Zugleitbetrieb
Moderator: Gideon
- frido
- Lid
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Skype: fridoo
- Locatie: Rhenoy
Zugleitbetrieb
Op veel lokale spoorlijntjes wordt gereden in 'Zugleitbetrieb', waarbij de beveiliging niet plaatsvindt middels seinen maar met bebording en telefonische communicatie. Ondermeer op de rustige stukken van de HSB (Selketalbahn, 'middenstuk' van de Harzquerbahn) wordt zo gereden.
Een duitstalige pagina waar het allemaal eens haarfijn wordt uitgelegd: http://www.tf-ausbildung.de/BahnInfo/zlb.htm.
Een uitdaging om ook in model eens op een dergelijke manier te rijden!
Op de site is overigens nog veel meer interessante vakinfo te vinden.
Een duitstalige pagina waar het allemaal eens haarfijn wordt uitgelegd: http://www.tf-ausbildung.de/BahnInfo/zlb.htm.
Een uitdaging om ook in model eens op een dergelijke manier te rijden!
Op de site is overigens nog veel meer interessante vakinfo te vinden.
groeten, Frido
Harz Spoorweg Betuwe
Harz Spoorweg Betuwe
-
- Moderator
- Berichten: 2470
- Lid geworden op: di 16 apr 2013, 22:58
- Andere provincie: Niedersachsen
- Land: DE
Re: Zugleitbetrieb
Bedankt Frido. Voor mijn baan kan ik dit goed gebruiken. Ik wil in plaats van een compleet geautomatiseerde baan liever iets waarbij je met je trein mee moet lopen. Daar sluit dit goed bij aan.
Overigens hebben de Engelsen een systeem met een soort tokens. Als iemand een goede site weet waar dit systeem wordt beschreven dan hoor ik dat graag.
Dick
Overigens hebben de Engelsen een systeem met een soort tokens. Als iemand een goede site weet waar dit systeem wordt beschreven dan hoor ik dat graag.
Dick
- Ernest
- Lid
- Berichten: 4412
- Lid geworden op: za 11 okt 2008, 20:01
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Locatie: Arnhem / 't Harde
-
- Moderator
- Berichten: 2470
- Lid geworden op: di 16 apr 2013, 22:58
- Andere provincie: Niedersachsen
- Land: DE
Re: Zugleitbetrieb
Ja, dank! (Volgende keer zal ik wat beter googlen )
Dick
Dick
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Zugleitbetrieb
Hallo,
Kijk ook eens bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik: daar wordt vandaag de dag met een blokstelsel gewerkt met mobiele telefoons. Voorheen met radioapparaatur en in de begintijd met de telefoons die nog langs de lijn aanwezig waren. In Zwaag was er bijvoorbeeld een telefoon in een houten kastje tegen de kopgevel van het stationsgebouw. De blokgrenzen zijn met witte borden aangegeven met een dikke verticale zwarte lijn met een dunner dwarsstreepje.
Op de lijnen van Groningen naar Roodeschool/Delfzijl is er zo een veertig jaar terug Centrale Radio Verkeers Leiding geweest waarbij er per radio contact was tussen machinisten en treindienstleiding. Daar is door een vergissing in het berichtenverkeer nog eens een flinke frontale botsing geweest; het systeem is toen weer vervangen door een normaal blokstelsel met seinpalen.
Het Hoorn-Medemblik systeem is overgenomen in de officiële seinboeken van NS, net als het systeem met de palen met gekleurde koppen dat bijvoorbeeld de STAR in Oost-Groningen gebruikt om aan te geven waar gefloten/gestopt moet worden bij onbewaakte overwegen. Gele resp.rode koppen. Dat is een systeem uit de oertijd van het spoorwegwezen.
Mvg,
Gerrit.
Kijk ook eens bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik: daar wordt vandaag de dag met een blokstelsel gewerkt met mobiele telefoons. Voorheen met radioapparaatur en in de begintijd met de telefoons die nog langs de lijn aanwezig waren. In Zwaag was er bijvoorbeeld een telefoon in een houten kastje tegen de kopgevel van het stationsgebouw. De blokgrenzen zijn met witte borden aangegeven met een dikke verticale zwarte lijn met een dunner dwarsstreepje.
Op de lijnen van Groningen naar Roodeschool/Delfzijl is er zo een veertig jaar terug Centrale Radio Verkeers Leiding geweest waarbij er per radio contact was tussen machinisten en treindienstleiding. Daar is door een vergissing in het berichtenverkeer nog eens een flinke frontale botsing geweest; het systeem is toen weer vervangen door een normaal blokstelsel met seinpalen.
Het Hoorn-Medemblik systeem is overgenomen in de officiële seinboeken van NS, net als het systeem met de palen met gekleurde koppen dat bijvoorbeeld de STAR in Oost-Groningen gebruikt om aan te geven waar gefloten/gestopt moet worden bij onbewaakte overwegen. Gele resp.rode koppen. Dat is een systeem uit de oertijd van het spoorwegwezen.
Mvg,
Gerrit.
Re: Zugleitbetrieb
Misschien is dit dan ook leuk.
Alles over seinstelsels
http://www.thesignalpage.nl
voor nedelrand is deze ook leuk. Interactief, dus virtueel zelf aan de handels trekken.
http://www.seinarm.nl/Armsein.aspx
Software.
http://www.blockpostsoftware.co.uk/
Prachtig werkend brits seinhuis, deze komt uit Exeter, daar afgebroken en elders weer opgebouwd aangesloten op een computer waardoor je het levensecht kan simuleren!
Alles over seinstelsels
http://www.thesignalpage.nl
voor nedelrand is deze ook leuk. Interactief, dus virtueel zelf aan de handels trekken.
http://www.seinarm.nl/Armsein.aspx
Software.
http://www.blockpostsoftware.co.uk/
Prachtig werkend brits seinhuis, deze komt uit Exeter, daar afgebroken en elders weer opgebouwd aangesloten op een computer waardoor je het levensecht kan simuleren!
- Marco_LGB_3011
- Lid
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
- Land: NL
Re: Zugleitbetrieb
Hoi Frido,
Ik denk dat je dit ook wel interessant vindt. In Schotland gebruiken ze Radio Electronic Token Block op de nevenlijnen naar het hoge noorden in Schotland.
Ik denk dat je dit ook wel interessant vindt. In Schotland gebruiken ze Radio Electronic Token Block op de nevenlijnen naar het hoge noorden in Schotland.
- sydema
- Lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 16:37
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Leiden
Re: Zugleitbetrieb
Ik ben zelf actief als trambestuurder bij de museumtramlijn in Amsterdam. De museumtramlijn is opgedeeld in 8 blokken (maximaal 1 tram tegelijk) en 6 verantwoordelijkheidsgebieden (rijden op zicht, meerdere trams toegestaan). Via telefonisch contact met de tramdienstleider geven we door dat we in een verantwoordelijkheidsgebied zijn aangekomen, en daarmee dat de blokken achter ons weer vrij zijn.
Dan geeft de tramdienstleider ofwel toestemming voor de volgende blokken, ofwel de opdracht te wachten. Bijvoorbeeld omdat er een tegenligger onderweg is; het is een enkelsporige lijn, en alleen in verantwoordelijkheidsgebieden kun je elkaar passeren. Zonder toestemming van de tramdienstleider moet een blokbord worden gezien als een stoptonend sein.
Dan geeft de tramdienstleider ofwel toestemming voor de volgende blokken, ofwel de opdracht te wachten. Bijvoorbeeld omdat er een tegenligger onderweg is; het is een enkelsporige lijn, en alleen in verantwoordelijkheidsgebieden kun je elkaar passeren. Zonder toestemming van de tramdienstleider moet een blokbord worden gezien als een stoptonend sein.
- Marco_LGB_3011
- Lid
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: di 19 jul 2011, 21:58
- Land: NL
Re: Zugleitbetrieb
Hoi sydema, zit de tramdienstleider nog steeds in de "Duiventil" ?
- sydema
- Lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 16:37
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Locatie: Leiden