Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Smalspoor in het wild.

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

In Zweden is de spoorwijdte van smalspoorlijnen drie Zweedse voet, dat is 891 mm.

De bekende Zweedse locomotieffabriek Nydqvist & Holm ( NOHAB ) bouwde in 1881 de kleinste loc die op deze spoorwijdte heeft gereden.
Loc KARBERG , met fabrieksnummer 150; voor een particuliere verbinding van een fabriek met de nabije smalspoorlijn.

Deze loc is pas in 1954 buiten gebruik gesteld en gesloopt, nadat bleek dat het Zweedse spoorwegmuseum deze niet in de collectie wilde opnemen.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

De Duitse Brigadenlok.
Dit was de favoriete smalspoorlok voor het Duitse leger in WO 1.
Een vierasser, de eerste en laatste as kan in een krappe boog zich automatisch op de kromming van de boog instellen.
Deze instelbare assen worden Klien-Lindner assen genoemd.
In Hoorn is nog een dergelijke as van een vierassige lok van de Geldersche Tramweg Maatschappij te zien.

Veel LGB liefhebbers vinden het onbegrijpelijk dat LGB nog geen model van een Brigadelok heeft uitgebracht.
Er rijden er nog verschillende, en zelfs in Nederland zijn nog exemplaren aanwezig die nog gerestaureerd kunnen worden.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 942
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Dag Piet,

het is zeker jammer, dat LGB GEEN leuke "oude" modellen maakt.
alles is tegenwoordig helaas veel te modern en speelgoed achtig en ook te veel Amerikaanse modellen.
als er iets leuks bij zit, schrik je van de prijs :evil:

ik overweeg iets wat op een Köf 21935 lijkt (lage cabine) na te bouwen, heb al een standaard motorblok naar radstand 10cm aangepast, o.a. motoras verlengd.

ik blijf de plaatjes volgen
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Hanno, zelf zou ik geen LGB model gaan nabouwen.
Dan kies ik veel liever een model dat niemand heeft.
Een leuker alternatief lijkt mij dan een Sik, of nog liever een Oersik van de NS.
De Duitse Köf is trouwens ontwikkeld uit de Oersik van onze NS.....
De smalsporige motorloc M1651 bij de RTM is trouwens een omgebouwde en omgespoorde NS Oersik!

https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_100

En heel misschien is er iemand die een ontwerp van een Oersik al ontwikkeld heeft, zodat je een exemplaar kan laten printen.
Zelf heb ik een proefprint van een gewone sik in 1:35 al eens gemotoriseerd.
Dit alleen als proef om te leren of ik in een print hiervan een aandrijving kon plaatsen en een print kon uithollen om een aandrijving te plaatsen.
Het lukte, maar een gewone Sik in 1:22,5 krijgt een te grote asafstand voor gebruik op 45mm rails.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 942
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Dag Piet,
Het gaat iets ??? in die vorm worden, dus WEL een eigen model.
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Dit is een afdruk van een beschadigd negatief van rond 1900.
De foto is gemaakt in de Emmahaven op Sumatra.

Deze stoomkraan is gebouwd door Figee uit Haarlem, en staat volgens mij op een smalspooronderstel in Kaaps spoor.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Deze foto is bijna 100 jaar geleden in Australië gemaakt.
Zo kan het ook!
De draisine lijkt mij gebouwd op basis van een T-Ford, na het maken van deze foto zullen ze het chassis wel gecomplementeerd hebben met een opbouw van een railbus.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Op 27 oktober plaatste ik hier een foto uit Spanje van een Henschel Mallet.
Inmiddels weet ik over deze loc meer.

Deze lok was in de eerste wereldoorlog gebouwd door Henschel in 1917 onder nummer 15152 voor de Duitse Heeresfeldbahnen, en kreeg daar het nummer HK13.

Deze lok is eerst in de Harz gebruikt en uitgeleend aan de Nordhausen - Werningerroder Eisenbahn en kreeg daar het nummer 21.
Dit nummer werd rond 1940 bij de NWE opnieuw gebruikt, deze loc bestaat nog steeds.

Of de loc in de eerste wereldoorlog door de Duitsers in Frankrijk is gebruikt, of na de wapenstilstand door Frankrijk is opgeëist,
heb ik nog niet kunnen achterhalen.
In Frankrijk is deze loc aan een particuliere bedrijf verkocht, prachtig opgeknapt, en te koop aangeboden.

Afbeelding
Afbeelding

De loc is uiteindelijk in Spanje terecht gekomen bij de Ferrocaril de Penarroya a Puertollano, een metersporige lijn met een lengte van ongeveer 200 km. en kreeg daar het nummer 23.
De loc werd goed onderhouden, kreeg zelfs in de jaren 40 nieuwe water- en kolenbakken; is daar pas rond 1970 gesloopt toen deze spoorlijn werd opgeheven.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Dit is een leuk voorbeeld van het verschil in grootte tussen locomotieven op dezelfde spoorbreedte, 61 cm.
Links een Britse Hudson, rechts een Amerikaanse Baldwin.
Gefotografeerd in Saloniki in Griekenland, ruim 100 jaar geleden.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Sijtse Peterson
Lid
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: zo 08 jan 2017, 19:01
Provincie: Friesland
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Sijtse Peterson »

Hallo Piet,

Mooie verleden.

Groeten,

Sijtse :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Sijtse, ik probeer inderdaad met deze oude smalspoor foto's de belangstelling voor het forum te vergroten.
Als afsluiter van dit jaar heb ik hier een monsterbus op normaalspoor.
Deze dubbeldeksbussen uit 1928 en 1929 reden op enkele highways in de USA, o.a. bij Greyhound, maar ze bleken te breed te zijn voor de openbare weg en raakten hun toelating kwijt.
Deze bus kreeg spoorwielen, maar dat was ook geen succes. :x

Afbeelding

Direct na de tweede wereldoorlog waren hier op de militaire dumps ook originele Amerikaanse autobussen te vinden, ze waren breder dan de Europese. Eén grote comfortabele enkeldeks bus uit 1943 kwam vanuit de dump in Bergen terecht bij een kleine plaatselijke busonderneming.
Wegens het ontbreken van dakluiken mocht deze bus niet langs kanalen rijden, dus een buslijn langs de duinen was een goede bestemming.
Vanwege de grotere breedte reed deze bus gewoonlijk tussen Alkmaar en Camperduin, de route naar Bergen aan Zee was te smal voor deze bus.
We noemden deze bus DE STOFZUIGER, door de luchtgekoelde motor die achterin zat en een heel apart geluid maakte.
Bij een gewone bus stonk het gewoonlijk in de cabine naar brandstof en glycol, daar had je bij deze geen last van.
Ik heb vaak in deze bus meegereden; de bus had een geklonken carrosserie en had kleine ramen.
Overal werden de auto's en bussen uit de dumps zo snel mogelijk afgedankt; maar deze bus beviel zo goed, dat hij vijftig jaar in gebruik bleef en nog steeds bestaat..... :P

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

Ja, ook ik heb in deze GMC-bus van de Noord-Hollandse Autobus-Dienst-Onderneming "Bergen Binnen" NHADO gereden in 1958 van Alkmaar naar Camperduin. Ik was toen acht en kan mij nog goed herinneren dat hij net als de oudste PCC-trams in den Haag was voorzien van zogenoemde 'standee windows' waardoor ook staande passagiers naar buiten konden kijken.
Hij is inderdaad bewaard als museumbus en sinds 1995 is er restauratiewerk aan verricht maar dat is bij mijn weten niet afgemaakt. Bij uitgeverij Pirola is in Schoorl is in 2001 het boek NHADO. De Berger Bus verschenen van de hand van Piet Mooy en John Scholten met deze bus op het voorplat en ook op diverse foto's in het boek. Hij had de wagenparknummer 8 en kwam in 1948 in dienst; buiten dienst begin jaren '70.
In mijn huiskamer wordt de herinnering aan deze opvolger/vervanger van de roemruchte stoomtram Bello levendig gehouden door een origineel bushaltebord. Tot en met 1968 zat ik met mijn ouders en zus zomers in een vakantiewoning in Camperduin en ik heb zodoende heel wat ritten met de NHADO gemaakt, misschien is het wel een bord waar ik zelf bij heb gestaan...

Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Gerrit, leuk dat je ook herinneringen aan deze bus hebt.
Toen ik in '72 uit Groet verhuisde, reed de Stofzuiger nog. Later heb ik hem in de busremise in Bergen als reservebus nog gezien.
Ik dacht dat ik de GMC bus later ook nog was tegengekomen, maar in je herinnering wordt alles mooier...
Dit boekje over de NHADO heb ik meteen besteld, met John Scholten heb ik nog op school gezeten, zijn vader en Piet Mooi waren gewoonlijk de chauffeurs op deze bus.
Vroeger had deze bus boven de richtingsfilm een rijtje gekleurde lampjes, net als andere Amerikaanse bussen.
Maar de bus was tegen een afgebroken tak aangereden, aan deze lampjes was hier niet te komen, ze hebben toen uit hout imitaties gedraaid en ze geschilderd, het viel nauwelijks op!
Ik heb het kenteken even opgezocht bij de RDW, de bus bestaat nog en moet na de restauratie nog wel opnieuw gekeurd worden.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

En nu weer terug naar de smalspoortreinen.

Afbeelding

Dit is een van de laatste smalspoor stoomlocomotiefjes die Backer & Rueb uit Breda heeft gebouwd.
De foto is gemaakt in Breda, voordat de loc naar Indonesië werd verscheept.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Nu een foto van de Geldersche Tramweg Maatschappij, gemaakt in Doetinchem.
De locomotief is een Henschel van Zutphen - Emmerik, deze trekt een hele rij goederenwagens en heeft net een scherpe bocht gemaakt.
Links is aan de overkant van het water is nog niet eens de achterkant van de lange trein te zien.

Afbeelding

Mocht nog iemand materiaal of foto's van de GTM over hebben, dan heb ik interesse.
Ik bouw materieel van de GTM in 1:22,5 na, en oude foto's kan ik hier plaatsen.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Een Amerikaanse zadeltankloc met een enorme vonkenvanger.
Zo te zien is het redwood bos op de achtergrond al afgebrand....
Palmer in de staat Oregon rond 1910.


Afbeelding

Afbeelding

Wie bouwt hem na? :P
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Op een ander forum kwam ik een foto tegen van een zesassige Henschel mallet loc, LGB heeft deze uitgebracht onder no. 25851 en 22852.
Ik vermoed dat deze foto gemaakt is in De Harz, tijdens het beproeven van deze machines bij de NWE gedurende de eerste wereldoorlog.
Van HEERESFELDBAHN 19, 20 EN 21 weten we zeker dat ze bij de NWE gereden hebben, omdat ze daar bepaalde raccordementen niet mochten berijden.

Helaas doet een liefhebber bezitterig over deze oude foto, hij heeft zijn naam op de foto gedrukt en zegt de foto geretoucheerd te hebben.
Dus ik plaats de foto hier niet, wanneer je deze wilt zien, stuur me een PB met daarin je email adres, dan stuur ik de foto door.
Normaal zou ik deze hier geplaatst hebben, een foto is 70 jaar na het overlijden van de fotograaf rechtenvrij.

Maar ik plaats nu twee foto's van een grote gestroomlijnde normaalspoorloc; DR 19100.
Het was een prototype uit WO 2, met een frame van een BR 44 en een stroomlijn als een BR 01.10.
Het meest kenmerkende was het ontbreken van koppenstangen, twee drijfassen werd met aparte stoomcilinders aangedreven.
Na de oorlog is deze machine als oorlogsbuit verscheept naar de USA.

Afbeelding

Afbeelding

De loc in de USA
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Truckerjoep »

Pet...mooie plaatjes allemaal.

De Henschel Mallet van de NWE. Geen idee meer van het juiste nummer. Maar er heeft ooit een bouw-beschrijving gestaan van deze lok in Gartenbahn-Profi. Een prachtig model geworden.
Daar stond ook meer info van andere loks bij die naar de heeresfeldbahn gegaan zijn. En/of terug gekomen zijn.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Jeeps waren ontworpen om ook op normaalspoor te kunnen rijden; dit door simpelweg de wielen door spoorwielen te vervangen.
Hoe jeeps op smalspoortrajecten kon rijden weet ik niet precies, ik vermoed dat daarvoor speciale wielen voor gemaakt waren.

In 1947 hebben de Nederlanders op Zuid-Sumatra een gepantserde railjeep geconstrueerd.
Deze reed op Kaaps spoor en was van een extra as voorzien.

Wie maakt als eerste een model in 1:22,5 ? :P

Afbeelding

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

In Zuid-Afrika rangeerden ze soms op kaaps spoor met olifanten, daar heeft Gerrit hier al een voorbeeld van laten zien.
Later gebruikten ze ook stoomlocomobielen waarvan de voorkant kon worden opgetild en een bogie er onder kon worden geschoven.

Afbeelding

Hier SAR Roadrailtractor no. 973
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Sijtse Peterson
Lid
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: zo 08 jan 2017, 19:01
Provincie: Friesland
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Sijtse Peterson »

Hallo,

Meest vreemde modellen Piet.

Groeten,

Sijtse :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Sijtse, al die vreemde en verschillende smalspoortreinen maakt smalspoor juist zo leuk.
Er is véél meer dan mijnheer Märklin of mijnheer Lehmann ons kan voorspiegelen in hun modellen.

Ook kwamen smalspoorlocomotieven op de meest vreemde plekken terecht.
Je hebt een foto van die Henschel Mallet gezien, ik ben al een foto uit Spanje tegengekomen waar deze loc rond 1970 in een rij slooplocs stond, naast o.a. een ex loc van de RhB!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Nog een andere RoadRailTractor uit Zuid-Afrika.
Met twee bogies op het smalspoor en de aangedreven wielen over de grond naast de rails.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

En als afsluiting van de serie Roadrailers van de SAR een RailroadCoach, ook op stoom.

Afbeelding

Deze voertuigen reden rond 1926 met de aangedreven wielen over de grond, de spoorwijdte van de bogies was 61 cm. veldspoor.
Het zou mij niet verbazen wanneer dit stoomrijtuig ook op Kaaps spoor kon rijden.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

Het kan nog smaller: met een monorail, voortbewogen middels grote wegwielen die op het pad naast de enige spoorstaaf reden!
Dit is de Patiala State Monorail Tram die tegenwoordig in het nationale spoorwegmuseum van India staat. Hier is een plaatje van de betreffende Wikipediapagina:

Afbeelding

Deze "tram" is nog rijvaardig en wordt af en toe gedemonstreerd.
Mvg,
Gerrit.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”