Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

RhB Bahnhof Ilanz

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door sRhB »

Hallo iedereen,

voor de RhB geïnteresseerden: bij een kort verblijf aldaar het stationsgebeuren op Ilanz eens gadegeslagen. Grappig detail: ook de échte RhB heeft last van korte stationssporen :)
Zie hoe dicht de 115 bij de wissel staat. Het andere eind, de achterste van de 7 schuifwandwagens die de 631 net gebracht heeft, staat minstens zo dicht op de andere wissel. De 631 hoeft nog net z'n spiegeltjes niet in te klappen !

Afbeelding

De 631 richting Chur staat overigens te wachten op vrije baan; de personentrein uit richting Chur moet nog passeren. Na vertrek van de personen- en van de goederentrein zet de 115 de 7-wagentrein achteruit terug naar het Valser Wasser verladingsstation.

Groet, Steven
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door edje »

Hier een sporenplan van Bahnhof Ilanz

http://wikimapia.org/15477819/de/Bahnhof-Ilanz

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door sRhB »

Hoi Edwin,

leuke link ! Al moet ik zeggen dat nu net dit sporenplan niet geheel compleet is. Ik kan even mijn Schweers+Wall sporenplanbijbel even niet zo snel vinden, dus ik heb het snel zelf even geschetst:

Afbeelding

Nu weet ik de spoornummers niet zeker uit mijn hoofd, maar de 115 met z'n 7 wagens staat op het 'bovenste' spoor (laten we aannemen spoor 4) en de 631 staat op spoor 3, beide ter hoogte van de verbindingswissel zijde Chur.

RhB Groet en dank voor de link,
Steven

PS: sporenplan even snel inelkaar geflanst, niet op schaal, misschien zelfs nog met foutjes...
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door edje »

sRhB schreef:Hoi Edwin,

leuke link ! Al moet ik zeggen dat nu net dit sporenplan niet geheel compleet is. Ik kan even mijn Schweers+Wall sporenplanbijbel even niet zo snel vinden, dus ik heb het snel zelf even geschetst:

Afbeelding

Nu weet ik de spoornummers niet zeker uit mijn hoofd, maar de 115 met z'n 7 wagens staat op het 'bovenste' spoor (laten we aannemen spoor 4) en de 631 staat op spoor 3, beide ter hoogte van de verbindingswissel zijde Chur.

RhB Groet en dank voor de link,
Steven

PS: sporenplan even snel inelkaar geflanst, niet op schaal, misschien zelfs nog met foutjes...
Idd het 'bovenste' spoor is spoor 4 en de 631 sond op spoor 3dit klopt ik heb even snel mijn Schweers+Wall sporenplanbijbel er bij gepakt.

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door sRhB »

Hee Edwin,

thanks! Ik heb op mijn beurt snel Google er nog bijgepakt. Grappig genoeg klopt de Google map niet, maar de satellietfoto wel !

Afbeelding

Als er geïnteresseerden zijn heb ik nog wel een paar andere leuke fotootjes van Ilanz (hoewel de lichtomstandigheden niet optimaal waren moet ik zeggen)

Groet, Steven
Gebruikersavatar
treinrobert
Lid
Lid
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:52
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door treinrobert »

sRhB schreef:Hallo iedereen,

Grappig detail: ook de échte RhB heeft last van korte stationssporen :)
Zie hoe dicht de 115 bij de wissel staat. Het andere eind, de achterste van de 7 schuifwandwagens die de 631 net gebracht heeft, staat minstens zo dicht op de andere wissel. De 631 hoeft nog net z'n spiegeltjes niet in te klappen !
Ja, dat is één van de stations die nog niet is aangepakt. Op verschillende andere stations heeft de RhB al grote verbouwingen gedaan om de sporen langer te maken. De treinen zijn ook langer geworden. Ik heb jarenlang in vakanties in hotel Furka gezeten in Disentis. Toen het station nog niet verbouwd was stonden de treinen soms zo dat er echt niks meer langs kon. Na de verbouwing was dit een stuk beter.
Groeten Robert.


Rijdt naar voorbeeld van de Rhätische Bahn.
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door sRhB »

Hoi Robert,

Klopt. We zijn ook nog even in Tiefencastel geweest. Daar zijn ze al bezig geweest met moderniseren. Wordt ik niet echt vrolijk van, if I may say so.

Groet, Steven
Gebruikersavatar
treinrobert
Lid
Lid
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:52
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door treinrobert »

Ja het resultaat is niet altijd top. Ik ben vorig jaar voor het laatst geweest. Wat ik ook een erg leuk station vind is Sumvitg-Cumpadials‎. Het eerste station na Disentis, of het laatste voor Disentis natuurlijk. Leuk bescheiden station omgeven door rust.

Zo zitten er wel meer erg leuke stationnetjes aan de lijn naar Disentis. Erg veel herinneringen aan.
Groeten Robert.


Rijdt naar voorbeeld van de Rhätische Bahn.
Theo

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door Theo »

Bedankt Steven, graag nog wat meer foto's als er ze hebt.
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door sRhB »

Hoi Theo,

okee, vooruit. Eerst een paar overzichtjes.

Foto 2. Kijkend richting Chur. In de verte links de locloods, rechts het stationsgebouw, de goederenloods en het laadperron. In het centrum van het beeld zie je de 631 met goederentrein (van de eerste foto) het station binnenkomen vanuit de richting van Chur. Het personeel staat al klaar voor ontvangst
Afbeelding

Foto 3. Richting Valser-Wasser, Disentis/Mustér. In de verte links, op het westelijk einde van spoor 1, een paar gele X-wagens. Daarnaast zie je net, op het hoofdspoor, in het donkerrood, de laatste afzetcontainer van het stammetje waarmee de 115 aan het rangeren is. Deze staat ter hoogte van de spoorwegovergang aan de westzijde te wachten tot de 631 binnen is.
Afbeelding

Groet, Steven
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door sRhB »

Hoi Robert,

'my new favourite' langs de Vorderrhein is sinds nu misschien wel Valendas-Sagogn. Ligt erg leuk, je kan er leuk langs de rivier wandelen en is voor het jubileum dit jaar extra opgepoetst :)
Afbeelding

Dit gezegd hebbende... Sumvitg-Cumpadials hebben we nét niet gehaald. Op de verlanglijst voor de volgende keer !

Groet, Steven
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door sRhB »

Ha RhB liefhebbers,

na een zijsprongetje Valendas, zal ik het 'rangeerverhaaltje' even afronden:

Foto 4. De 631 wordt direct na aankomst afgekoppeld en rijdt naar het duo afzetcontainers van de 115. De 115 zelf is net niet zichtbaar achter de gele X-wagens. Let ook weer op hoe strak de eerste wagen van de afgekoppelde trein aan de vrijbalk staat.
Afbeelding

Foto 5. Nadat de 631 met de twee afzetcontainers naar spoor 2 is gereden, wordt de 115 ingespannen voor de kop van de trein waarmee de 631 het station binnenkwam. De afzet- en betoncontainers gaan naar het bedrijventerrein.
Afbeelding

Foto 6. Daarna maken de rangeerders zich gereed om de 631 terug te zetten naar Valser-Wasser, alwaar zes gevulde schuifwandwagens opgehaald zullen worden. Onderwijl keert de 115 terug naar het station en koppelt aan de lege schuifwandwagens op spoor 4. (zie foto 1, de 115 staat daar klaar en de 631 is weer teruggekeerd).
Afbeelding

Foto 7. Laatste akte Ilanz rangeerverhaaltje: de 631 staat klaar, maar moet de kruisende trein van 13:33, getrokken door de 628, afwachten, welke hier juist binnenkomt met een minuut of drie vertraging.
Afbeelding

Voor de liefhebbers heb ik later nog een paar werktreintjes die in Ilanz klaargezet worden, waarschijnlijk wegens de spoorwerkzaamheden bij Vuorz.

Groet, Steven
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door edje »

Steven dat zijn mooie foto's :D
Meer foto's zijn altijd welkom ;)
Je hebt de trein bewegingen op station Ilanz mooi in beeld gebracht

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door Truckerjoep »

schitterende foto's ....door het weer ook natuurlijk.

rangeren ze daar ook radiografisch?

hoe pakken ze die bulkcontainers van de wagon?
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door sRhB »

Hoi Jacob,

Dank je. Overigens heeft zonnig weer zo zijn eigen problemen qua foto's. Maar 't rood komt wel lekker uit in de zon :)

- ze rangeren niet radiografisch, op de 631 en de 115 zit personeel. Ze houden wel portofooncontact.
- ik ben niet op het bedrijventerrein/Valser Wasser verladingsstation geweest (goede vraag, waarom eigenlijk niet ?), maar doorgaans hebben ze een portaalkraan voor de verlading. Als ik mij niet vergis moet ik wel ergens een fotootje van de kraan in Zernez hebben, ik zal eens kijken.

Groet, Steven
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door sRhB »

Ha Jacob,

nagekomen plaatje: hier zie je de 115 met z'n machinist/rangeerder, net op weg met de twee afzetcontainers richting de westelijke stationszijde. De chronologie loopt daarmee geheel in het honderd, want dit is eigenlijk het allereerste plaatje, nog vóór de 631 binnenkomt. Qua foto wat minder interessant, maar alla...
Als je heel goed kijkt, zie je dat het een Schöma lokje (Traktor in het Zwitsers), type Tm 2/2 is. Deze heeft geen 'f' van 'funk' in de typeaanduiding, dus geen afstandsbediening.

Groet, Steven

Afbeelding
Gebruikersavatar
treinrobert
Lid
Lid
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:52
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door treinrobert »

sRhB schreef:Hoi Robert,

'my new favourite' langs de Vorderrhein is sinds nu misschien wel Valendas-Sagogn. Ligt erg leuk, je kan er leuk langs de rivier wandelen en is voor het jubileum dit jaar extra opgepoetst :)

Dit gezegd hebbende... Sumvitg-Cumpadials hebben we nét niet gehaald. Op de verlanglijst voor de volgende keer !

Groet, Steven
Erg leuk station ook ja! Of het station na de brug in de bocht. Trin. Daar zie je vaak goederen passeren met een Ge 6/6 II ervoor. Leuk station in een bocht.
Groeten Robert.


Rijdt naar voorbeeld van de Rhätische Bahn.
Jeroen1975

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door Jeroen1975 »

sRhB schreef:Ha Jacob,
Als je heel goed kijkt, zie je dat het een Schöma lokje (Traktor in het Zwitsers)
Hoi Jacob, hiebij ook een kleine aanvulling. Schöma(Schötler Maschinen Fabriek) is net als SLM, bombardier, Adranz, Siemans een fabriekant van spoorwegmateriaal, vooral bekend van smalspoor/velspoor materiaal. De oprichter is de broer van de eigenaar van DIEMA. De rest moet je maar even googlen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/SCH%C3%96MA

http://nl.wikipedia.org/wiki/DIEMA

Groeten Jeroen
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door sRhB »

Hoi Jacob, alweer :)

Een fotootje van Zernez. In het beeldmidden zie je de portaalkraan voor de containers. Ik zou een foto van de kraan ten voeten uit moeten hebben, maar dan moet ik het digitale archief in duiken. Misschien later nog eens.
Overigens komt op de foto net de Ge 4/4 I 605 het station binnen. Rechts zie je de Traktor Tmf 2/2 90. Let op de 'f', deze heeft wel afstandsbediening (misschien kan Edwin bevestigen of de 'f' nu voor 'funk' of 'fernbedienung' staat, ik weet het niet meer zeker, sinds m'n Triebfahrzeug-bijbels vlak naast de sporenplanbijbel liggen, dus ergens...)

Groet, Steven

Afbeelding
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door edje »

sRhB schreef:Hoi Jacob, alweer :)

Rechts zie je de Traktor Tmf 2/2 90. Let op de 'f', deze heeft wel afstandsbediening (misschien kan Edwin bevestigen of de 'f' nu voor 'funk' of 'fernbedienung' staat, ik weet het niet meer zeker, sinds m'n Triebfahrzeug-bijbels vlak naast de sporenplanbijbel liggen, dus ergens...)

Groet, Steven
Inderdaad de 'f' bij de Traktor Tmf 2/2 85-90 staat voor Funkfrensteuerung of te wel afstandsbediening.
Ook de beide Gmf 4/4 242-243 loc's zijn hier ook van voorzien.

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door sRhB »

Ha RhB Traktor-liefhebbers of fans van oranje ;) ,

ach, nog ééntje van de geparkeerde 115 (we zijn weer in Ilanz): de Traktor aan de goederenloods, op een andere dag met regenachtig weer, maar vanwege het leuke detail (...de sneeuwschop :) ) toch even hier gepost.
Wat me overigens is opgevallen is dat het personeel in Ilanz met de 115 rangeert met aan beide zijde de twee onderste frontseinen verlicht. Zwitserse anarchie ? Niet om nu de hele RhB-frontsein-discussie hier op te statrten, dat is weer een heel ander topic, maar ik kan me niet herinneren dat dit voorschrift is bij rangeren...

Groet, Steven

Afbeelding
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door sRhB »

Hoi Edwin,

hoorde ik daar iemand roepen om de Gmf 4/4 242 ? Onderdeel van de 'beloofde' werktreinen in Ilanz vorige week. Niet zo'n superfoto; vanwege het slechtere weer/slechtere licht heb ik 'm een beetje op moeten peppen, maar hier zie de de 242 samen met z'n radiobroertje Tmf 2/2 87 geparkeerd staan bij het stootblok op spoor 4 met een grindbakkie, wachtend op werk. De 242 staat er naar Rhätische begrippen wat liefdeloos bij als je het mij vraagt...

Dat was het weer voor vandaag, groet, Steven

Afbeelding
Gebruikersavatar
edje
Lid
Lid
Berichten: 2802
Lid geworden op: di 12 mei 2009, 13:10
Provincie: Groningen
Land: NL
Locatie: Eemsmond

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door edje »

sRhB schreef:Hoi Edwin,

hoorde ik daar iemand roepen om de Gmf 4/4 242 ?
Zo staat het in het boek "Fahrzeuge der Rhätische bahn 1889-1998 Band 3 Treibfahrzeuge" daar heb ik het in op gezocht ;)

Groetjes edwin
Ben nu al verliefd op het "Allegra" treinstel en Rhätische Bahn nieuwtjes speurneus.
Heb een eigen rollend materieellijst van de Rhätische Bahn met het nieuwe nummerschema.
Theo

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door Theo »

Ik ben wat laat met reageren (ik ben nog maar af en toe op het forum), maar heel erg bedankt voor de mooie foto's Steven! Dit is echt genieten.
sRhB
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 15:31
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL

Re: RhB Bahnhof Ilanz

Bericht door sRhB »

Hoi Theo,

dank je !
Ter afsluiting nog een paar werk-, goederen en passerende personentreinen, opgenomen op drie andere dagen.

Foto 11: Tmf 2/2 87 staat klaar met werktrein op het oostelijk einde van spoor 1. Het wekt de indruk dat ze ergens in de buurt ook iets aan de bovenleiding aan het doen zijn.
Afbeelding

Foto 12: op foto 11 zag je ze al in beeld piepen: bij de locloods op spoor 4 staan vier zelflossertjes met Xm 2/2 81 als tractie.
Afbeelding

Foto 13: onderwijl passeert 617 met de trein naar Disentis/Mustér. Ondanks het rode schort één van de minst dissonerende reclameuitingen, als je het mij vraagt. De 115 staat op zijn stamplaats aan de goederenloods.
Afbeelding

Foto 14: de andere dag, met minder weer, staat in plaats van de 87 nu de 'Bahndienst Traktor' met schaarlift Tm 2/2 9912 aan de oostkant op spoor 1. Ik vermoed dat de railstukken naar Vuorz gaan, waar ze op dit moment de rails aan het vernieuwen zijn.
Afbeelding

Foto 15: 9912 van de andere zijde. 115 staat weer op z'n plek. Op het westeinde van spoor 1 staan naast de geparkeerde X-wagens nog een paar schuifwandwagens en afzetcontainers. Op spoor 4, hier rechts buiten beeld, staan op dit moment de 242 en 87 met grindbakkie van de eerdere foto.
Afbeelding

Foto 16: weer een andere dag. De 9912 staat er nog/weer. De Ge 6/6 703 rijdt vandaag de Valser-Wassertrein.
Afbeelding

Foto 17: omdat ik de 6/6 zo stoer vindt: nog een keer beeldvullend. Op spoor 4 zie je net nog een deel van de goederentrein waarmee de 115 op dit moment op spoor 4 staat.
Afbeelding

Foto 18: het wordt nog druk in Ilanz. De 628 passeert op spoor 2 met de trein naar Chur
Afbeelding

Foto 19: even later begroet de stationschef de 615, net als de 617 met RePower reclame, aan kop van de trein naar Disentis/Mustér. Het station is nu toch écht vol.
Afbeelding

Tot zover Ilanz 2012. Thanks for watching :)
Groet, Steven
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”