Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Verbinding tussen staven?

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Corne H

Verbinding tussen staven?

Bericht door Corne H »

Vandaag ben ik bij een ongeval geweest bij een spoorwegovergang
Er viel mij op dat de hulpverlening een verbinding gemaakt had met zeg maar een grote startkabel tussen de twee railstaven ? Weet iemand waarvoor dit is
Err is mij verteld dat het met de aarding van de seinen te maken had zodat deze op rood blijven staan?
Alex
Lid
Lid
Berichten: 744
Lid geworden op: za 18 okt 2008, 19:30
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Verbinding tussen staven?

Bericht door Alex »

Dit zal te maken hebben met de spanning op de rails. Die zal uitgeschakeld staan als er hulpverleners zijn. Mocht iemand de spanning er weer op zetten, ontstaat er een kortsluiting en schakeld de spanning direct uit. Veiligheid!
Groeten,

Alex van Dalen
www.avdalen.nl
Betuweroute

Re: Verbinding tussen staven?

Bericht door Betuweroute »

Dit wordt de veiligheidstester genoemd en is bedoeld om te controleren over nog spanning op de bovenleiding staat.

Groet Hans
locje1

Re: Verbinding tussen staven?

Bericht door locje1 »

Dit is een z.g. kortsluitkabel. Door verbinding te maken tussen de twee spoorstaven wordt het blok als bezet gemeld (normaal gebeurt dit door de assen van de trein). Het sein dat voor het blok stat valt op rood, het sein daarvor op geel. Er is dus geen treinverkeer in het blok mogelijk. Er kan dus veilig gewerkt worden, of hulp worden verleend of wat er ook maar aan de hand is. Ieder tractievoertuig heeft een dergelijke kortsluitkabel an boord.
Locje06
Lid
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: di 24 mei 2011, 21:43
Land: NL

Re: Verbinding tussen staven?

Bericht door Locje06 »

Gaat het om het object zoals op onderstaande foto te zien is?
Afbeelding
(bron: Nico Spilt)

Gr Locje0.6
Locje0.6
Gebruikersavatar
kretabaan
Lid
Lid
Berichten: 6847
Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: Kreta

Re: Verbinding tussen staven?

Bericht door kretabaan »


weer wat geleerd, moet ik nu bij mij maar even gaan kijken of er misschien nog ergens een schroevendraaier op ligt :idea: :lol:
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!! :twisted:
Corne H

Re: Verbinding tussen staven?

Bericht door Corne H »

Idd lokje 06 zo een kabel was het
Ik heb nooit geweten dat er spanning op de railstaven zou staan in het grootbedrijf!
Maar idd de veiligheidsmedewerker zei al iets van een blokmeldig zodat er geen verkeer mogelijk was
Marcel1968
Lid
Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 13:45
Provincie: Utrecht
Land: NL
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbinding tussen staven?

Bericht door Marcel1968 »

Het antwoordt van Locje01 klopt. De veiligheidstester die iemand noemde is idd om te checken of de spanning van de bovenleiding is.
Dat wordt gedaan bij het ruimschakelen. Dat wil zeggen dat er drie aan een gesloten bovenleiding secties worden uitgeschakeld. De sectie waarin de trein staan en een sectie aan beide zijde van de trein. Hiermee wordt voorkomen dat de spanning via de trein van de ene naar de andere sectie zou lopen, indien de trein op de deling van twee secties staat.

In deze link kan je uitgebreide informatie vinden: http://www.nifv.nl/web/show/id=159248
Gebruikersavatar
Roelof
Lid
Lid
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:25
Provincie: Overijssel
Locatie: Boekelo

Re: Verbinding tussen staven?

Bericht door Roelof »

Spoorgenoten,

zo'n kortsluitsnoer wordt inderdaad gebruikt om te zorgen dat de seinen op rood gaan. Wanneer de bovenleiding ook geaard moet worden gebruikten ze in mijn tijd (1993 meetgroep NS) zwaarder spul.

hier nog wat achtergrondinformatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorstroomloop

en voor de mensen die echt het naadje van de kous willen weten:
http://www.irse.nl/resources/Oranje-boe ... iedeel.pdf

met de groeten van Roelof
Beter een half spreekwoord,
Cor Stoom

Re: Verbinding tussen staven?

Bericht door Cor Stoom »

Ja, zo deed ik het ook altijd. De rails kortsluiten en dan naar de telefoonkast, die meestal bij de overweg staat om de stationschef van de aan weerszijde gelegen stations te waarschuwen en dan via de mobilofoon een bericht naar de meldkamer NS dat de treinen met een zgn "Last" gaan rijden. Dit houdt dan in dat ze stapvoets voorbij komen wel op het andere spoor natuurlijk, als dit mogelijk was.

Op deze manier zet je het blok als bezet. De stroom op de bovenleiding blijft er naar mijn mening gewoon op staan.

mvg,

Cor 8-)
Jeroen1975

Re: Verbinding tussen staven?

Bericht door Jeroen1975 »

Tegenwoordig zijn de draadjes vervangen door een kortsluitlans.

http://www.infrasite.nl/definitions/def ... ontent=484

Afbeelding

Groeten Jeroen.
Peter Kleton

Re: Verbinding tussen staven?

Bericht door Peter Kleton »

Hallo Marcel (1968),
Als oud monteur van het Seinwezen heb ik het verhaal over de Spoorstroomloop gezien , maar nog niet gelezen, wat ik zeker nog ga doen.
:) Ik heb alleen de tekening op het oranje boekje gezien en verbaasde mij over de vele apparatuur die er tegenwoordig gebruikt wordt.
''Wij'' hadden alleen een Volt/Ohm meter op licht/zonne energie , en een testweertand.
Ik herken een heleboel meetapparaten trouwens op de tekening van de technici bij de relaiskast.
Voltmeters ,voedingsapparaten ,een decadebank...
Alvast bedankt voor het plaatsen van de 2e link verwijzing in jouw verhaal over de kortsluitlans.
Groeten ,Peter
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”