Verbinding tussen staven?
Moderator: Gideon
Verbinding tussen staven?
Vandaag ben ik bij een ongeval geweest bij een spoorwegovergang
Er viel mij op dat de hulpverlening een verbinding gemaakt had met zeg maar een grote startkabel tussen de twee railstaven ? Weet iemand waarvoor dit is
Err is mij verteld dat het met de aarding van de seinen te maken had zodat deze op rood blijven staan?
Er viel mij op dat de hulpverlening een verbinding gemaakt had met zeg maar een grote startkabel tussen de twee railstaven ? Weet iemand waarvoor dit is
Err is mij verteld dat het met de aarding van de seinen te maken had zodat deze op rood blijven staan?
-
- Lid
- Berichten: 744
- Lid geworden op: za 18 okt 2008, 19:30
- Provincie: Friesland
- Land: NL
- Locatie: Heerenveen
- Contacteer:
Re: Verbinding tussen staven?
Dit zal te maken hebben met de spanning op de rails. Die zal uitgeschakeld staan als er hulpverleners zijn. Mocht iemand de spanning er weer op zetten, ontstaat er een kortsluiting en schakeld de spanning direct uit. Veiligheid!
Re: Verbinding tussen staven?
Dit wordt de veiligheidstester genoemd en is bedoeld om te controleren over nog spanning op de bovenleiding staat.
Groet Hans
Groet Hans
Re: Verbinding tussen staven?
Dit is een z.g. kortsluitkabel. Door verbinding te maken tussen de twee spoorstaven wordt het blok als bezet gemeld (normaal gebeurt dit door de assen van de trein). Het sein dat voor het blok stat valt op rood, het sein daarvor op geel. Er is dus geen treinverkeer in het blok mogelijk. Er kan dus veilig gewerkt worden, of hulp worden verleend of wat er ook maar aan de hand is. Ieder tractievoertuig heeft een dergelijke kortsluitkabel an boord.
-
- Lid
- Berichten: 529
- Lid geworden op: di 24 mei 2011, 21:43
- Land: NL
Re: Verbinding tussen staven?
Gaat het om het object zoals op onderstaande foto te zien is?
(bron: Nico Spilt)
Gr Locje0.6
(bron: Nico Spilt)
Gr Locje0.6
Locje0.6
- kretabaan
- Lid
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Skype: dikvansnek
- Locatie: Kreta
Re: Verbinding tussen staven?
Hé
weer wat geleerd, moet ik nu bij mij maar even gaan kijken of er misschien nog ergens een schroevendraaier op ligt
weer wat geleerd, moet ik nu bij mij maar even gaan kijken of er misschien nog ergens een schroevendraaier op ligt
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!!
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!!
Re: Verbinding tussen staven?
Idd lokje 06 zo een kabel was het
Ik heb nooit geweten dat er spanning op de railstaven zou staan in het grootbedrijf!
Maar idd de veiligheidsmedewerker zei al iets van een blokmeldig zodat er geen verkeer mogelijk was
Ik heb nooit geweten dat er spanning op de railstaven zou staan in het grootbedrijf!
Maar idd de veiligheidsmedewerker zei al iets van een blokmeldig zodat er geen verkeer mogelijk was
-
- Lid
- Berichten: 159
- Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 13:45
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Verbinding tussen staven?
Het antwoordt van Locje01 klopt. De veiligheidstester die iemand noemde is idd om te checken of de spanning van de bovenleiding is.
Dat wordt gedaan bij het ruimschakelen. Dat wil zeggen dat er drie aan een gesloten bovenleiding secties worden uitgeschakeld. De sectie waarin de trein staan en een sectie aan beide zijde van de trein. Hiermee wordt voorkomen dat de spanning via de trein van de ene naar de andere sectie zou lopen, indien de trein op de deling van twee secties staat.
In deze link kan je uitgebreide informatie vinden: http://www.nifv.nl/web/show/id=159248
Dat wordt gedaan bij het ruimschakelen. Dat wil zeggen dat er drie aan een gesloten bovenleiding secties worden uitgeschakeld. De sectie waarin de trein staan en een sectie aan beide zijde van de trein. Hiermee wordt voorkomen dat de spanning via de trein van de ene naar de andere sectie zou lopen, indien de trein op de deling van twee secties staat.
In deze link kan je uitgebreide informatie vinden: http://www.nifv.nl/web/show/id=159248
- Roelof
- Lid
- Berichten: 827
- Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:25
- Provincie: Overijssel
- Locatie: Boekelo
Re: Verbinding tussen staven?
Spoorgenoten,
zo'n kortsluitsnoer wordt inderdaad gebruikt om te zorgen dat de seinen op rood gaan. Wanneer de bovenleiding ook geaard moet worden gebruikten ze in mijn tijd (1993 meetgroep NS) zwaarder spul.
hier nog wat achtergrondinformatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorstroomloop
en voor de mensen die echt het naadje van de kous willen weten:
http://www.irse.nl/resources/Oranje-boe ... iedeel.pdf
met de groeten van Roelof
zo'n kortsluitsnoer wordt inderdaad gebruikt om te zorgen dat de seinen op rood gaan. Wanneer de bovenleiding ook geaard moet worden gebruikten ze in mijn tijd (1993 meetgroep NS) zwaarder spul.
hier nog wat achtergrondinformatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorstroomloop
en voor de mensen die echt het naadje van de kous willen weten:
http://www.irse.nl/resources/Oranje-boe ... iedeel.pdf
met de groeten van Roelof
Beter een half spreekwoord,
Re: Verbinding tussen staven?
Ja, zo deed ik het ook altijd. De rails kortsluiten en dan naar de telefoonkast, die meestal bij de overweg staat om de stationschef van de aan weerszijde gelegen stations te waarschuwen en dan via de mobilofoon een bericht naar de meldkamer NS dat de treinen met een zgn "Last" gaan rijden. Dit houdt dan in dat ze stapvoets voorbij komen wel op het andere spoor natuurlijk, als dit mogelijk was.
Op deze manier zet je het blok als bezet. De stroom op de bovenleiding blijft er naar mijn mening gewoon op staan.
mvg,
Cor
Op deze manier zet je het blok als bezet. De stroom op de bovenleiding blijft er naar mijn mening gewoon op staan.
mvg,
Cor
Re: Verbinding tussen staven?
Tegenwoordig zijn de draadjes vervangen door een kortsluitlans.
http://www.infrasite.nl/definitions/def ... ontent=484
Groeten Jeroen.
http://www.infrasite.nl/definitions/def ... ontent=484
Groeten Jeroen.
Re: Verbinding tussen staven?
Hallo Marcel (1968),
Als oud monteur van het Seinwezen heb ik het verhaal over de Spoorstroomloop gezien , maar nog niet gelezen, wat ik zeker nog ga doen.
Ik heb alleen de tekening op het oranje boekje gezien en verbaasde mij over de vele apparatuur die er tegenwoordig gebruikt wordt.
''Wij'' hadden alleen een Volt/Ohm meter op licht/zonne energie , en een testweertand.
Ik herken een heleboel meetapparaten trouwens op de tekening van de technici bij de relaiskast.
Voltmeters ,voedingsapparaten ,een decadebank...
Alvast bedankt voor het plaatsen van de 2e link verwijzing in jouw verhaal over de kortsluitlans.
Groeten ,Peter
Als oud monteur van het Seinwezen heb ik het verhaal over de Spoorstroomloop gezien , maar nog niet gelezen, wat ik zeker nog ga doen.
Ik heb alleen de tekening op het oranje boekje gezien en verbaasde mij over de vele apparatuur die er tegenwoordig gebruikt wordt.
''Wij'' hadden alleen een Volt/Ohm meter op licht/zonne energie , en een testweertand.
Ik herken een heleboel meetapparaten trouwens op de tekening van de technici bij de relaiskast.
Voltmeters ,voedingsapparaten ,een decadebank...
Alvast bedankt voor het plaatsen van de 2e link verwijzing in jouw verhaal over de kortsluitlans.
Groeten ,Peter