Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

toeristische en museumlijnen

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

toeristische en museumlijnen

Bericht door Gerrit »

Het hoeft niet altijd stoomtractie te zijn, op smalspoor of normaalspoor: ook pruttelende dieseltjes kunnen interessante beelden opleveren.

Hier bijvoorbeeld één van de kleinste lijntjes in Nederland waar zowat niemand ooit van gehoord heeft.
De bereikbaarheid is slecht: geen openbaar vervoer in de buurt. Echter, op station Vriezenveen is een OV-fiets te huren waarmee je in een halfuurtje de locatie bereikt.

https://youtu.be/0cXOsZTOD1U

Als daar belangstelling voor is, kan ik in deze nieuwe rubriek nog een paar toeristische en museumlijntjes vertonen; sommige daarvan lenen zich goed om na te bouwen als tuinspoorbaan.

Mvg,
Gerrit.
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Truckerjoep »

Leuk. Dit museum kende ik niet.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Piet Groot »

Gerrit, prachtige opnames van een lijntje dat ik niet kende.
Een bezoek waard!
En ik ben benieuwd wat je voor ons verder in petto hebt.......
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Gerrit »

Voor wie er nog niet genoeg van heeft hier weer een pruttelend veldspoorlocje. Maar ook wat stoom en zowaar een originele "bonkkerel" in het veen.

De gesloten rijtuigen zijn gebaseerd op het materieel van de vroegere Decauville stoomtram Hansweert - Vlake die het spoorstation Vlake verbond met de aanlegsteiger van de veerbootdienst over de Westerschelde. Voor de oorlog opgeheven toen er een nieuwe brug met hogere gelegen spoorbaan kwam en vervangen door een busdienst. De letters EDS erop staan voor Eerste Drentse groep van Stoomliefhebbers die ooit plannen hadden voor een normaalspoorlijn elders. Je kunt ze natuurlijk ook lezen als de aflkorting van de Eerste Drentsche Stoomtramwegmaatschappij... De perronkap is afkomstig van het vroegere afgebrande tramstation in Emmen.

Er zijn twee stoomlocjes; bij een tweede bezoek een paar jaar later was het exemplaar uit de doorrijloods in dienst. Momenteel zouden beide buiten dienst staan hoorde ik. Ze werden beide met turf uit eigen bedrijf gestookt.

Dit Veenpark (Aole Compas) is vanuit Emmen te bereiken met de bus. Let op de website van het museum: als er een stoomloc rijdt is dat niet op alle dagen.

https://youtu.be/NagCJ2MaoC0

Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Piet Groot »

Gerrit, alweer in de roos!
Dertig jaar geleden kwamen we hier vaak, onze kinderen hebben in Bargercompas geleerd hoe primitief het honderd jaar geleden toeging.
En ik was natuurlijk niet bij de treintjes weg te slaan!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Piet Groot »

Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Gerrit »

Ook in de buurt van Emmen, maar slecht bereikbaar per openbaar vervoer (dichtstbijzijnde bushalte is een half uur lopen), ligt tegen de Duitse grens aan het dorpje Erica. Daar heeft het Industrieel Smalspoor Museum een flink terrein in gebruik waar een voormalige turfstrooiselfabriek staat. Hier o.a. een demonstratie van een wagenkieper. Ooit was deze fabriek bereikbaar met een lang zijspoor van de lokale stoomtram.
Richting bewoonde wereld is nog steeds een turffabriek van de Griendsveen maatschappij. In oostelijke richting loopt het veengebied door tot in Duitsland; er waren ooit zelfs internationale turfspoortjes.
Het ISM heeft tegenwoordig een fraai stationsgebouw met een museum en horeca erin. Naast de grote rondrit waar zelfs een pausmobielrijtuig voor aanwezig is, is er ook een klein ringlijntje waar de jeugd zelf (onder toezicht) met een diesellocje kan ervaren hoe het werk van de machinist is.
De laatste beelden zijn daarvan; er liggen een paar klap- of veerwissels, waarbij de veer gevormd is door een fietsbinnenband..... Kortom, gaat dat zien!

https://youtu.be/AcBzq21Q4JU

Website: https://www.smalspoorcentrum.nl/

Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Piet Groot »

Dit was het favoriete smalspoormuseum van onze kinderen, wanneer we in Drenthe kampeerden.
Want ze mochten ZELFonder begeleiding van een machinist, die naast het locje meeliep, een stukje met een smalspoorlocomotiefje rijden.....
Onze jongste zoon was toen 6 of 7!
Gevaarlijk was het niet; het spoor lag goed vlak en de snelheid van het locje was begrensd.

Een bezoek kan ik iedereen aanraden, zelfs mijn vrouw vond het leuk.......
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Gerrit »

En de trein pruttelde voort: vandaag deel 1 van een NVBS-excursie in 2015 met een railvoertuig waarvan heel wat forumleden een model zullen hebben denk ik zo. Wie heeft er al eens mee gereden en heeft aanvullende foto- of filmbeelden?

Zaterdag komt deel 2 van het excursieverslag.

https://youtu.be/NaXFTsBA0mI

Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Piet Groot »

Gerrit, die railbus ziet er prachtig uit! Een leuk filmpje.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 984
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Hanno »

de Wismar is leuk om te zien
ook goed te zien "even schakelen" ,gas terug schakelen en gas er weer op
ik ga hem niet kopen omdat er al te veel op banen rijden en ook de gelezen info NIET geschikt om veel rondjes te rijden.
mijn rood/creme dieselset in origineel en doet ongestoord z'n werk ;)
mvg. Hanno
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Truckerjoep »

Heel bekende parken. Bij het eten van poffertjes aldaar vonden onze kwajongens het zo nodig om de poedersuikerbus heeel hard op de tafel neer te zetten. Sneeuw in de zomer. In dat jaar heb ik op de rommel markt in exloo m'n eerste LGB treinen gekocht. Dus het smalspoor had me aangestoken. Ach ja, anders zoek je zo n park niet op. Al heel wat jaartjes terug. De kwajongens, 1 is inmiddels zelf kwa-vader. En nog steeds met interesse met smalspoor bezig. Met dank aan nederlandse poffertjes.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Gerrit »

Zoals al aangekondigd vandaag deel 2 van de NVBS-excursie. Dit deel weer over smalspoor. Een jaar of wat terug ben ik nog eens bij het RLS geweest en toen was de stoomloc die in de film in onderdelen te zien is, weer in dienst gesteld. Ook waren er bouwwerkzaamheden aan de gang bij het eindpunt waar een grote remise annex werkplaats werd neergezet.
Deze club heeft overigens het materieel van de vroegere Ponytram Joppe gekregen na het overlijden van de heer Montenberg die rond zijn woning in de bossen bij Gorssel een ringlijntje had aangelegd. Daarbij onder andere een origineel rijtuigje van het spoorlijntje op een landgoed op de Veluwe.

https://youtu.be/rdJ6tHlppco

Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Piet Groot »

Gerrit, hier ga ik beslist eens kijken wanneer ik in de gelegenheid ben.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Gerrit »

Ik zie zonet dat ik de website vergeten ben: https://www.leemspoor.nl/

Helaas is het Rijssens Leemspoor niet per openbaar vervoer te bereiken; vanaf het station Rijssen is het een half uur lopen (of een OV-fiets huren).

Mvg,
Gerrit.
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Gerrit »

Na al dat gediesel en een enkele stoomtrein nu aandacht voor een materieeltype dat totaal vergeten wordt op het Forum: de elektrische tram.
Hier beelden van het tramfeest in Den Haag in 2015 voor 150 jaar tram. Een grote hoeveelheid museumtrams mocht door de hele stad rijden op een paar speciale routes; zoiets zal niet snel weer gebeuren helaas.
Mijn favoriet is de Haagse open bijwagen; helaas wacht die op dit moment op een revisie die naar mij gezegd is in 2025 komt. Ook de Amsterdamse museumlijn heeft een kleine open bijwagen, een replica van een originele. In Rotterdam is een echt originele open bijwagen aanwezig die onlangs nog op straat is geweest. Ik heb daar eens een rit mee gemaakt in de stromende regen....
Bij de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik is jaren terug een Oostenrijkse stoomtramloc met rijtuigen op bezoek geweest. Eén ervan was halfopen, een prachtige ervaring! Ik heb al eens gevraagd of het mogelijk is een open vierassig rijtuig stijl Gooische Stoomtram te reconstrueren maar daar is voorlopig geen geld, mankracht en tijd voor.

https://youtu.be/p9jEweAY6dw

(overigens zie ik nu pas dat het jaartal fout is....)

Mvg,
Gerrit.
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 984
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Hanno »

Gerrit,
als rasechte Hagenees herken ik alles , heb vroeger nog in diverse modellen meegereden.
deze pcc is niet de oudste, voorloper had hele kleine raampjes en had de bijnaam "gevangenis vervoer"
ik vind de nr's 57 en 58 mooi, mis nog de "blauwe tram"
mvg. Hanno
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Gerrit »

Ook vandaag een tramfilmpje: een rondrit door Rotterdam tgv de donateursdag van de Tramweg-Stichting. Deze club is ooit opgericht om het stoomtrammaterieel van de Rotterdamse Tramweg Mij te redden maar heeft sindsdien ook trams gered uit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen, van de NBM (Utrecht-Zeist), de NZH (o.a. stadstram Leiden/Haarlem), de TET (Enschede), de LTM (Zuid-Limburg), enz. De TS stond aan de wieg van museumlijnen zoals de RTM Ouddorp, Hoorn-Medemblik, enz.
Dit is de website van de TS: https://www.tramwegstichting.nl/

Dit is het filmpje: https://youtu.be/ZY8D_JkTyi4

Mvg,
Gerrit.
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Gerrit »

na al dat smalspoorgedoe (en een enkele normaalspoor film) nu eens de ander kant uit: breedspoor!

Spoorwijdte 195cm of zoals het indertijd werd gemeten 2 meter tussen de middens van de rails.

https://youtu.be/Pm5ph-9hEKM

Jaren terug was er bij een clubdag van de GrootSpoorGroep iemand die een model had gebouwd voor LGB-spoor van deze loc. Aandrijving in de tender.

Mvg,
Gerrit.
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Gerrit »

Vandaag weer eens wat trams: Rotterdam en den Haag zijn al in beeld geweest, dit keer ook een Arnhemse tram en wat Amsterdamse waaronder de replica open bijwagen nummer 600 en de railreiniger.
Dit was tijdens het eerste vervoerweekend in het Openluchtmuseum in Arnhem. Er zijn nog een paar van die weekends geweest maar die waren iedere keer minder. Diverse museumtrams van elders waren te gast.
Dit keer waren er ook museumbussen tentoongesteld zoals ook het GTW Ford T busje, ook rondritten in de buurt werden gemaakt, een wijkverpleegster anno 1950 op een Solexbrommer die door het park rondtoerde, enz.
In de goederenloods uit Tiel waarnaast de NS locomotor heen en weer reeds is een tentoonstelling over Van Gend & Loos. Daar staat ook een originele diligence waar je in kunt gaan zitten. Hij gaat dan wat schommelen net alsof hij rijdt en achter het raam wordt een film geprojecteerd met geluid of je een ritje maakt. Wie goed oplet ziet dan dat vertrek en aankomstpunt beide bij die goederenloods zijn.... Overigens is in het Karrenmuseum in Essen (België) een grotere VG&L diligence aanwezig met aparte 1e en 2e klasse compartimenten.

https://youtu.be/Y5rsCBQH6Lk

Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Piet Groot »

Leuk trammaterieel :D
Sinds 1973 ben in niet meer in het Openluchtmuseum in Arnhem geweest, in die 50 jaar is het enorm veranderd!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Gerrit »

Vandaag gaan we de "bergen" in: Zuid-Limburg. De locomotief komt uit Zweden, de museumlijn heeft er nog meer maar allemaal buiten dienst op dit moment. Er is ook zo een Duitse 1E loc die je tegenwoordig overal vindt in herstelling; die past daar helemaal niet. Interessant is de Duitse railbus waarmee gependeld wordt op het restant van de vroegere lijn naar Aken West waarbij een tankversperring uit WO2 gepasseerd wordt.
Er is behalve deze zijtak nog een unieke bijzonderheid: van Schin op Geul tot Wylre ligt er dubbelspoor dat echter nog altijd niet in bedrijf is genomen.

https://youtu.be/GNbQRVsUxwc

Bij een bezoek eerder dit jaar bleek de tractie gevormd te worden door één van de locs van de Hoogovens Stoomclub. Wat natuurlijk geen gezicht is: een industriële rangeerloc met 4-assige hoofdlijnrijtuigen.....
Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Piet Groot »

Gerrit, prachtige opnames!
Het is een mooi gebied voor een trein, maar ik zie ook op je video dat het onderhoud omvangrijker is dan een groep vrijwilligers aan kan....
Destijds hebben ze bij Hoorn - Medemblik, met pijn in hun hart, hun schrootmateriaal opgeruimd.
Misschien zouden ze dat in Limburg ook moeten doen, ook wat betreft hun emplacementen zitten ze voor een museumspoorweg erg ruim in hun jasje!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Gerrit »

Dag Piet,

Hoorn: met de opruiming van o.a. drie locomotieven (een Belgische tramloc, een oeroude zuster van de 30 en een nooit openbaar getoonde grote Duitse 3-asser nummer 6) had de toenmalige directeur meer te maken. Die had op een bepaald moment zelfs het idee alle locs op oliestook om te bouwen... De grote serie Duitse lokaalspoorrijtuijgjes waaronder zelfs drie-assers zijn letterlijk opgereden en afgevoerd toen de Oostenrijkse kwamen. Ook hier is er een grote hoeveelheid materieel dat gerestaureerd moet worden maar dat staat tenminste allemaal veilig onder dak in Hoorn en elders.

ZLSM: ze zitten in een uithoek van het land en het ontbreekt ze aan (veel) geld en technisch geschoolde vrijwilligers. Toen ik er deze zomer weer was deed op de railbus een oudere heer dienst als conducteur/treingeleider die amper lopen kon bij het bedienen/beveiligen van de overwegen. De man zal het misschien graag doen maar ze hadden wijzer moeten zijn en hem bijvoorbeeld aan het loket dienst laten doen.
Ze hadden zo een Engels zadeltank locje NS serie 8800 afkomstig van de mijnen; daar is nooit iets mee gedaan en nu afgevoerd (Goes-Borsele net zoiets, maar daar was de loc onherstelbaar).Sinds 1988 zitten ze in Simpelveld toen NS er nog reed. Eén van de eerste activiteiten was het uitgraven van de put van de vroegere draaischijf; pas afgelopen jaar kwam er een draaibrug voor maar er wordt verder niets meer aan gedaan.... Ik heb ook mijn twijfels bij de prioriteiten van deze club: recent hebben alle 300 (!!) vrijwilligers complete nieuwe uniformen aangemeten gekregen. Had dat geld niet beter aan materieelherstel besteed kunnen worden?
Een collega bij de NVBS heeft het over de ZLSM als de Zeer Langzame Stoomtrein Mij; dat typeert ze goed!

Ik ben wellicht te kritisch in bovenstaande, maar ik heb 18 jaar bij Hoorn-Medemblik meegedraaid als vrijwilliger en nog altijd is dit naar mijn idee de beste museumlijn in Nederland. Neem alleen al dat op één na (de WSM 23 die o.a. een nieuwe ketel nodig heeft) alle 10 stoomlocs dienstvaardig zijn en zelfs uitgeleend worden aan andere lijnen waar problemen zijn zoals de SGB en de MBS.

Mvg,
Gerrit
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: toeristische en museumlijnen

Bericht door Gerrit »

Vandaag een filmpje uit de oude doos: wat te zien is, is nu niet meer te zien.
Dordt in Stoom: tweejaarlijks evenement in Dordrecht met stoomboten, -auto's, -brandspuiten en stoomtreinen. Historische autobussen verbinden de diverse onderdelen die over de hele stad verspreid zijn.
De treindienst is tussen het hoofdstation en industrieterrein De Staart, een raccordement aftakkend van de lijn naar Geldermalsen.
Ik heb een paar uur doorgebracht op voorstadshalte Stadspolders, speciaal om de stoomtrein op volle snelheid te kunnen filmen. Die werd gereden door de Stoom Stichting Nederland met eigen rijtuigen en een stoomloc voor en achter, de zogenoemde sandwichopstelling.
Meneer Murphy reisde die dag ook mee: de eerste terugrit miste de defect geraakte grote Duitse loc serie 01 en had in plaats daarvan de historische NS dieselloc serie 2200 op kop. Bij een volgende rit ging die kennelijk ook stuk en werd een moderne diesel serie 6400 van NS te hulp geroepen.

DE Duitse tenderloc deed het de hele dag wel goed maar is sindsdien afgekeurd voor hoofdlijnritten en daarom langdurig uitgeleend aan de Veluwse Stoomtrein Apeldoorn - Dieren waar die met beperkte snelheid voorlopig nog wel mag rijden in afwachting van een grote herstelling. De treinstellen van Arriva van de Merwede-Lingelijn rijden inmiddels onder de vlag van QBuzz.

https://youtu.be/zcrqRYz9VeI

Mvg,
Gerrit.
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”