Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

SHE

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

SHE

Bericht door Denniz »

Het blijft mij fascineren.....
Tijd om eens veldwerk te gaan doen!

Moet je eens kijken:
[youtube]N5vDxpxIzNc[/youtube]
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Gebruikersavatar
Jack
Moderator
Moderator
Berichten: 3493
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 16:47
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Skype: jackvanelten
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: SHE

Bericht door Jack »

Mooie vondst Dennis, toevallig dat ik in Elend met de beheerder van ons appartement aan de praat raakte over de 'Eisenbahn'.
Hij vertelde dat de HSB plannen heeft om de spoorverbinding van Braunlage naar Elend te herstellen zoadt ook een rit van Braunlage naar de Brocken tot de mogelijkheden gaat behoren. Braunlage is blijkbaar erg bij met de plannen maar Schierke is tegenstander.

Wie weet wat er nog allemaal gaat komen in de toekomst.
De Stationsstraat in Braunlage bestaat in ieder geval nog :D
Samen op het goede spoor…

Bossche Miniatuur Smalspoorbaan
http://www.vanelten.nl/lgb/
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: SHE

Bericht door frido »

Inderdaad een erg fraaie film. Met een leuk zoekplaatje: wat is er speciaal aan de 5-assige stoomloc die aan het begin van de film in beeld is.

Het aanleggen van het traject van Elend naar Braunlage (of wederopbouw van Sorge-Braunlage) lijkt helaas definitief van de baan: veel te duur.

Maar wie weet ooit...

Frido
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: SHE

Bericht door Truckerjoep »

mooi filmpje dennis.
heb laatst met auto stuk she langs gereden. herken je nog hele stukken van.
volgende x met mooier weer nog eens.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Marco Staartjes
Lid
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 12:10
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Contacteer:

Re: SHE

Bericht door Marco Staartjes »

fridoo schreef:Met een leuk zoekplaatje: wat is er speciaal aan de 5-assige stoomloc die aan het begin van de film in beeld is.
Fridoo,

bedoel je de Luttermöller aandrijving van de bewuste lok?

Marco.
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: SHE

Bericht door frido »

Inderdaad. Voor de mensen die het niet kennen: de 2e t/m 4e drijfas worden traditioneel met koppelstangen aangedreven, de 1e en 5e as zijn gekoppeld via een tandwielkast. Er bestaan voor zover ik weet wereldwijd maar enkele van dergelijke locs.
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
Marco Staartjes
Lid
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 12:10
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Contacteer:

Re: SHE

Bericht door Marco Staartjes »

frido,

ik vind het wel knap trouwens dat je dat op de film kan zien (volgens mij heb je voorkennis ;) ).

Marco.
bauke

Re: SHE

Bericht door bauke »

Het blijft jammer dat West Duitsers net zulke slopers zijn als Nederlanders, waar zijn onze mooi lijntjes... waterlandstations noem maar op, oja de typisch Nederlandse locomotieven.
Slopen... dat brengt korte termijn geld op.
Gelukkig is er dan nog een goederenwagen van de SHE bewaart gebleven en is nu in dienst bij de IG.
Afbeelding

Het ergste is dat ze nu ook in het voormalige Oosten ook zo tekeer gaan :evil:
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: SHE

Bericht door Denniz »

http://www.historischer-bahnhof-stoeberhai.de/

eten in het voormalige station. herstel: goed eten!

Het staion zelf is niet gemakkelijk te bereiken, vanaf de weg van Wieda - Braunlage is het na Wieda een keer naar links in het bos rijden en dan door een bosweg over wat grind en door kuilen 1,5 km ploeteren, maar dan kom je ook wat tegen!

Afbeelding

vroegert:
Afbeelding

veel complimenten aan Marco voor zijn website: http://home.planet.nl/~staar008/
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Marco Staartjes
Lid
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 12:10
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Contacteer:

Re: SHE

Bericht door Marco Staartjes »

Dank aan Denniz voor het compliment :-)

Volgens mij ben je op het juiste moment van plan het SHE traject te fietsen!
Als het goed is, is ondertussen ook het laatste ontbrekende stukje aangepast.

Zie: http://frankuhlenhaut.de/news/ , even naar beneden scrollen met nieuws van 08-08-2011

En voor de andere liefhebbers, hier wat foto's van wat Denniz allemaal tegenkomt:
(en nog veel meer, als je onderweg goed oplet!)

http://www.bahntrassenradwege.de/index. ... ahn-radweg

Marco.
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: SHE

Bericht door frido »

Heb vorige week zondag nog een bakkie gedaan op het terras van Stöberhai. Was toch in de buurt (Eschershausen) en met het T02 pakket in de kofferbak een mooi excuus om weer eens een SHE-bedevaartje te maken. Station in Braunlage ziet er steeds slechter uit. Het schijnt dat er hier een Aldi komt, dus ik vrees dat het binnenkort plat gaat (als de plaatselijke jeugd het dan niet al een keer in de fik gestoken heeft).

Nog een hele mooie site over de Radwanderweg: http://www.südharz-eisenbahn.de.

Het is overigens zeker geen fietspad zoals we dat in Nederland kennen met asfalt of schelpjes: grote delen zijn gewoon veldwegen. Niettemin ga ik het zeker een keer doen als ik weer eens in de buurt ben. En misschien kunnen de fietsenverhuurders in Walkenried en Braunlage nog eens een afspraak maken dat ze fietsen uitwisselen. Dan hoef je niet meer op en neer en wordt het voor nog meer mensen een leuk tripje.
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: SHE

Bericht door Denniz »

ja, fietsenuitwisselen EN de personen ook weer terugbrengen :)

Fietsverhuur in Walkenried is droevig, wij huren in Bad Sachsa. zeker niet in Braunlage: moeten we eerst lekker 25 KM naar beneden, om vervolgens weer 25 km te moeten klimmen.... andersom is toch aantrekkelijker :D
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Marco Staartjes
Lid
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 12:10
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Contacteer:

Re: SHE

Bericht door Marco Staartjes »

Denniz,

ik heb van iemand uit Braunlage begrepen dat je ook je fiets kan meenemen in de bus (uiteraard alleen als de bus niet te vol is...) Misschien is dat een optie? (heb het zelf nog niet geprobeerd ....)

Marco.
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: SHE

Bericht door Denniz »

binnen het reguliere ov is het toegestaan een enkele fiets mee te nemen, de buschauf. bepaalt.... oef ...
nee hoor, gewoon buffelen ala een oude mallet: zweten, hijgen en puffen. :D
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: SHE

Bericht door Truckerjoep »

er zijn toch allerhande fietsdragers/karretjes mee te nemen? een knobbel en rijbewijs is dan wel handig.
die tocht ga ik wel eens doen. lijkt me leuk. met vw-bus ( nynke) als bezemwagen.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: SHE

Bericht door Denniz »

He jacob, gaan wij mee hoor! Iemand moet toch de weg wijzen? ;)
Ik weet zeker dat er nog wel een paar slochtoffers zijn die zoiets wel zien zitten... (bv. Jan)
een 3 daagse trip zou cool zijn!
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
janjaap

Re: SHE

Bericht door janjaap »

Denniz schreef:He jacob, gaan wij mee hoor! Iemand moet toch de weg wijzen? ;)
Ik weet zeker dat er nog wel een paar slochtoffers zijn die zoiets wel zien zitten... (bv. Jan)
een 3 daagse trip zou cool zijn!
Ik neem dan wel de electrische fiets :P (of de bezemwagen -als de accus leeg zijn :roll: )

Jan (aka janjaap)
Marco Staartjes
Lid
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 12:10
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Contacteer:

Re: SHE

Bericht door Marco Staartjes »

Denniz schreef:http://www.historischer-bahnhof-stoeberhai.de/

eten in het voormalige station. herstel: goed eten!
Waarschijnlijk is dat straks allemaal afgelopen.
Via het Harzbahnforum heb ik begrepen dat de baas, Herr Hoffmeyer, er 31-10-2011 mee stopt. En naar alle waarschijnlijk wordt het erg lastig om voor deze afgelegen gelegenheid een nieuwe gastheer te vinden......

helaas ......

Marco.
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: SHE

Bericht door frido »

Dat is erg jammer. Begin september was ik er nog, maar van mijn kopje koffie en flesje appelsap zullen ze de dame die er dat uur rondliep niet hebben kunnen betalen.

Ik had toen het fatsoen om de auto op de parkeerplaats aan de weg te zetten en de kilometer naar het station te lopen. Voor gasten mag je wel doorrijden maar echt duidelijk is het niet. Al met al niet bevorderlijk voor de bezoekersaantallen, en van de fietsers over het oude trace zullen ze het ook niet moeten hebben.

Wat ik trouwens nog steeds bijzonder vind is dat ook op oude foto's uit de tijd dat er nog treinen reden er al bistro-stoeltjes 'in de berm' stonden (waar de landweg boven het spoor tegen de helling op loopt).
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Re: SHE

Bericht door Denniz »

Ik heb idd ook begrepen dat de man ermee stopt. Zijn vrouw is erg ziek en het restauramt is nu alleen nog maar in de middag open. Ik hoop echt dat er een andere bestemming gevonden wordt en dat er geen verval of slopershamer tegenaan gaat.

Volgens de eigenaar zijn de meeste gasten wat oudere mensen uit de regio en (vooral Nederlandse) toeristen.

Bijzonder is dat het juist in de winter erg mooi was, prima eten met een perfect zicht op de voederplaatsen voor allerlei wild. Alleen is het in de winter helemaal niet gemakkelijk te bereiken.

Mochten we daar zijn met een groepje moeten we ons echt als stereotype Nederlanders gaan gedragen: broodpakketje mee!

Een gemis!
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Marco Staartjes
Lid
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 12:10
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Contacteer:

Re: SHE

Bericht door Marco Staartjes »

Marco Staartjes schreef:...... En naar alle waarschijnlijk wordt het erg lastig om voor deze afgelegen gelegenheid een nieuwe gastheer te vinden......
En zie daar:

Der historische Bahnhof Stöberhai wird nun durch die Familie Mantek aus Wieda bewirtschaftet. Sie betreibt seit einiger Zeit auch schon das Kloster-Café in Walkenried.
Die Öffnungszeiten sind:
Dienstag-Freitag ab 15 Uhr,
Samstag/Sonntag ab 11 Uhr,
für Gruppen auf Anfrage auch außerhalb dieser Zeiten geöffnet.

Die Beobachtung der täglichen abendlichen Wildfütterung gibt es weiterhin.

Kulinarische Spezialitäten sind: jeden Freitag Haxe satt, jeden 1. Samstag/Monat Spießbraten auf offenem Buchenholzfeuer sowie im Dauerangebot Harzer "Klötze" Essen (manche sagen auch "Knieste").

Bron: Harzbahnforum.


Marco.
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: SHE

Bericht door Michiel »

Ik las het ook, Erg goed nieuws, zal er toch eens moeten gaan eten ;)
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”