Franse Köf
Moderator: Gideon
Franse Köf
Ook in Frankrijk wordt de Köf nog ingezet. Hier als werkloc bij de vervanging van de rails van de Chemin de Fer de Provence (CP), een meterspoorlijn tussen Nice en Digne-les-Bain, zo'n 150 km.
Deze van oorsprong Duitse Köf is in Italië naar meterspoor omgebouwd.
foto: Voie Étroite 245, augustus-september 2011
Maarten.
Deze van oorsprong Duitse Köf is in Italië naar meterspoor omgebouwd.
foto: Voie Étroite 245, augustus-september 2011
Maarten.
- frido
- Lid
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Skype: fridoo
- Locatie: Rhenoy
Re: Franse Köf
Een echte Europese trein dus.
Enne, is dit nou een echte Köf of toch een Kö?
Kleurtje lijkt trouwens aardig op dat van de HSB.
Enne, is dit nou een echte Köf of toch een Kö?
Kleurtje lijkt trouwens aardig op dat van de HSB.
groeten, Frido
Harz Spoorweg Betuwe
Harz Spoorweg Betuwe
Re: Franse Köf
Daarvoor moet je even onder de motorkap kijken of het een mechanische of en hydraulische aandrijving heeft. Er is vast een website waar je de geschiedenis van deze lok kan terugvindenfrido schreef:Enne, is dit nou een echte Köf of toch een Kö?
Groeten Jeroen
Re: Franse Köf
5 minuten gechoogeld.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chemins_de_Fer_de_la_Corse
Hierin staat dat de KöF met loknummer D200 in 2009 Corsica heeft verlaten.
Groeten Jeroen
Dit is weer een andere KÖF, namenlijk deze:
http://www.bahnbild-online.de/details.p ... e7a61fd6a4
http://en.wikipedia.org/wiki/Chemins_de_Fer_de_la_Corse
Hierin staat dat de KöF met loknummer D200 in 2009 Corsica heeft verlaten.
Groeten Jeroen
Dit is weer een andere KÖF, namenlijk deze:
http://www.bahnbild-online.de/details.p ... e7a61fd6a4
- kretabaan
- Lid
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Skype: dikvansnek
- Locatie: Kreta
Re: Franse Köf
Ik vindt dit alles wel leuk, hoe snel jullie overal alles vandaan toveren moet ik nog veel léren, maar komt tijd komt raad
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!!
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!!
Re: Franse Köf
Ja Dik, als iemand een vraag steldt omdat hij wil weten wat het voor lok is, dan moet er toch iemand zijn die een antwoord heeft, en dan moet je zoeken. Op dit moment kan ik het nog niet vinden, ik denk dat de lok niet van de maatschappij is maar van een onderhoudsbedrijf, maar mijn frans is te slecht om daar iets over te kunnen vinden of om de juiste zoekterm in Google in te voeren. Wat ik wel gevonden heb is het volgende op Wiki:
Het zou kunnen dat het dus om deze lok gaat.
Groeten Jeroen
http://de.wikipedia.org/wiki/DRG_Kleinl ... sgruppe_IINach dem zweiten Weltkrieg sind einige Lokomotiven bei den Italienischen Staatsbahnen (FS BR213) und den Österreichischen Bundesbahnen (ÖBB BR X112, X130, X150) verblieben. Einzelne Loks verkehrten auch bis Mitte der 50er Jahre bei der ČSD Durch die Ausmusterung der Lokomotiven .................
Het zou kunnen dat het dus om deze lok gaat.
Bestaan die dan? De lok heeft een Duitse stijl en zien er niet bepaald duits uit of lijken op op materieel wat je overal in europa tegen kan komen.frido schreef:Een echte Europese trein dus.
Groeten Jeroen
-
- Lid
- Berichten: 3334
- Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
- Provincie: Friesland
- Land: NL
- Locatie: sneek
Re: Franse Köf
wie heeft deze lok ooit ontwikkeld? de oost- of de westduitsers?
Jacob
Grootspoor op zn smalst.
Grootspoor op zn smalst.
Re: Franse Köf
De oorspronkelijke Kö I en ook Kb I werden ontwikkeld voor rangeerwerk van een enkele wagon binnen het stationsbereik. Als verder ontwikkeling van allerlei kleine lokomotieven met
verbrandingsmotor werden rond 1931 de eersten daarvan geleverd aan de DRG.
Al reeds in 1929 bestonden de eerste plannen voor verder ontwikkeling voor dit soort lokomotieven, maar dan met meer vermogen. Dat werden de Kb II (v.a. 1932) Kö II (v.a. 133/34),
Köe II (v.a. 1933), Kbe II (v.a. 1933/34), Kbf II (v.a. 1933/34) en Köf II (v.a. 1935)
deze loks werden zowel in Westelijk als ook Oostelijk Duitsland gebouwd. Fabrikanten van deze loks waren:
Berliner Maschinenbau AG uit Berlijn (voorheen Schwarzkoff) - Borsig uit Berlijn - Henschel uit Kassel - Jung uit Kirchen(Sieg) - Klöckner-Humboldt-Deutz uit Keulen - Krauss-Maffei uit Munchen - Orenstein & Koppel uit Berlijn - Windhoff (Ruhrgebied) en Gmeinder & Co uit Mosbach.
verbrandingsmotor werden rond 1931 de eersten daarvan geleverd aan de DRG.
Al reeds in 1929 bestonden de eerste plannen voor verder ontwikkeling voor dit soort lokomotieven, maar dan met meer vermogen. Dat werden de Kb II (v.a. 1932) Kö II (v.a. 133/34),
Köe II (v.a. 1933), Kbe II (v.a. 1933/34), Kbf II (v.a. 1933/34) en Köf II (v.a. 1935)
deze loks werden zowel in Westelijk als ook Oostelijk Duitsland gebouwd. Fabrikanten van deze loks waren:
Berliner Maschinenbau AG uit Berlijn (voorheen Schwarzkoff) - Borsig uit Berlijn - Henschel uit Kassel - Jung uit Kirchen(Sieg) - Klöckner-Humboldt-Deutz uit Keulen - Krauss-Maffei uit Munchen - Orenstein & Koppel uit Berlijn - Windhoff (Ruhrgebied) en Gmeinder & Co uit Mosbach.
Re: Franse Köf
Voor degene die van Köfjes naspeuren houden:
http://www.deutsche-kleinloks.de/index. ... 214&lang=1
Of voor de talloze (inspiratie) plaatjes
http://www.deutsche-kleinloks.de/index. ... 214&lang=1
Of voor de talloze (inspiratie) plaatjes
-
- Lid
- Berichten: 3334
- Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
- Provincie: Friesland
- Land: NL
- Locatie: sneek
Re: Franse Köf
hier in sneek staat er ook 1tje klaar bij de friese stoomtreinmaatschappij.
nr weet ik zo niet.
nr weet ik zo niet.
Jacob
Grootspoor op zn smalst.
Grootspoor op zn smalst.
Re: Franse Köf
Misschien heb ik niet goed opgelet op school maar toen was er nog geen West en Oost Duitsland.JanC schreef: Dat werden de Kb II (v.a. 1932) Kö II (v.a. 133/34),
Köe II (v.a. 1933), Kbe II (v.a. 1933/34), Kbf II (v.a. 1933/34) en Köf II (v.a. 1935)
deze loks werden zowel in Westelijk als ook Oostelijk Duitsland gebouwd. Fabrikanten van deze loks waren:
In de link van Ries kan ik nog zosnel niet de franse Köf vinden van Maarten's foto.
Groeten Jeroen.
Re: Franse Köf
De Köf site is afhankelijk van mensen die foto's en info aandragen, dus best kans dat onze franse Köf niet is aangedragen. Ik kon hem ook niet ontdekken, probleem is dat er a veel Kófjes waren en b die dingen sneller van eigenaar wisselen dan de gemiddelde tweede hands auto. Als iemand nog is op vakantie gaat in die streek, is het een kwestie van het fabrieksplaatje opzoeken