De oorsprong van LGB Mallet 20850
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 2874
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
De oorsprong van LGB Mallet 20850
De LGB Mallet 20850 met nummer SEG 104 op het oorspronkelijke trajekt.
Gisteren was ik op zoek naar oude foto's van deze loc.
Je komt eigenlijk alleen maar foto's tegen die gemaakt zijn in Zwitserland en niet op zijn oude trajekt in Duitsland.
Sindskort is op de website http://www.todtnau.net/todtnauerli meer te vinden.
Mijn conclusie is dat:
De loc daar waarschijnlijk geheel zwart is geweest met rode accenten.
Oorspronkelijk olielampen heeft gehad, de generator met de elektrische verlichting van later datum is.
Geen pomp had.
De handgrepen op het machinistenhuis bij LGB te grof zijn, waardoor de loc te breed oogt
Op de plekken van een aantal opzichtige sierplaten bij de kolenkast van het model oorspronkelijk ingelaten voetsteunen aanwezig waren.
Piet
Gisteren was ik op zoek naar oude foto's van deze loc.
Je komt eigenlijk alleen maar foto's tegen die gemaakt zijn in Zwitserland en niet op zijn oude trajekt in Duitsland.
Sindskort is op de website http://www.todtnau.net/todtnauerli meer te vinden.
Mijn conclusie is dat:
De loc daar waarschijnlijk geheel zwart is geweest met rode accenten.
Oorspronkelijk olielampen heeft gehad, de generator met de elektrische verlichting van later datum is.
Geen pomp had.
De handgrepen op het machinistenhuis bij LGB te grof zijn, waardoor de loc te breed oogt
Op de plekken van een aantal opzichtige sierplaten bij de kolenkast van het model oorspronkelijk ingelaten voetsteunen aanwezig waren.
Piet
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
Re: De oorsprong van LGB Mallet 20850
Ik ben na het kijken van de foto's niet direct overtuigd Piet, dat deze loc zwart zou zijn geweest, op sommige foto's lijken de zijkanten een lichtere teint te hebben wat zou kunnen worden veroorzaakt door een wellicht lichtere kleur.
Re: De oorsprong van LGB Mallet 20850
Het begon bij LGB met de LGB 2085D
Meer info en vergelijkingen:
http://www.gscalecentral.co.uk/f/m77161-print.aspx
De SEG Mallet staat nu in het rijdende museum Blonay Chamby in Zwitserland.
En hij is groen op de waterkasten.
Dus of hij ooit zwart is geweest in Zell-Todtnau, is niet goed te zien op de schaarse kleurenfoto's van 1967.
Toen was de loc al buiten bedrijf.
LGB 2085D
http://www.gbdb.info/details.php?image_id=133
En de rest:
http://www.gbdb.info/categories.php?cat_id=18&page=1
Meer info en vergelijkingen:
http://www.gscalecentral.co.uk/f/m77161-print.aspx
De SEG Mallet staat nu in het rijdende museum Blonay Chamby in Zwitserland.
En hij is groen op de waterkasten.
Dus of hij ooit zwart is geweest in Zell-Todtnau, is niet goed te zien op de schaarse kleurenfoto's van 1967.
Toen was de loc al buiten bedrijf.
LGB 2085D
http://www.gbdb.info/details.php?image_id=133
En de rest:
http://www.gbdb.info/categories.php?cat_id=18&page=1
-
- Moderator
- Berichten: 501
- Lid geworden op: di 14 okt 2008, 19:37
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: De oorsprong van LGB Mallet 20850
Hallo,
Op het drehscheibe forum vind je heel veel informatie terug waaronder ook over de 104 / 105 / lijn Zell - Todtnau.
Hier een zijaanzicht van de lok:
Meer foto's op:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 17,4520190
Op het drehscheibe forum vind je heel veel informatie terug waaronder ook over de 104 / 105 / lijn Zell - Todtnau.
Hier een zijaanzicht van de lok:
Meer foto's op:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 17,4520190
Re: De oorsprong van LGB Mallet 20850
Mooi zwart dus in 1967.
SEG = Süddeutsche Eisenbahn Gesellschaft
Waaronder ook de Zell Todtnau lijn viel.
Beide Zell Todtnau Mallets 104 en105 zijn verkocht aan het museum Blonay Chamby.
Op grond waarvan de 104 nu groene waterkasten heeft is niet duidelijk.
De huidige opschriften kloppen kennelijk wel.
SEG = Süddeutsche Eisenbahn Gesellschaft
Waaronder ook de Zell Todtnau lijn viel.
Beide Zell Todtnau Mallets 104 en105 zijn verkocht aan het museum Blonay Chamby.
Op grond waarvan de 104 nu groene waterkasten heeft is niet duidelijk.
De huidige opschriften kloppen kennelijk wel.
Re: De oorsprong van LGB Mallet 20850
Het Regner G echt stoommodel lijkt waarschijnlijk nog het beste op het voorbeeld van de Zell Todtnau Bahn:
- Zwart
- SEG opschriften
http://bischoff.robert.pagesperso-orang ... ANOMAG.pdf
- Zwart
- SEG opschriften
http://bischoff.robert.pagesperso-orang ... ANOMAG.pdf
- Carlo RR
- Lid
- Berichten: 282
- Lid geworden op: do 26 nov 2009, 20:59
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
- Locatie: Zeist
Re: De oorsprong van LGB Mallet 20850
Whatever can go wrong will go wrong, and at the worst possible time, in the worst possible way.
Re: De oorsprong van LGB Mallet 20850
Bedankt Carlo,
Die was al genoemd:
- Blonay Chamby SEG 104 Mallet (ex. Zell Todtnau)
- SEG opschriften en groene waterkasten, na de aankoop in 1967 door BC.
- Foto uit 2010, niet meer rijvaardig.
- Voorbeeld voor de LGB 2085D
De Zell Todtnau Mallet 104
- Zwart
- SEG opschriften
- Geen LGB model voorhanden
- Wel een Regner model
Die was al genoemd:
- Blonay Chamby SEG 104 Mallet (ex. Zell Todtnau)
- SEG opschriften en groene waterkasten, na de aankoop in 1967 door BC.
- Foto uit 2010, niet meer rijvaardig.
- Voorbeeld voor de LGB 2085D
De Zell Todtnau Mallet 104
- Zwart
- SEG opschriften
- Geen LGB model voorhanden
- Wel een Regner model
Re: De oorsprong van LGB Mallet 20850
Aanvullende info:
Die Gattung Gts 2x3/3 der Bay.St.B. bzw. Baureihe 9920 der DRG
http://www.malletlok.de/ge/ge_d/99201.htm
BR 99201 (vanaf 1925)
Bayrische Staatsbahn: Strecke Eichstätt-Kinding (Bw Ingolstadt).
LGB Modellen:
LGB 22852 DR 99201 Mallet met geluid
http://www.gbdb.info/details.php?image_id=1101
LGB 25851 DR 99201 Mallet zonder geluid
http://www.gbdb.info/details.php?image_id=297
De SEG Mallet 104 is daarvan rechtsreeks afgeleid.
Geleverd in 1925 aan de Zell Todtnau Bahn.
En in 1967 verkocht aan de Blonay Chamby Museum spoorweg.
LGB 2085D / 20851 SEG Mallet 104 (Blonay-Chamby)
http://www.gbdb.info/details.php?image_id=133&l=deutsch
http://www.shourtline.swl4.com/LGB_2085 ... _EBAY.html
Die Gattung Gts 2x3/3 der Bay.St.B. bzw. Baureihe 9920 der DRG
http://www.malletlok.de/ge/ge_d/99201.htm
BR 99201 (vanaf 1925)
Bayrische Staatsbahn: Strecke Eichstätt-Kinding (Bw Ingolstadt).
LGB Modellen:
LGB 22852 DR 99201 Mallet met geluid
http://www.gbdb.info/details.php?image_id=1101
LGB 25851 DR 99201 Mallet zonder geluid
http://www.gbdb.info/details.php?image_id=297
De SEG Mallet 104 is daarvan rechtsreeks afgeleid.
Geleverd in 1925 aan de Zell Todtnau Bahn.
En in 1967 verkocht aan de Blonay Chamby Museum spoorweg.
LGB 2085D / 20851 SEG Mallet 104 (Blonay-Chamby)
http://www.gbdb.info/details.php?image_id=133&l=deutsch
http://www.shourtline.swl4.com/LGB_2085 ... _EBAY.html
-
- Lid
- Berichten: 2874
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: De oorsprong van LGB Mallet 20850
Bedankt voor de reacties, het nut van dit Forum is weer eens bewezen.
In Duitsland had loc 104 dus zwarte waterkasten en geen groene.
Ook heb ik gelezen dat het merendeel van de 20 in de eerste wereldoorlog gebouwde zustermachines door de Fransen zijn verworven, zijn omgespoord op 1050mm en naar de Hedjaz Baan (in het huidige Israel, Syrië, Jordanië, Libanon, Palestina en Saoudi Arabië) zijn gegaan.
Over deze locs heb ik verder nog niets op het internet gevonden.
Wel in mijn eigen boekenkast een 25 jaar oud artikel uit op de rails, waarin één Henschel CC loc op de locomotievendump van de Hedjaz Baan in Damascus wordt vermeld.
Wel zoek ik inmiddels enkele LGB nummerplaten met het nummer 104, LGB ruilmateriaal heb ik liggen.
Piet
In Duitsland had loc 104 dus zwarte waterkasten en geen groene.
Ook heb ik gelezen dat het merendeel van de 20 in de eerste wereldoorlog gebouwde zustermachines door de Fransen zijn verworven, zijn omgespoord op 1050mm en naar de Hedjaz Baan (in het huidige Israel, Syrië, Jordanië, Libanon, Palestina en Saoudi Arabië) zijn gegaan.
Over deze locs heb ik verder nog niets op het internet gevonden.
Wel in mijn eigen boekenkast een 25 jaar oud artikel uit op de rails, waarin één Henschel CC loc op de locomotievendump van de Hedjaz Baan in Damascus wordt vermeld.
Wel zoek ik inmiddels enkele LGB nummerplaten met het nummer 104, LGB ruilmateriaal heb ik liggen.
Piet
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
Re: De oorsprong van LGB Mallet 20850
Wilco schreef:
LGB 22852 DR 99201 Mallet met geluid
LGB 25851 DR 99201 Mallet zonder geluid
De SEG Mallet 104 is daarvan rechtsreeks afgeleid.
Uiterlijk zijn er best grote verschillen tussen de 99201 en de 104
De 104
99201
foto's groot geplaatst zodat de verschillen goed zichtbaar zijn.
LGB 22852 DR 99201 Mallet met geluid
LGB 25851 DR 99201 Mallet zonder geluid
De SEG Mallet 104 is daarvan rechtsreeks afgeleid.
Uiterlijk zijn er best grote verschillen tussen de 99201 en de 104
De 104
99201
foto's groot geplaatst zodat de verschillen goed zichtbaar zijn.
-
- Lid
- Berichten: 2874
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: De oorsprong van LGB Mallet 20850
Er zijn inderdaad grote verschillen.
Loc 104 was een naoorlogse nabouw uit 1925 zonder voorverwarmer.
Loc 99201 was één van deze 20 Heeresfeldbahn locs uit de 1e wereldoorlog met voorverwarmer.
Deze lag achter de schoorsteen, midden op de ketel.
De loc had 4 zandkisten op de ketel, een machinistenhuis met rond dak, olieverlichting, totaal andere ladders, pompen enz.
LGB heeft voor dit model veel van deze details van de 104 overgenomen en niet aangepast.
Piet
PS zie o.a. ook bl. 54 Taschenbuch Deutsche Schmalspur- Dampflokomotiven uit 1977 door Horst J. Obermayer.
Loc 104 was een naoorlogse nabouw uit 1925 zonder voorverwarmer.
Loc 99201 was één van deze 20 Heeresfeldbahn locs uit de 1e wereldoorlog met voorverwarmer.
Deze lag achter de schoorsteen, midden op de ketel.
De loc had 4 zandkisten op de ketel, een machinistenhuis met rond dak, olieverlichting, totaal andere ladders, pompen enz.
LGB heeft voor dit model veel van deze details van de 104 overgenomen en niet aangepast.
Piet
PS zie o.a. ook bl. 54 Taschenbuch Deutsche Schmalspur- Dampflokomotiven uit 1977 door Horst J. Obermayer.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....