Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

SHE Aufrollrampe

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

SHE Aufrollrampe

Bericht door frido »

In het onvolprezen boek 'Gleispläne für Modellbahnanlagen und Bahnhöfe' van Günther Fromm staat o.m. een tekening van het SHE station Walkenried. Daarin is ondermeer een Rollbockgrube geschetst, niet verbazingwekkend aangezien de SHE rolbok (is dat eigenlijk een goed Nederlands woord?) vervoer kende. Er staat echter ook een 'Aufrollrampe' in, die toch echt lijkt op een laadpunt voor rolwagens. Die hebben bij mijn weten echter nooit gereden bij de SHE.

Wie o wie weet hier meer over?
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
Gebruikersavatar
lampie
Lid
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: za 11 apr 2009, 23:05
Land: NL
Skype: -

Re: SHE Aufrollrampe

Bericht door lampie »

Hoi Frido,

Voor zover ik weet hebben er geen rollwagens gereden bij de SHE. In de tijd dat de Rollwagens werden ingevoerd op de Harzquerbahn, was de twee deling van Duitsland al geschied. Op het Selketal werden de Rollwagens pas na 1983 toegelaten.

In de materieellijsten zijn ook geen vermeldingen van Rollwagens te vinden.

Kortom, niet waarschijnlijk.

Groet,

Lammert
Marco Staartjes
Lid
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 12:10
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Contacteer:

Re: SHE Aufrollrampe

Bericht door Marco Staartjes »

Frido,

de papierfabriek in Wieda werd via normaalspoorwagens voorzien van grondstoffen (oa papierrollen). Tot 1963 werden deze wagons via Rollbocken van de SHE vervoerd. Na stillegging van de SHE werd dit vervoer gedaan dmv Culemeyer Strassenroller. Ik ken in elk geval één foto van het afrollen van een normaalspoorwagen op het stationsterrein van Walkenried.

Hiertoe bevonden zich op het fabrieksterrein in Wieda na stillegging van de SHE 2 stukken normaalspoor, om de normaalspoorwagens op te stellen na te zijn afgereden van de Culemeyer Strassenroller.

Marco.
Marco Staartjes
Lid
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 12:10
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Contacteer:

Re: SHE Aufrollrampe

Bericht door Marco Staartjes »

nog even een plaatje daarvan gevonden:

http://www.google.de/imgres?q=culemeyer ... 8,s:0,i:86

Marco.
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: SHE Aufrollrampe

Bericht door frido »

Mooi plaatje van die Strassenroller, al is het eigenlijk natuurlijk 'leedvermaak'.

Blijft het raadsel van die Aufrollrampe. Hierbij een scan uit het boek:

Afbeelding

Zou het het omgekeerde geweest zijn: smalspoorwagens op normaalspoorwagens? Of een inrichting om platte wagens van beide spoorbreedte's 'gelijkvloers' te krijgen en via de kopse kant de lading makkelijk over te kunnen rollen?
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
Marco Staartjes
Lid
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 12:10
Provincie: Noord-Holland
Land: NL
Contacteer:

Re: SHE Aufrollrampe

Bericht door Marco Staartjes »

Frido,

ik denk dat ze bij dit sporenplan een beetje de 'artistieke vrijheid' hebben genomen eea een beetje aan te passen.
Zie bijgevoegd sporenplan uit 1962. In werkelijkheid waren de smalspoor en normaalspoorgedeeltes enkel aan elkaar 'gekoppeld' bij de Rollbockgrübe.

Afbeelding

Op beide tekeningen staat echter op ongeveer dezelfde plek wel een soortgelijk symbool. Naar mijn idee heeft daar de controle op het vrije ruimte profiel plaatsgevonden.

Overigens, op diezelfde plek heeft volgens een tekening van rond 1910 ook nog een stukje Drei-schienengleis gelegen. Het normaalspoor liep toen door tot naast het Schotterwerk, en zo ook een stukje smalspoor. Uiteindelijk zal dit na stillegging van het Schotterwerk weer verwijderd zijn.

Ter info: de normaalspoorwagens werden op de Ladestraße (onderzijde op het voorbeeld) op de Strassenroller gereden (Strassenroller Anlage).

Marco
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

SHE station Walkenried

Bericht door frido »

Het plan uit 1962 ziet er wat eenvoudiger uit dan het plan uit het boek (zie o.m. de verdwenen sporen 8 en 12). Het uithaalspoor 6 lijkt verlegd van het verlengde van spoor 3 naar het verlengde spoor 4.

Ik vermoed dat met het wegvallen van het Schotterwerk het sporenplan wat vereenvoudigd is. Dat zie je natuurlijk wel vaker.

De ingetekende vrije ruimte controle staat ook op een heel logische plaats, nl. op het uithaalspoor via welke wagens van de rollbockgrube de rest van het smalspoorstation kunnen bereiken.

Wat ik raar blijf vinden bij Walkenried is dat de enige route van de goederensporen naar de 'vrije baan' loopt via spoor 1 voor het stationsgebouw langs. Het is bij de SHE natuurlijk nooit heel druk geweest en de treinen waren niet heel lang, maar je zou toch verwachten dat er ook een verbinding van spoor 2 naar de vrije baan zou lopen. In beide sporenplannen blokkeert een passagierstrein op spoor 1 voor het station feitelijk al het in- en uitgaande verkeer.
De verklaring is vermoedelijk dat Walkenried, anders dan bij Wernigerode, Nordhausen en Gernrode, bedrijfsmatig het eindpunt van de lijn is en niet het beginpunt (de werkplaats etc was in Braunlage). Personentreinen maakten dus een relatief korte kering. Een goederentrein vlak voor een personentrein wegsturen gebeurde natuurlijk sowieso niet en een goederentrein die vlak na een personentrein binnenkomt zal ook niet vaak zijn voorgekomen (die zullen elkaar eerder onderweg ergens gekruist hebben). Bovendien was het meeste verkeer GmP (of PmG) en dan speelt dit hele verhaal natuurlijk sowieso niet. En in noodgevallen konden ze een trein natuurlijk altijd even van spoor 1 op spoor 2 (of verder weg) 'parkeren'.

Ik ben nog aan het puzzelen of ik Walkenried in mijn tuin gepast kan krijgen, daarvoor zal ik zeker wat concessies aan het sporenplan moeten doen want het 'terugsteken' via spoor 1 i.c.m. redelijke treinlengtes (ik ga uit van zo'n 2,5 a 3 m) maakt het station natuurlijk vreselijk langgerekt (in werkelijkheid, gemeten op Google maps, zal het zo'n 300 m lang geweest zijn, ofwel zo'n 13 meter in 1:22,5, bij mij moet het in ongeveer de helft passen). De wisselstraat van 'rechtsboven' naar 'linksonder' zal ik dus waarschijnlijk (deels) moeten spiegelen. Gelukkig heeft mijn baan als motief 'de SHE zoals hij had kunnen zijn', dus mag ik zelf directietje spelen en de afgelopen 50 jaar het een en ander op de schop gooien.
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: SHE Aufrollrampe

Bericht door sRhB »

Hoi Frido,

ik kwam toevallig op deze site langs een tekening van Walkenried anno 1910, volgens de maker van de tekening tenminste. Even een beetje naar beneden scrollen.
De Aufrollrampe (AR) staat daar ook op.

http://115518.homepagemodules.de/t606f8 ... st-es.html

Overigens, mocht het een 'rampe' zijn geweest voor het verladen van smalspoorvoertuigen op normaalspoorwagons dan hebben de duitsers daar zo'n typisch driedubbelgeleed duits woord voor: Betriebsmittelüberladerampe ;)

Groet, Steven
Gebruikersavatar
Michiel
Lid
Lid
Berichten: 3349
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 17:28
Provincie: Gelderland
Land: NL
Contacteer:

Re: SHE Aufrollrampe

Bericht door Michiel »

Het harzbahnforum :D daar kan je ook (bijna) alles vinden ;)
Afbeelding

Groeten, Michiel
http://www.hsb-tuinbaan.nl
Gebruikersavatar
frido
Lid
Lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Skype: fridoo
Locatie: Rhenoy

Re: SHE Aufrollrampe

Bericht door frido »

Vandaag mezelf maar weer eens ingeschreven op het Harzbahnforum. Voor de vierde keer het bevestigingsmailtje gereply-ed. Nu maar hopen dat ik deze keer wel eens een account krijg.
groeten, Frido

Harz Spoorweg Betuwe
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”