Smalspoor in het wild.
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 476
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Toch weer een heel specifieke foto. Een Olievat om het water bij te vullen.
Krijgt mijn theorie dat de hoeveelheid dan is afgemeten weer wat bijval.
Zie hier de foto van de TBC (1906) waarbij naast de watertoren ook een olievat staat.
Krijgt mijn theorie dat de hoeveelheid dan is afgemeten weer wat bijval.
Zie hier de foto van de TBC (1906) waarbij naast de watertoren ook een olievat staat.
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Goed ketelwater oppompen en soms van ver aanvoeren kost geld, en bij kleine maatschappijen geldt dat natuurlijk meer dan bij grotere.
Wanneer je oude foto's van het bijvullen van grote Duitse locomotieven ziet, klotst het water vaak over de rand van de tender.....
Wanneer je oude foto's van het bijvullen van grote Duitse locomotieven ziet, klotst het water vaak over de rand van de tender.....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Hier een paar oude foto's van de Lartigue Monorail in Ballybunion in Ierland.
Een deel van de monorail bestaat nog:
https://www.lartiguemonorail.com/
Een locomotief, met twee ketels
Een personenrijtuig
Een overweg
Een deel van de monorail bestaat nog:
https://www.lartiguemonorail.com/
Een locomotief, met twee ketels
Een personenrijtuig
Een overweg
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3338
- Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
- Provincie: Friesland
- Land: NL
- Locatie: sneek
Re: Smalspoor in het wild.
Piet.
Staat er ook wel eens bij op hoeveel Volt en/of gelijkstroom deze trams reden?
Staat er ook wel eens bij op hoeveel Volt en/of gelijkstroom deze trams reden?
Jacob
Grootspoor op zn smalst.
Grootspoor op zn smalst.
-
- Lid
- Berichten: 3338
- Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
- Provincie: Friesland
- Land: NL
- Locatie: sneek
Re: Smalspoor in het wild.
Piet.
Staat er ook wel eens bij hoeveel volt en/of gelijkstroom deze trams reden?
Staat er ook wel eens bij hoeveel volt en/of gelijkstroom deze trams reden?
Jacob
Grootspoor op zn smalst.
Grootspoor op zn smalst.
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Jacob, de gemeentetram Utrecht reed op een gelijkspanning van 600 Volt.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Hier deelt de Westlandse Stoomtram de weg met het overige verkeer.
Wanneer je een foto als deze ziet, begrijp je waarom de trambedrijven zijn opgeheven.
Deze foto komt uit het archief van Den Haag.
Wanneer je een foto als deze ziet, begrijp je waarom de trambedrijven zijn opgeheven.
Deze foto komt uit het archief van Den Haag.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Speciaal voor de liefhebbers van de elektrische tram; een bovenleidingsmontagewagen
De toren werd gewoonlijk op het chassis van een oude vrachtwagen of een bus gebouwd.
In Groningen werd het chassis en voorkant van een stokoude bus gebruikt, ze hebben me daar zelfs verteld dat de banden massief waren......
De montagewagen op de foto lijkt mij aangepast voor de bovenleiding voor een dubbeldaks tram, de toren is in hoogte verstelbaar.
De toren werd gewoonlijk op het chassis van een oude vrachtwagen of een bus gebouwd.
In Groningen werd het chassis en voorkant van een stokoude bus gebruikt, ze hebben me daar zelfs verteld dat de banden massief waren......
De montagewagen op de foto lijkt mij aangepast voor de bovenleiding voor een dubbeldaks tram, de toren is in hoogte verstelbaar.
Laatst gewijzigd door Gideon op wo 24 jan 2024, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: De foto is op verzoek van Piet verwijderd
Reden: De foto is op verzoek van Piet verwijderd
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Dit is de eerste bovenleidingswagen van de Gemeentetram Groningen, opgebouwd op een toen al stokoude Albion chassis.
Hierachter staat een van de eerste trolleybussen in Groningen.
De opvolger van deze bovenleidingswagen in Groningen was een voormalige autobus met een benzinemotor, het achterste deel van de bus was gesloopt en op deze plek op het chassis was de toren opgebouwd.
Ik heb van deze bovenleidingswagen helaas geen foto gevonden die vrij mag worden gedownload.
Hierachter staat een van de eerste trolleybussen in Groningen.
De opvolger van deze bovenleidingswagen in Groningen was een voormalige autobus met een benzinemotor, het achterste deel van de bus was gesloopt en op deze plek op het chassis was de toren opgebouwd.
Ik heb van deze bovenleidingswagen helaas geen foto gevonden die vrij mag worden gedownload.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Deze Amerikaanse locomotief is toch echt een stukje smalspoor in het wild.
Ik weet alleen niet waar deze foto is gemaakt
Ik weet alleen niet waar deze foto is gemaakt
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 28 jan 2019, 03:40
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Heinenoord
Re: Smalspoor in het wild.
Van een latere datum dan de door Piet geplaatste bovenleidingwagen, en wellicht leuk voor een zelfbouwproject, is deze “Dieseltinus” van de HTM;
De zelfbouwers onder ons kunnen een bouwtekening op schaal 1:32 bestellen bij: https://www.modelbouwtekeningen.nl/nvm- ... diese.html
De zelfbouwers onder ons kunnen een bouwtekening op schaal 1:32 bestellen bij: https://www.modelbouwtekeningen.nl/nvm- ... diese.html
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
-
- Lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: ma 28 jan 2019, 03:40
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Heinenoord
Re: Smalspoor in het wild.
“In het wild” is ook zeker van toepassing op deze locomotief No 230 die waarschijnlijk ergens tussen 1910 en 1912 door The North British Locomotive Co. Ltd in Glasgow gebouwd is. Hij werd ergens midden in de bossen van Paraguay teruggevonden….
Of het een smalspoorloc is heb ik niet kunnen achterhalen
Bron: Glasgow News
Of het een smalspoorloc is heb ik niet kunnen achterhalen
Bron: Glasgow News
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Helaas ligt de server van Postimages er uit.
Dus nu geen nieuwe foto voor Smalspoor in het wild
Dus nu geen nieuwe foto voor Smalspoor in het wild
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Postimages werkt weer!
Speciaal voor Hanno een smalspoor railbus, van de Landsspoorweg in Suriname.
Het lijkt wel of onze Nederlandse Spoorwegen de baanschuiver voor de latere Wadlopers hiervan gekopieerd hebben.
Normaal noem je zoiets in Nederland een koeienvanger, maar dat lag gevoelig nadat een Wadloper bij Leeuwarden een stel jonge koeien had geraakt en hierdoor dwars op de rails en in een sloot terecht kwam
Zien jullie trouwens ook die kip bij het achterste motorrijtuig op het stationsemplacement?
Speciaal voor Hanno een smalspoor railbus, van de Landsspoorweg in Suriname.
Het lijkt wel of onze Nederlandse Spoorwegen de baanschuiver voor de latere Wadlopers hiervan gekopieerd hebben.
Normaal noem je zoiets in Nederland een koeienvanger, maar dat lag gevoelig nadat een Wadloper bij Leeuwarden een stel jonge koeien had geraakt en hierdoor dwars op de rails en in een sloot terecht kwam
Zien jullie trouwens ook die kip bij het achterste motorrijtuig op het stationsemplacement?
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Net als Bergen aan Zee, had Egmond aan Zee ook een normaalsporige tram verbinding met Alkmaar.
Hier een NS 7700 met een personentram, bestaande uit oud HSM materieel, bij Egmond aan de Hoef.
Hier een NS 7700 met een personentram, bestaande uit oud HSM materieel, bij Egmond aan de Hoef.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 476
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Welk model van LGB/Bachmann etc komt het dichtste bij de NS 7700? Dan zou ik die kunnen gebruiken als basis voor zelfbouw.
-
- Lid
- Berichten: 989
- Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
- Provincie: Gelderland
- Land: Nederland
Re: Smalspoor in het wild.
Dag Ronald,
volgens mij lijkt hij veel op een T3
ik heb een T3 gebouwd met als basis een Stainz
wel spaakwielen nemen
info staat op het forum
mvg. Hanno
volgens mij lijkt hij veel op een T3
ik heb een T3 gebouwd met als basis een Stainz
wel spaakwielen nemen
info staat op het forum
mvg. Hanno
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Het LGB of Bachmann model dat ik het meeste met een 7700 overeen vindt komen is de Corpet Louvet van LGB.
Hier mijn groen geschilderde exemplaar, deze heb ik overgeschilderd overgenomen.
Met een zelfgebouwd machinistenhuis, korte kolenbakken en een gedeeltelijk nieuwe ketel kom je een heel end voor een uitvoering in smalspoor.
De meest geschikte basis voor een Bello is de LGB voetplaat van een Corpet Louvet met de aangegoten bufferbalken.
Ronald, er ligt er vanaf vandaag een voor je klaar.
Hier mijn groen geschilderde exemplaar, deze heb ik overgeschilderd overgenomen.
Met een zelfgebouwd machinistenhuis, korte kolenbakken en een gedeeltelijk nieuwe ketel kom je een heel end voor een uitvoering in smalspoor.
De meest geschikte basis voor een Bello is de LGB voetplaat van een Corpet Louvet met de aangegoten bufferbalken.
Ronald, er ligt er vanaf vandaag een voor je klaar.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Nog even een aanvullend idee voor het maken van een Bello op een voetplaat van een LGB Corpet Louvet.
Zelf zou ik er onder de voetplaat een 1B loc van maken met een langere wielbasis dan een Corpet.
Je kunt dan een blok van een modernere Stainz gebruiken voor de aandrijving van de achterste twee assen.
Op de middelste wielen monteer je de drijfstangen en de schuifbeweging van een Stainz.
De cilinders van de Stainz kan je ook gewoon gebruiken.
En de voorste as monteer je als een voorloopwiel die zijdelingse beweging heeft.
Achter de dikke plastic stangen zie je het eerste wiel toch niet....
Dan kan de loc door R1!
En het voorstel van Hanno om spaakwielen te gebruiken, zou ik ook toepassen.
Assen met de zwarte spaakwielen van een Corpet zijn prima bruikbaar, je hoeft alleen de twee tandwielen uit een B blok van LGB te monteren.
Zelf zou ik er onder de voetplaat een 1B loc van maken met een langere wielbasis dan een Corpet.
Je kunt dan een blok van een modernere Stainz gebruiken voor de aandrijving van de achterste twee assen.
Op de middelste wielen monteer je de drijfstangen en de schuifbeweging van een Stainz.
De cilinders van de Stainz kan je ook gewoon gebruiken.
En de voorste as monteer je als een voorloopwiel die zijdelingse beweging heeft.
Achter de dikke plastic stangen zie je het eerste wiel toch niet....
Dan kan de loc door R1!
En het voorstel van Hanno om spaakwielen te gebruiken, zou ik ook toepassen.
Assen met de zwarte spaakwielen van een Corpet zijn prima bruikbaar, je hoeft alleen de twee tandwielen uit een B blok van LGB te monteren.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 476
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Piet en Hanno, dank voor het antwoord.
-
- Lid
- Berichten: 989
- Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
- Provincie: Gelderland
- Land: Nederland
Re: Smalspoor in het wild.
Dag Ronald,
Als je het ECHT goed wilt doen, zal je GROTERE spaakwielen moeten zoeken omdat die verhouding wel klopt;)
ook de radstand is lastig met een standaard motorblok, DUS net als ik doe zelf een blok bouwen en de middelste wielen zonder flens!
Pico heeft modellen met die wielen, zijn volgens mij los te koop
zal een leuke uitdaging worden
mvg. Hanno
Als je het ECHT goed wilt doen, zal je GROTERE spaakwielen moeten zoeken omdat die verhouding wel klopt;)
ook de radstand is lastig met een standaard motorblok, DUS net als ik doe zelf een blok bouwen en de middelste wielen zonder flens!
Pico heeft modellen met die wielen, zijn volgens mij los te koop
zal een leuke uitdaging worden
mvg. Hanno