Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

White Pass and Yukon Route

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

White Pass and Yukon Route

Bericht door prullie »

Naast alle draden over verschillende spoorbanen nu ook een draad over de White Pass and Yukon Route. Niet alleen voor nieuws maar ook voor geschiedenis.

De spoorbaan had alles te maken met de Klondike Gold Rush. In de Canadese provincie Yukon was goud gevonden. Dit goud had een enorme aantrekkingskracht op gelukzoekers welke in enorme aantallen naar de omgeving van Dawson city in Yukon gingen. De meest makkelijke manier om hier te komen was om per schip naar Skagway in Alaska te rijzen en daar de White Pass over te steken. Dit was geen makkelijke tocht aangezien iedereen die Canada in ging een hoeveelheid voorraden bij zich moest hebben waar hij een jaar van kon leven. De tocht ging lopend met pakezels van Skagway tot Whitehorse in Canada waar men met een boot verder kon naar Dawson city.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat men in 1898 met de bouw van een spoorlijn begon om de moeilijke bergpas over te steken. Deze spoorlijn kwam reeds in 1900 gereed en werd de White Pass en Yukon route genoemd.

De spoorlijn werd later ook gebruikt om kolen die in Yukon gewonnen werden te vervoeren naar Skagway en was volledig afhankelijk van de grondstofwinning in Yukon.
Toen in 1982 de grondstofprijzen drastisch naar beneden gingen werd de spoorbaan noodgedwongen gesloten.
In 1988 werd echter een deel van het traject weer geopend om in de zomer touristen te vervoeren. Dit is ook nu nog het enige doel van de lijn.

Momenteel is de lijn van Skagway in alaska tot Carcross in Yukon, Canada in gebruik. De spoorlijn van Carcross tot de oorspronkelijke eindbestemming Whitehorse is, al dan niet deels in slechte staat, nog aanwezig maar wordt niet meer bereden. alleen in Whitehorse zelf is een stukje spoorlijn in gebruik voor een touristentrammetje.

Foto's van hoe de baan erbij ligt en materieel volgen!
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Materieel bij transportmuseum in Whitehorse

Bericht door prullie »

Bij en in het transportmuseum in Whitehorse staat een hoeveelheid White Pass materieel.
- Lokomotief 0-6-0T gebouwd in 1888
- Oliewagon gebouwd in 1908
- Platte wagon gebouwd in 1954
- Passagierswagon replica
- Ertswagon

Onderstaand is van twee van de museumstukken een foto weergegeven.

Afbeelding
Platte wagon met containers

Afbeelding
Oliewagon
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Rangeerterrein Whitehorse

Bericht door prullie »

De treinen van de White Pass en Yukon route konden in whitehorse tot in het centrum komen waar de spoorbaan langs het water liep om overstappen op boten mogelijk te maken. Net buiten Whitehorse in Yukon lag er een rangeerterrein. Dit rangeerterrein ligt er nu nog en ondanks dat de rails niet overal meer recht ligt en alles verroest is, kun je ook nu nog op het verlaten emplacement de wissels handmatig omzetten.

Afbeelding
Toegangshek

Afbeelding
Wisselstraten

Afbeelding
Wisselstraten

Afbeelding
Terreinoverzicht
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Whitehorse-Carcross

Bericht door prullie »

Tussen Whitehorse en Carcross loopt zoals eerder aangegeven het niet meer in gebruik zijnde spoor nog. Wie met de auto tussen de twee plaatsen rijdt komt dan ook nog stukken tegen.

Afbeelding
spoorovergang

Afbeelding
spoorovergang

Afbeelding
in ongebruik zijnde spoorbaan
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Carcross

Bericht door prullie »

Carcross is de plaats in Canada vanwaar de spoorbaan tot Skagway nog in gebruik is. De spoorbaan is hier dan ook nog in gebruik al wordt Carcross slechts een keer of drie per week door een trein aangedaan. Het meest bijzondere van de spoorbaan in Carcross is de stalen draaibrug. De brug zou overigens gerenoveerd zijn en niet meer kunnen draaien.

Afbeelding
Spoorbrug

Afbeelding
Spoorbaan. Let op de breedte van de bielzen.

Afbeelding
Nogmaals de spoorbrug bij Carcross
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: White Pass and Yukon Route

Bericht door Truckerjoep »

is deze museums baan al niet eens op tv geweest in die reisserie van noortje?
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Grens Canada en Alaska

Bericht door prullie »

Op weg vanaf Whitehorse naar Skagway begint de baan snel na Carcross te stijgen en berijkt deze na enige tijd de White Pass en ook de grens met Alaska (VS).

Afbeelding
Een trein va de White Pass en Yukon route staat stil op een berghelling bij de gens.

Afbeelding
Prachtige natuur als landschap op de White Pass.
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Skagway

Bericht door prullie »

Na de grens daalt de spoorbaan snel en wordt Skagway bereikt. Dit is het Walhalla voor White Pass liefhebbers. Net voor de spoorbaan langs de stad gaat ligt er een rangeerterrein en de opstelsporen voor de lokomotieven. Naast de stad ligt er een nieuw rangeerterrein met opstelsporen voor wagons. De spoorbaan ging oorspronkelijk recht door de hoofdstraat naar de haven, maar is nu omgelegd. Passagiers kunnen nog steeds rechtstreeks van Passagiersschip overstappen op de trein.

Afbeelding
Station in Skagway, waar tevens volop LGB en Bachmann modellen van de treinen te koop zijn.

Afbeelding
Sporen net buiten het station van Skagway.

Afbeelding
Rangeerterrein naast de stad.

Afbeelding
Wrak van een lokomotief op het rangeerterrein net voor Skagway. Let op: Geen flens op middelste wiel.

Afbeelding
Wrak van een lokomotief op het rangeerterrein net voor Skagway.

Afbeelding
Een bekend model van LGB.

Afbeelding
Een trein van de White Pass en Yukon Route net voor deze Skagway binnenkomt.

Afbeelding
Het grote broertje van een bekend LGB model net voordat deze Skagway binnenkomt.

Afbeelding
Een spooroverweg buiten Skagway. Waar men in Canada spreekt van een Railway crossing is het in Alaska een Railroad crossing.

Afbeelding
Materieel opslag net buiten Skagway.


Tot zover een overzicht van de White Pass en Yukon Route.
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Re: White Pass and Yukon Route

Bericht door prullie »

@ Truckerjoep

Floortje is wel een keer in Alaska geweest maar ik kan me niet herinneren dat ze in de omgeving van de White Pass is geweest. Maar ja... als er jaarlijks 450.000 opvarenden van cruiseschepen een rondtocht met de spoorbaan doen, dan moet het wel eens in een reisprogramma zijn geweest hahaha.

groetjes,

Paul
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: White Pass and Yukon Route

Bericht door Truckerjoep »

prullie schreef:@ Truckerjoep

Floortje is wel een keer in Alaska geweest maar ik kan me niet herinneren dat ze in de omgeving van de White Pass is geweest. Maar ja... als er jaarlijks 450.000 opvarenden van cruiseschepen een rondtocht met de spoorbaan doen, dan moet het wel eens in een reisprogramma zijn geweest hahaha.

groetjes,

Paul
ha paul
toen ik noortje intypte had ik al het idee van er gaat iets fout. het is natuurlijk floortje.
zou idd kunnen dat ze deze baan er niet in opgenomen had.
het lijkt me een heerlijke omgeving. heb je dit zelf ondernomen?
groet jacob
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
prullie
Lid
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: do 11 mar 2010, 10:04
Provincie: Noord-Holland
Land: NL

Re: White Pass and Yukon Route

Bericht door prullie »

ha paul
toen ik noortje intypte had ik al het idee van er gaat iets fout. het is natuurlijk floortje.
zou idd kunnen dat ze deze baan er niet in opgenomen had.
het lijkt me een heerlijke omgeving. heb je dit zelf ondernomen?
groet jacob
Hoi Jacob,
De tocht met de trein heb ik niet ondernomen, maar het zijn wel eigen vakantiefotos. Door de mooie natuur en een hoog avontuurgehalte ga ik graag naar noordelijk gelegen landen en als je dan ergens treinen tegenkomt is de aandacht getrokken. Speciaal als het modellen zijn die je kent uit de LGB folders.

Ik heb overigens ook een aantal fotos gemaakt van de Alaska Railroad, maar aangezien dat geen smalspoor is en ik niet denk dat iemand op dit forum Alaska Railroad modellen op de baan heeft staan heb ik die maar niet geplaatst.

Groetjes,

Paul
Jeroen1975

Re: White Pass and Yukon Route

Bericht door Jeroen1975 »

Hoi Paul,

hier mag ik graag naar kijken, dank u voor de mooie foto's

Groeten Jeroen
Dutch-Burt

Re: White Pass and Yukon Route

Bericht door Dutch-Burt »

prullie schreef:
ha paul
toen ik noortje intypte had ik al het idee van er gaat iets fout. het is natuurlijk floortje.
zou idd kunnen dat ze deze baan er niet in opgenomen had.
het lijkt me een heerlijke omgeving. heb je dit zelf ondernomen?
groet jacob
Hoi Jacob,
De tocht met de trein heb ik niet ondernomen, maar het zijn wel eigen vakantiefotos. Door de mooie natuur en een hoog avontuurgehalte ga ik graag naar noordelijk gelegen landen en als je dan ergens treinen tegenkomt is de aandacht getrokken. Speciaal als het modellen zijn die je kent uit de LGB folders.

Ik heb overigens ook een aantal fotos gemaakt van de Alaska Railroad, maar aangezien dat geen smalspoor is en ik niet denk dat iemand op dit forum Alaska Railroad modellen op de baan heeft staan heb ik die maar niet geplaatst.

Groetjes,

Paul
Alle foto's van Noord Amerikaanse spoorlijnen zijn welkom hier, zeker als tegenhanger van de overbekende europese smalspoorbanen, dus plaatsen maar, er zijn liefhebbers die dat waarderen.
Gebruikersavatar
Marco_LGB_3011
Lid
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
Land: NL

Re: White Pass and Yukon Route

Bericht door Marco_LGB_3011 »

Op de website van de White Pass and Yukon Railway kan je in de webshop deze LGB modellen kopen.
Hun DVD is zeker een aanrader, met o.a. de geschiedenis van de lijn en een cabinerit van Skagway naar Bennet.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”