, of bedoelde je dat niet
-
- Lid
- Berichten: 1211
- Lid geworden op: di 14 okt 2008, 17:47
- Land: NL
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
ik vondt de opdruk gewoon mooi , hij past misschien wel nergens bijTheo schreef:Mee eens heren, maar dit is LSE en niemand maakt daar iets van...of ze zouden hem maatschappijloos moeten uitbrengen! Overigens is Titlis een berg in het gebied waar de LSE rijdt, dus een beetje vreemd tussen de HSB lijkt me.ronalddekkers schreef:deze mag lgb wel uitbrengen
(maar ik rijdt wel eens vaker met combinaties die in het "echt" niet voorkomen)
Ronald
- Michiel
- Lid
- Berichten: 3349
- Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Contacteer:
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
Hoeveel procent gaat hij eigenlijk omhoog/laag
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
In iedergeval voldoende om tandwiel aandrijving nodig te hebben en die is bij smalspoor boven de 70 promille als ik mij nog goed herinner en dat is dan weer een steiging van 70 meter op 1 km (please correct me if I'm wrong...).
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
Ik denk dat het hier wel 20 tot 25 graden! omhoog / naar beneden gaat. Drie jaar geleden was ik in de winter in Engelberg. Schitterend. Natuurlijk moest ik met de trein van daaruit even naar beneden en weer terug, al was het alleen maar om het "invangen" in de tandheugel te ervaren. Nou, dat ging onverwacht soepel. Je merkte er eigenlijk niks van.
De trein rijdt dan op fietssnelheid, zeg 10 tot 15 km/uur naar beneden of omhoog. Op de foto zie je hem naar beneden komen. Het viel mij namelijk op dat de locomotief gewoon voorop rijdt, zowel omhoog als naar beneden. Maar deze treinen hebben dan ook geen gewone koppelingen, o nee!
Het was een bijzondere belevenis en dat terwijl de andere personen van het gezelschap zich op glijlatten en zo in de sneeuw vermaakten. Ach ja, ieder zijn meug.
De trein rijdt dan op fietssnelheid, zeg 10 tot 15 km/uur naar beneden of omhoog. Op de foto zie je hem naar beneden komen. Het viel mij namelijk op dat de locomotief gewoon voorop rijdt, zowel omhoog als naar beneden. Maar deze treinen hebben dan ook geen gewone koppelingen, o nee!
Het was een bijzondere belevenis en dat terwijl de andere personen van het gezelschap zich op glijlatten en zo in de sneeuw vermaakten. Ach ja, ieder zijn meug.
- Eddebruijn
- Lid
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 11:25
- Provincie: Noord-Holland
- Land: NL
- Locatie: 't Gooi
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
Volgens Wikipedia: 246 promille (dus 24,6 procent) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Luzern-Stans-Engelbergbahn
Wil je ook een RhB Fliegende Rhatier - RhB Ge 2/2 - FO HGe 4/4I - RhB Tm 2/2 - VZ HGe 4/4 I in model? Kijk op http://www.edgb.nl
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
Dat zou dan 15 graden zijn. Het percentage is de Sinus van de hoek, of de Tangens, maar bij zulke kleine hoeken zijn die zo goed als aan elkaar gelijk. Zo gemakkelijk verkijk je je daar blijkbaar op.
Ik vond het hardstikke steil, ook toen ik er dwars tegenaan keek. Ergens op het wegtraject naar boven, naar Engelberg, is er een haarspeldbocht die bijna tegen de spoorbaan botst. Daar heb je er een goed zicht op.
Maar het zal ook wel niet zo steil zijn, want ik kon me niet herinneren problemen te hebben gehad met het op de stoel blijven zitten. Bij 20 of 25 graden denk ik wel dat je eraf glijdt en dat kun je natuurlijk niet hebben.
Ik vond het hardstikke steil, ook toen ik er dwars tegenaan keek. Ergens op het wegtraject naar boven, naar Engelberg, is er een haarspeldbocht die bijna tegen de spoorbaan botst. Daar heb je er een goed zicht op.
Maar het zal ook wel niet zo steil zijn, want ik kon me niet herinneren problemen te hebben gehad met het op de stoel blijven zitten. Bij 20 of 25 graden denk ik wel dat je eraf glijdt en dat kun je natuurlijk niet hebben.
-
- Lid
- Berichten: 3334
- Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
- Provincie: Friesland
- Land: NL
- Locatie: sneek
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
zijn de bankjes daar ook nioet op gebouwd?
ik weet uit ervaring dat de boemelbaan van lauerbrunnen naar wengen wel met verschillende bankje uit gerust is. je glijdt er dus niet van af in een extra steil stuk.
ik weet uit ervaring dat de boemelbaan van lauerbrunnen naar wengen wel met verschillende bankje uit gerust is. je glijdt er dus niet van af in een extra steil stuk.
Jacob
Grootspoor op zn smalst.
Grootspoor op zn smalst.
Re: LSE = Luzern Stanz Engelberg bahn
Prachtige foto’s , doet me een beetje denken aan de Kippenlijn (zonder de bergen dan natuurlijk)
- Michiel
- Lid
- Berichten: 3349
- Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Contacteer: