Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Thale - naar de rest van de wereld...

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Denniz
Lid
Lid
Berichten: 3268
Lid geworden op: wo 01 okt 2008, 00:13
Provincie: Flevoland
Land: NL
Locatie: Swift

Thale - naar de rest van de wereld...

Bericht door Denniz »

Thale, Sachsen-Anhalt, Duitsland.

Afbeelding




Thale, noorden van de Harz, deed me denken aan Valkenburg aan de Geul, maar in dit geval aan de Bode, echter, beetje hoger, wat spectaculairder en vooral ook goedkoper. (niet onbelangrijk)

Nou heeft Thale een station zo wist ik... en ik wist dat er in Thale veel middelzware ijzer-gerelateerde industrie was = kans op leuks.

Thale heeft een kopstation dat sinds kort gerenoveerd wordt en er nu niet zo geweldig uitziet
De dienst wordt 100% door Hex uitegvoerd met de bekende monotone treinstellen
Afbeelding

De industrie is na de wende eigenlijk allemaal verdwenen of zo geherstructureerd dat er geen gebruik meer wordt gemaakt van het spoor. Echter ligt er nog wel een deel van de infrastructuur. De econiomie van Thale drijft nu op het toerisme, waar het vroeger op de ijzer-gerelateerde industrie dreef. En dat is nog steeds terig te zien aan de gebouwen in stad en ook nog aan de immense, veelal verlaten industriecomplexen tot wel in de stad. note Thale is niet groot: 17.000 inwoners in de gehele gemeente, met alle kleine dorpjes erbij opgeteld... vroeger waren het er meer, maar de Wende en de herstructurering van de economie hebben voor moeilijke tijden gezorgd voor veel mensen uit dit deel van Saksen Anhalt. (andere delen laat ik even buiten beschouwing)
Veel jongeren (zeker de hoger opgeleiden) trekken weg, dat nieuwe problemen geeft. (krimp, vergrijzing, zorgprobleem, ed.)
Afbeelding

De spooraansluiting naar Halberstadt (west) is afgesloten, zodat er alleen nog maar via Neinstedt gereden kan worden (noordelijke richting)

De grote overweg in Thale is nog lekker DDR, maar het Stellwerk Thale is er nog helemaal en ook nog in gebruik..., inclusief klassieke beveiliging!

Kijk en geniet!!!! Als ik 2 rechterhanden zou hebben, was'ie voor mij!!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil verder verwijzen naar een topic van de draaischijfforum:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 17,4990173
Ik heb daar geen toestemming gevraagd, maar ter promotie van DDR-sporen mag dit geen probleem zijn.

Er is genoeg te zien!!! De geschiedenis ligt op straat, eh op de rails!
Zelf ben ik (ook beroeps- en studiematig) zeer geïntresseerd in de DDR. Ik hoop veel mede-liefhebbers te vinden.



! mijn eigen foto's volgen later nog, staan nog op toestel, alle foto's heb ik dus geleend van het www
gr. Dennis & Yoeri

The fatcontroller speaks again, this time from the polder. "Yes, you are a useful engine!"
Gebruikersavatar
Jack
Moderator
Moderator
Berichten: 3493
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 16:47
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Skype: jackvanelten
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Thale - naar de rest van de wereld...

Bericht door Jack »

Mooie bijdrage Dennis, dank je!
Samen op het goede spoor…

Bossche Miniatuur Smalspoorbaan
http://www.vanelten.nl/lgb/
Opa bert
Lid
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: za 06 dec 2008, 22:06
Land: NL

Re: Thale - naar de rest van de wereld...

Bericht door Opa bert »

Een foto uit augustus 1981 toen ik er geweest ben.
Afbeelding
In die tijd reden er nog dagelijks stoomtreinen van Halberstadt naar Thale via Quedlinburg. De draaischijf lag helemaal aan het einde van de perrons, vlak voor het gebouw op de achtergrond.
Stoomgroet van
Opa Bert
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”