Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Franse Köf

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Training Dutchman

Franse Köf

Bericht door Training Dutchman »

Ook in Frankrijk wordt de Köf nog ingezet. Hier als werkloc bij de vervanging van de rails van de Chemin de Fer de Provence (CP), een meterspoorlijn tussen Nice en Digne-les-Bain, zo'n 150 km.
Deze van oorsprong Duitse Köf is in Italië naar meterspoor omgebouwd.

Afbeelding
foto: Voie Étroite 245, augustus-september 2011

Maarten.
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: Franse Köf

Bericht door frido »

Een echte Europese trein dus.

Enne, is dit nou een echte Köf of toch een Kö?

Kleurtje lijkt trouwens aardig op dat van de HSB.
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
Jeroen1975

Re: Franse Köf

Bericht door Jeroen1975 »

frido schreef:Enne, is dit nou een echte Köf of toch een Kö?
Daarvoor moet je even onder de motorkap kijken of het een mechanische of en hydraulische aandrijving heeft. Er is vast een website waar je de geschiedenis van deze lok kan terugvinden

Groeten Jeroen
Jeroen1975

Re: Franse Köf

Bericht door Jeroen1975 »

5 minuten gechoogeld.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chemins_de_Fer_de_la_Corse

Hierin staat dat de KöF met loknummer D200 in 2009 Corsica heeft verlaten.


Groeten Jeroen

Dit is weer een andere KÖF, namenlijk deze:

http://www.bahnbild-online.de/details.p ... e7a61fd6a4
Gebruikersavatar
kretabaan
Lid
Lid
Berichten: 6847
Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: Kreta

Re: Franse Köf

Bericht door kretabaan »

Ik vindt dit alles wel leuk, hoe snel jullie overal alles vandaan toveren :D moet ik nog veel léren, maar komt tijd komt raad :lol: :geek:
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!! :twisted:
Jeroen1975

Re: Franse Köf

Bericht door Jeroen1975 »

Ja Dik, als iemand een vraag steldt omdat hij wil weten wat het voor lok is, dan moet er toch iemand zijn die een antwoord heeft, en dan moet je zoeken. Op dit moment kan ik het nog niet vinden, ik denk dat de lok niet van de maatschappij is maar van een onderhoudsbedrijf, maar mijn frans is te slecht om daar iets over te kunnen vinden of om de juiste zoekterm in Google in te voeren. Wat ik wel gevonden heb is het volgende op Wiki:
Nach dem zweiten Weltkrieg sind einige Lokomotiven bei den Italienischen Staatsbahnen (FS BR213) und den Österreichischen Bundesbahnen (ÖBB BR X112, X130, X150) verblieben. Einzelne Loks verkehrten auch bis Mitte der 50er Jahre bei der ČSD Durch die Ausmusterung der Lokomotiven .................
http://de.wikipedia.org/wiki/DRG_Kleinl ... sgruppe_II

Het zou kunnen dat het dus om deze lok gaat.
frido schreef:Een echte Europese trein dus.
Bestaan die dan? De lok heeft een Duitse stijl en zien er niet bepaald duits uit of lijken op op materieel wat je overal in europa tegen kan komen.

Groeten Jeroen
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Franse Köf

Bericht door Truckerjoep »

wie heeft deze lok ooit ontwikkeld? de oost- of de westduitsers?
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Jeroen1975

Re: Franse Köf

Bericht door Jeroen1975 »

Volgens Wiki door de DRG in 1932.

Groeten Jeroen
JanC

Re: Franse Köf

Bericht door JanC »

De oorspronkelijke Kö I en ook Kb I werden ontwikkeld voor rangeerwerk van een enkele wagon binnen het stationsbereik. Als verder ontwikkeling van allerlei kleine lokomotieven met
verbrandingsmotor werden rond 1931 de eersten daarvan geleverd aan de DRG.
Al reeds in 1929 bestonden de eerste plannen voor verder ontwikkeling voor dit soort lokomotieven, maar dan met meer vermogen. Dat werden de Kb II (v.a. 1932) Kö II (v.a. 133/34),
Köe II (v.a. 1933), Kbe II (v.a. 1933/34), Kbf II (v.a. 1933/34) en Köf II (v.a. 1935)
deze loks werden zowel in Westelijk als ook Oostelijk Duitsland gebouwd. Fabrikanten van deze loks waren:
Berliner Maschinenbau AG uit Berlijn (voorheen Schwarzkoff) - Borsig uit Berlijn - Henschel uit Kassel - Jung uit Kirchen(Sieg) - Klöckner-Humboldt-Deutz uit Keulen - Krauss-Maffei uit Munchen - Orenstein & Koppel uit Berlijn - Windhoff (Ruhrgebied) en Gmeinder & Co uit Mosbach.
Ries

Re: Franse Köf

Bericht door Ries »

Voor degene die van Köfjes naspeuren houden:

http://www.deutsche-kleinloks.de/index. ... 214&lang=1

Of voor de talloze (inspiratie) plaatjes ;)
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Franse Köf

Bericht door Truckerjoep »

hier in sneek staat er ook 1tje klaar bij de friese stoomtreinmaatschappij.

nr weet ik zo niet.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Jeroen1975

Re: Franse Köf

Bericht door Jeroen1975 »

JanC schreef: Dat werden de Kb II (v.a. 1932) Kö II (v.a. 133/34),
Köe II (v.a. 1933), Kbe II (v.a. 1933/34), Kbf II (v.a. 1933/34) en Köf II (v.a. 1935)
deze loks werden zowel in Westelijk als ook Oostelijk Duitsland gebouwd. Fabrikanten van deze loks waren:
Misschien heb ik niet goed opgelet op school maar toen was er nog geen West en Oost Duitsland.

In de link van Ries kan ik nog zosnel niet de franse Köf vinden van Maarten's foto.

Groeten Jeroen.
Ries

Re: Franse Köf

Bericht door Ries »

De Köf site is afhankelijk van mensen die foto's en info aandragen, dus best kans dat onze franse Köf niet is aangedragen. Ik kon hem ook niet ontdekken, probleem is dat er a veel Kófjes waren en b die dingen sneller van eigenaar wisselen dan de gemiddelde tweede hands auto. Als iemand nog is op vakantie gaat in die streek, is het een kwestie van het fabrieksplaatje opzoeken ;)
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”